Anmeldelse

Warhammer 40.000: Dawn of War

Warhammer-universet har til nå sett ut til å være best egnet for avanserte brettspill fremfor gode dataspill. Warhammer: 40.000: Dawn of War kommer imidlertid med løfter om et strategispill av episke proporsjoner. Holder disse vann?

Side 1
Side 2
Side 3

Orker mot mennesker har etter hvert blitt en klassisk fantasikonflikt. I Warhammer er denne konflikten litt spesiell, da den foregår i en fjern fremtid og på flere ulike planeter. Du slipper med andre ord unna hest og spyd i strid, her snakker vi høyteknologi over hele linja (selv om helter faktisk bruker sverd i nærkamp). Ikke at det blir mindre voldelig og brutalt av den grunn, tvert imot. Her renner blodet stridere enn den mest opprørte elv, og døde kropper forsøpler et fra før goldt landskap.

For keiseren!
Det herrens år 2004 har vært meget godt for tilhengere av sanntidsstrategispill. Vi kan like gjerne avsløre det med en gang; Dawn of War er et friskt, grønt skudd høyt oppe på denne solide stammen. - Jasså, hva er det som gjør det så bra, spør du kanskje. Vel, det er mye, så trykk lesebrillene dine godt oppover nesebroen.

Vi befinner oss i det 41. århundre og alt som virkelig eksisterer er krig og atter krig. Dawn of War plasserer deg midt i et intrikat firkantdrama uten like. Mennesker lojale til keiseren, og sin religion, står steilt mot hele tre fiender: De blodtørstige orkene, menneskelige forrædere i Kaosfraksjonen og den uforutsigbare rasen ved navnet Eldar. Da mener jeg Eldar med engelsk ordlyd, ikke han fra Vaselina Bilopphøggers.

For å lykkes i Dawn of War handler det om å bygge effektive baser, og indirekte ”høsting” av ressurser. Strukturer kan forøvrig bygges hvor som helst innenfor en viss sone fra diverse nøkkelbygg, dermed kan du ha flere baser samtidig. Alt det du vil bygge kommer bokstavelig talt deisende ned fra himmelen fra kretsende romfartøy i atmosfæren. Uten tvil en original og underholdende vri på en ellers lett stagnerende prosess.

Hva med ressurser? Disse tjenes ved å kontrollere strategiske punkter på kartet som har muligheter for nyttige oppgraderinger. Dette er ingen dum måte å gjøre det på, siden ressurser strømmer fritt inn så lenge fienden ikke tar over punktet. Nå hender det av og til at disse punktene rett og slett går "tomme", men da har du som regel oppspart nok allerede. Man kan også kontrollere andre typer punkter, som ikke bare gir ressurser, men også spesielle oppgraderinger og fordeler for dine lojale soldater.

Hva kan du så bruke disse ressursene til? Som nevnt er det viktig å ha en base av en viss kvalitet. Det finnes en god variasjon av bygninger i spillet, og hovedbygget er et såkalt "stronghold". Har du dette på plass kan dine byggere konstruere alt du trenger for å nedkjempe fienden. De fleste bygg kan som seg hør og bør oppgraderes, slik at nye bygg, våpen og enheter blir tilgjengelig.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden