Wallace & Gromit in Project Zoo

Aardsmans animasjonshelter har valgt å besøke oss nok en gang, denne gang på PlayStation 2. En historie som glir rett inn i Wallace & Gromit-universet presenteres igjennom seks store og varierte brett. Utformingen av det grafiske designet og de ulike brettene er klassisk plattformisk og enhver tidligere spiller innenfor plattformsjangeren vil føle seg hjemme fra første hopp.

Mysteriet du (i rollen som Gromit) og Wallace har blitt involvert i, er et ekstravagantisk plott utledet av Feathers McGraw (kjent skurk fra kortfilmen The Wrong Trousers). Feathers har tatt kontroll over byens dyrepark og utnytter dyrene som brikker i sin finurlige plan. Akkurat hva Feathers er ute etter, kommer ikke tydlig fram før et stykke ut i spillet, men du begynner etter hvert å ane hvor veien går. Underveis får Wallace bruk for sin fantastisk praktiske egenskap innenfor stuntreperasjon av all verdens forskjellige apparater. Her stifter vi nærmere bekjentskap med utstyr og individ vi kjenner godt fra tidligere, blant annet en grøtkanon som burde være familiær for de spesielt interesserte.

Et hundeliv
Spillets oppbygning består av klassiske plattformbaserte brett, hvor man klatrer rundt fra kant til kant og forsøker å få med seg mest mulig av de ulike bonusobjektene underveis. For at Wallace skal kunne bygge nye våpen og reparere ting som har blitt ødelagt av vår plottende pingvin underveis, må Gromit samle sammen skruer og muttere i stor stil. I tillegg er det også et sett med gullmynter som skal samles inn i hvert miljø, sammen med et verktøysett som Wallace får bruk for i enkelte reparasjonssituasjoner. I tillegg til Wallaces nesten perverse lyst til å utføre EU-kontroll på det som kan krype og gå av tekniske duppeditter, befinner det seg en liten innsjø av praktiske oppgaver som må løses for at historien skal ende godt. Områdene er akkurat passe store og omfattende, størrelsesmessig mindre enn for eksempel Jak and Daxter, men fortsatt større enn en 3-roms på Tøyen. De fleste områdene bygger seg opp i høyden og omfatter gjerne både heissystemer og lianeklatring.

Wallace and Gromit: Project Zoo er et plattformspill i ordets pedantiske mening, det er hoppingen fra plattform til plattform som er det ufordrende. Utvalget av fiender er alt for lite til at det blir noe spesielt underholdende i seg selv, og så fort du har slått ut en fire-fem av dem, blir det heller lite spennende. Personlig skulle jeg gjerne sett flere typer fiender og motstandere, slik at variasjonen over de ulike brettene hadde blitt større enn det den er nå. Seks ulike miljøer frister spilleren i gjennom spillets gang, alle med sin egen særegenhet og spesielle vri. På hvert av de seks brettene må man redde tre bortkomne ungdyr og sørge for å gjenopprette familielykken. Til gjengjeld hjelper de deg videre i jakten på storkjeltringen Feathers, slik at også din historie skal ende lykkelig til slutt.

Spillarealene har i tillegg også et utvalg av hemmelige bonusbrett gjemt bort for den ivrige spiller, hvor det er ekstra gullmynter å finne for de som enda ikke har gått lei av å hoppe fra plattform til plattform. Kombinert med tidligere nevnte verktøy og skruer og muttere, burde enhver person med samlemani føle seg beæret med både julaften og bursdag samtidig.