Anmeldelse

WarCraft III: The Frozen Throne

Tusener av innbitte gamere verden over har ventet på WarCraft-fortsettelsen helt siden den ble annonsert, og nå som spillet endelig er her kan vi konkludere med at fansen får som forventet. Den frosne tronen utvider WarCraft-universet og innlemmer sågar en ny rase i mytoset. Med en singleplayer-spilletid som rivaliserer et hvert enkeltstående spill, en egen rollespillbit og monumentale endringer i multiplayer rager WarCraft-ekspansjonen som en milepæl i strategispillhistorien.

Den frosne tronen
Gamer.no har fulgt spillet siden det tok sine første steg i den offentlige beta-fasen, og mesteparten av det vi har skrevet tidligere har tatt skrittet videre til det ferdige produktet. For en grundig innføring i hva WarCraft III: The Frozen Throne har å by på er det en god ide å lese både del en og del to av vår sniktitt. Kort fortalt plukker spillet opp historien fra Reign of Chaos. Illidan og Arthas er på vei mot en isbre hvor Lich-kongen Ner'Zhul holder til. De har forskjellige motiver, men stort mer er ikke verdt å røpe. Har du spilt gjennom den opprinnelige kampanjen vil du støte på en del kjente karakterer.

Måten spillet er lagt opp på vil også vekke minner, noe som er helt greit med tanke på at singleplayer-delen av WarCraft III: Reign of Chaos oste av kvalitet. Du åpner med å ta kontroll over alvene, deretter går turen til menneskene for at du så avslutter din ferd med de udøde. Orkene har ikke fått ta del i den ordinære kampanjen, men har i stedet fått en rollespill-lignende del som mest av alt minner om en fusjon av strategispillet WarCraft og action-rollespillet Diablo. Grunnen til at orkene ikke er en del av hovedkampanjen ble forklart med at karene hos Blizzard rett og slett ikke klarte å finne på en plausibel forklaring til at de ville ta del i bataljene. - It was like fitting a square peg into a round hole, har de uttalt. Interessant er det i alle fall å se et nytt bruksområde for spillet. Kampanjen bør også by på inspirasjon til mod-communityet der ute. I samme stund kan det nevnes at map editoren også har gjennomgått noen forbedringer.

Blizzard har etter hvert blitt synonymt med å være markedets desidert beste skaper av CGI-seksvenser. Når du sitter der og skuer de flotte filmene skyves en hver tvil om at CGI kan brukes til virkelig historiefortelling til side. Med Blizzard i førersetet skulle det være fullt mulig å bringe fotorealistisk CGI-film ut til mainstreamen. Angående historien holder det å si at den leverer varene. Som vanlig er også stemmene i spillet i ypperste klasse. Som sant skal sies er det av og til på grensen til det parodiske, men kynikerne vil si det samme om alle episke fortellinger som tar seg selv høytydelig.

Etter at singleplayer-delen er gjennomført gjenstår den virkelig interessante delen av WarCraft III, nemlig multiplayer på Blizzards gratistjeneste Battle.net. Noen kjekke forbedringer innen selve Battle.net er velkomne, og det er like lett å finne kamper som det alltid har vært. Ny er muligheten til å danne klaner, i tillegg til sin egen kanal får en muligheten til interne rangeringer og klannavn opplyst på rankeringssiden. Alle offisielle kamper du spiller registreres på Battle.net sitt rangeringssystem og du kan vinne nye ikoner samt heder og ære.

Nye enheter
Ekspansjonen gir hver av de fire rasene en ny helt samt to nye enheter. Disse fyller mer eller mindre akutte tomrom fra Reign of Chaos. Det ble for eksempel klart at orkene slet mot kraftige luftstyrker. For å bøte på dette har de fått en ny enhet som er spesielt ment for å eliminere fiendens luftstyrke. Alvene på den annen side manglet en enhet som kunne ta imot veldig mye skade. Følgelig har de nå fått den kraftige enheten "Mountain Giant". Spillerne har derfor nå enda flere valg med tanke på strategi. Samtidig har balansen blitt finjustert, men en behøver ikke være synsk for å tro at Blizzard kommer til å fortsette å patche spillet etter hvert som tiden går. En kan nevne at Blizzard tidligere i år patchet StarCraft: Brood War, hvor orginalspillet kom ut i 1998. De nye enhetene bringer enda større variasjon til strategier spillerne kan ta i bruk.

Alle som tidligere har spilt multiplayer i WarCraft III har mye nytt å studere i ekspansjonen, og som det skjedde med Brood War til StarCraft kommer spillerne av WarCraft III til å migrere over til The Frozen Throne. Med denne ekspansjonen sementerer spillet sin posisjon som det fremste strategispillet på markedet, og en hver fan av sjangeren burde plukke opp spillet fra butikken. Det er rett og slett sadisme å eie WarCraft III: Reign of Chaos og ikke eie ekspansjonen.

At Blizzard også denne gangen har levert et glimrende produkt er ikke så mye en overraskelse som en stadfestelse av sin posisjon. StarCraft ble opprinnelig lansert i 1998 og er fortsatt spilt av horder med fans. Det er ingen grunn til å tro at ikke WarCraft III vil følge i de samme fotsporene. Med andre ord trenger en ikke bekymre seg for varigheten til spillet når en betaler de snaue 300 kronene spillet koster i butikken. Noen savnet muligheten for krig til havs i Reign of Chaos, men Blizzard har nå plukket opp arven fra WarCraft II. Opplegget er rimelig rett frem, og noen stor endring i gameplay byr det ikke på, likevel er det en kjekk avveksling så lenge det foregår i små doser.

Warcraft III: The Frozen Throne Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 4. juli 2003
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Vivendi Universal Games
  • Utvikler: Blizzard Entertainment

Forsiden akkurat nå

Til toppen