– VR-briller til PlayStation 4 er en skikkelig dårlig idé

Kjent analytiker har ikke troa på Sonys nye satsing.

Sonys VR-briller «Project Morpheus».
Sony

Allerede i fjor høst ble det klart at Sony hadde planer om en utfordrer til de etterlengtede VR-brillene Oculus Rift for sin PlayStation 4, og for bare én uke siden avduket selskapet endelig sitt «Project Morpheus»-hodesett på GDC-messen.

Sony har ennå vært sparsomme med detaljene om sine nye VR-briller, men påstår at produktet skal få Playstation 4 til å se ut som om den ble utviklet spesifikt for virtuell virkelighet. Ifølge ryktene skal den blant annet by på høyere oppdateringsfrekvens på posisjonssporingen enn Oculus Rift, samt optimal bildefrekvens og lav forsinkelse.

Selv med alle disse lovordene er det imidlertid alltid noen som er skeptiske til Sonys nye satsing på virtuell virkelighet. En av dem er den kjente spillbransje-analytikeren Michael Pachter, som overfor nettstedet DualShockers nylig ordla seg svært kritisk til VR-brillene.

Michael Pachter.

– Dårlig idé

Kritikken dreide seg ikke primært om det tekniske, men snarere om det markedsmessige aspektet. Pachter mener nemlig at markedet for slike briller er begrenset, og at store aktører som Sony derfor bør ligge unna.

– Jeg tror det er en dårlig idé at flere selskaper går inn i dette markedet, og det er en svært dårlig idé at Sony gjør det. Dersom markedet er lite og det finnes flere aktører, blir det vanskelig for noen å tjene penger, sa Pachter.

At markedet er begrenset begrunner analytikeren med at forbrukere generelt sett ikke er overbegeistret for tilleggsutstyr til spillkonsoller, med unntak av Microsofts Kinect, og derfor kommer ikke folk til å gå mann av huse for å kjøpe Sonys VR-briller heller.

Positiv til Oculus Rift

Pachter tror heller ikke det vil bli produsert nok innhold for VR-teknologien til å rettferdiggjøre en slik stor investering fra Sonys sin side, fordi ingen vil trolig lage dedikerte spill kun for et lite publikum.

Analytikeren er imidlertid optimistisk på vegne av Oculus Rift-brillene, fordi dette er et relativt lite selskap som er bedre tilpasset det begrensede markedet. Han peker også på at selskapet har knyttet til seg en del dyktige folk. Trolig refererer han blant annet til den kjente spillutvikleren John Carmack, som har begynt å lage spill for Oculus Rift.

Det er verdt å nevne at Pachter uttalte seg om dette før det tirsdag kveld ble kjent at Oculus Rift er kjøpt opp av giganten Facebook.

Siste fra forsiden