Sniktitt

WarCraft III: The Frozen Throne - Del 2

Battle.net tilbyr for tiden myriader med muligheter, men problemer og utfordringer dukker stadig opp. Heldigvis vil betaen foregår i flere uker til, og alt ser ut til å gå den rette veien.

Første gang du logger deg inn på Battle.net vil de nyttige, men subtile endringene være det du først legger merke til. Etter å ha entret slagmarken vil ditt inntrykk av Azeroth aldri bli det samme. The Frozen Throne legger nemlig til nye helter, enheter og bygninger. Gårsdagens kombinasjoner er trygt forankret i fortiden, og alle vrir hjernene sine for å pønske ut den neste vinnerstrategien. Bli med oss inn i beta-testens irrganger.

Brukervennlige forandringer
Det første du legger merke til er noen enkle, men nyttige endringer som har blitt gjort i selve Battle.net-oppsettet. Første gang du spiller er det bare å trykke "Play Game", velge hvilke brett du vil spille på, velge spilletype og starte. Etter at det er unnagjort sendes du tilbake til velkomstskjermen for så å vente til en passende kamp har blitt satt opp. Nytt er måten en velger bort brett på. En kan ikke lenger fritt sette "Thumbs Down" på et fritt antall. Nå kan du maks velge bort et gitt antall, men det er ikke lenger noen mulighet for og likevel måtte spille på brett du har valgt bort. Dette hindrer at folk spesialiserer seg på ett brett og velger bort alle de andre, samtidig som du slipper å havne på det ene brettet du hater.

Under "Custom Games" kan en også nå sette opp handicap, slik at gode spillere for moro skyld kan spille nybegynnere og la de få overtaket. Nytt er også at du nå kan velge hvilket ikon som skal representere deg i profilen din på Battle.net. Etter hvert som du låser opp nye ikon kan du velge mellom hvilke du vil bruke. I tillegg til de vanlige rasebaserte ikonene er det også nå mulig å låse opp ikoner etter hvert som du vinner turneringskamper, en ny funksjon på Battle.net. Til nå har turneringene fungert slik at Blizzard ordner turneringer etter hvert som de vil teste forskjellige raser på forskjellige brett, men når spillet endelig slippes vil alle ha muligheten til å styre sine egne konkurranser.

Flere nyheter
Nye brett har blitt lansert, med varierende hell. For det meste er brettene gode, med noen unntak. Noe "Lost Temple" (et brett som er mer populært enn alle andre) har derimot ikke etablert seg enda. Det er uvisst hvor mange brett som kommer til å være tilgjengelige i de forskjellige modusene i det endelige produktet, men Blizzard legger kontinuerlig til nye brett, samtidig som de foretar små justeringer underveis. Flunkende nytt er også muligheten til å ta i bruk konfigurasjonsfiler for kommandoene i spillet. Det har ikke tidligere vært mulig å endre på snarveiene til de forskjellige troppetreningene, oppgraderinger og så videre. Spillerne har lenge ønsket seg denne muligheten, og tredjepartsprogrammer som KeyCraft har oppnådd moderat suksess. For en stund tilbake uttalte Blizzard at de ville slå ned på alle program som endret spillets adferd som juks.

Nå har altså Blizzard fjernet behovet for slike program, og samtidig som de legger til en flott funksjon røver de jukserne der ute for en unnskyldning. Sammen med de nye brettene er det en haug med nye "creeps", eller A.I.-kontrollerte skapninger som vokter forskjellige deler av brettet. Den mest markante endringen i deres oppførsel er at det ikke lenger skal være like effektivt å få de til å følge etter deg ved stadig å angripe de for så å løpe unna. Fortsatt er det mulig å trekke de et stykke, men etter en stund gir de deg opp og går tilbake til sin opprinnelige posisjon. Hovedparten av brettene er helt nye, og kommende spillere vil uten tvil føle seg litt forvirret til og begynne med. Da er det greit å vite at de forskjellige "creeps" er å finne på lett markerte plasser. Fiendene er også fargekodet så du kan se hvor de sterkeste eller svakeste befinner seg på kartet. Etter å ha spilt en stund er ikke funksjonen særlig nyttig, men det er utvilsomt kjekt de første gangene en boltrer seg på brettene.

Forsiden akkurat nå

Til toppen