WarCraft III: Reign of Chaos

I 1994 var Blizzard et relativt lite og ukjent selskap på PC-spill-markedet. Dette endret seg raskt da deres første spill "Warcraft: Orcs and Humans" kom ut. Warcraft var et sanntidsstrategispill der man styrte enten orkene eller menneskenes i den blodige krigen om Azeroth. Spillet ble veldig populært og solgte over 100.000 eksemplarer i løpet av ett år.

Side 4

Battle.net
Etter at du har spilt deg gjennom singleplayer-historien er det på tide å kaste seg ut i kamp mot andre spillere. Dette kan gjøres over LAN eller Battle.net (Internett). Å spille over Battle.net er gjort enda enklere enn da "Starcraft" ble lansert. Du velger hvilken server du vil kople opp mot og trykker på "Play Game". Her legger du dine premisser for kampen (hvilke kart du foretrekker, antall spillere osv.), deretter begynner Battle.net å søke etter potensielle motstandere. Dette fungerer perfekt og det tar ikke lang tid før du har begynt å spille. For at du skal få en rettferdig kamp prøver Battle.net å sette deg opp mot spillere som har vunnet/tapt like mye som deg. Rasene er tilnærmet lik perfekt balansert så det er ferdighetene som bestemmer om du vinner eller taper.

Opptil 12 spillere kan spille samtidig og man kan donere gull og trær til sine allierte hvis de trenger økonomisk støtte i harde tider. I tillegg til "Play Game" finnes det vanlig "Custom Game" og "Arranged Team". Ved hjelp av "Arranged Team" kan man sette opp ett spill som kun inviterte spillere kan ta del i. Dette er meget praktisk hvis man spiller klankamp eller lignende. Du har også en liste over venner som spiller på Battle.net. Med en gang en venn kopler seg opp får du melding om det og du kan se om han/hun enten chatter eller spiller. Battle.net kjører også statistikk over antall tap og vinn med hver rase du har spilt. Blizzard har plassert en server i Europa så dårlig responstid er ikke noe problem så lenge du sitter på et 56K-modem eller bedre. Alle disse funksjonene gjør Battle.net til den suverent beste måten å spille strategispill på over Internett.

Blizzard Entertainment har klart det igjen! Warcraft III har alt det et virkelig godt sanntidstrategi-spill skal inneholde; full kontroll ved et enkelt interface, velbalanserte klasser og mulighet for en rekke taktikker og spillestiler. Rollespillintegreringen ved "heroes", "upkeep"-systemet og dag/natt-syklusen er nyskapende elementer som fungerer glimrende, og gjør spillet mer underholdende, uforutsigbart, taktisk og særegent. Singleplayer-kampanjen er spennende og dynamisk, og de fantastiske videoene fungerer som en velfortjent gevinst etter å ha kjempet seg gjennom kapitlene, samt en motivasjon for å komme seg gjennom de neste kapitlene. Multiplayerdelen vil nok sørge for at dette spillet lever lenge, helt til en eventuell "Starcraft 2" kanskje? Battle.net har blitt mer behagelig å bruke i og med at den setter deg opp mot motstandere selv, etter ditt eget erfaringsnivå. Grafikken er detaljert og forseggjort og lyden er upåklagelig. Spillet er laget slik at alle skal kunne spille det, enten man er en uerfaren spiller eller en battle.net-junkie. Guddommelig applaus og evig trampeklapp til Blizzard, blir alt de tar i til gull?

Side 4