Warhammer: Mark of Chaos

Warhammer: Mark of Chaos tar oss med til et brutalt univers fanget i en nærmest endeløs krig mellom de onde og de gode.

Mitt kongerike for en helt

Heltefigurer får du også. Disse er mye sterkere enn vanlige soldater, og har i tillegg magiske egenskaper som gjør seg godt på slagmarken. De kan kjempe alene, eller slås sammen med andre soldater (hvor deres lederegenskaper vil få positive konsekvenser for gruppen som helhet). Som i vanlige rollespill stiger de i nivå etter hvert som de får mer erfaring, og da får du erfaringspoeng som du kan investere i å gjøre dem enda bedre. I tillegg kan de utstyres med alt fra magiske sverd til hellige ringer, som du kan kjøpe mellom slagene eller finne på kroppene til falne motstandere.

Er du Warhammer-fantast, vil du utvilsomt legge merke til at utviklerne har gjort mye for å sørge for at gameplayet i Mark of Chaos er så autentisk som mulig. Både enhetene og heltene har autentiske egenskaper i forhold til de offisielle reglene, og i tillegg spiller ting som moral en viktig rolle i gameplayet. Du behøver på ingen måte å være tilhenger av Warhammer-spillene for å lykkes her (det meste sier seg selv om du har litt strategierfaring), men en interesse for Warhammer generelt kan definitivt være med å gjøre spillet mer interessant.

Lineære oppdrag

De fleste oppdragene er rimelig lineære, og du slipper stort sett å dele opp hæren din for å kjempe flere steder samtidig. Det lønner seg å holde folkene dine i samlet flokk, slik at de alltid er i overtall. Fienden er ikke spesielt flink til å koordinere angrepene sine, og stort sett møter du en serie med mindre grupper soldater, før det hele avsluttes i et litt større slag hvor du også må kjempe mot en eller flere heltefigurer fra fienden. I kampanjen er det sjeldent spillets kunstige intelligens overrasker, og det er som regel liten grunn til å gjøre omfattende taktiske endringer underveis.

Dette gjør at de fleste kampanjeoppdragene (med noen hederlige unntak) blir ganske forutsigbare. Det er fortsatt overraskende morsomt å spille dem, men det er ikke spesielt ofte at dine taktiske og strategiske egenskaper blir genuint utfordret. Et annet problem er at det ikke virker som rollespillelementene betyr særlig mye. Det å investere poeng i nye egenskaper for heltene får aldri de helt store konsekvensene, og derfor virker det ikke spesielt nødvendig å bruke mye tankevirksomhet på å velge egenskaper.

Warhammer: Mark of Chaos har utvilsomt hentet litt inspirasjon fra SpellForce-serien, og noen av oppdragene dropper nesten alt av strategielementer til fordel for et mye mer rollespillaktig gameplay der du kun kontrollerer en eller flere helter. Disse fungerer fint som variasjon, og som en del av en større helhet er de morsomme og underholdende, men i forhold til ekte actionrollespill holder de ikke helt mål. I tillegg har vi dueller, hvor to helter møtes i kamp, og rett og slett slår på hverandre til den ene av dem dør. Her kan du velge spesialangrep underveis, men duellene blir ærlig talt aldri spesielt engasjerende.

Underholdende enkeltslag

I tillegg til spillets to kampanjer kan du kjempe mot datamaskinen eller menneskelige motstandere i enkeltstående slag, hvor du kan bygge opp din egen hær og møte motstanderens hær på slagmarken (omtrent slik som flerspillerdelen fungerer i Total War, altså). Det beste med denne delen av spillet er at du slipper unna den lineære følelsen du får av kampanjeoppdragene, og spiller du i tillegg mot en menneskelig motstander kan det hele bli svært interessant da det plutselig blir mulig å bruke avansert taktikk. Datamotstanderne er også mye dødeligere i "skirmish"-modus enn i de tungt skriptede kampanjeoppdragene.

Mot en menneskelig motstander går det også an å spille "reinforcements"-kart, hvor du får forsterkninger ved å holde "victory points" rundt om på kartet. Slike slag kan vare lenge, og er mye mer spennende enn de typiske slagene i kampanjen, hvor du bare sender hæren din rundt for å gradvis renske hele kartet for relativt hjernedøde fiender. Det er bare så synd at vi får så få kart å spille på, og selv om det selvsagt er mulig å spille samme kart mange ganger hadde det vært fint med litt mer variasjon.

Mark of Chaos har fanget Warhammer-universets visuelle stil på en god måte, men dette betyr samtidig at spillet ikke er spesielt pent å se på. Omgivelsene er for det meste skitne og grå, og ganske uinspirerende. Det blir raskt kjedelig med de blasse og triste fargene, på tross av at omgivelsene er rimelig velproduserte og autentiske i forhold til kildematerialet. Enhetene er imidlertid detaljerte og utviklerne har også gitt oss massevis av fyrverkeri i form av flotte effekter. Lyden er god, med storslagen, orkestralsk musikk, autentiske kampeffekter og gode skuespillerprestasjoner. Det eneste problemet er at man kan bli litt lei av utropene til de ulike enhetene.

Warhammer: Mark of Chaos er underholdende og kompetent, og bør være spesielt interessant for tilhengere av Warhammer-universet, som får en ganske trofast representasjon av reglene og verdensbildet fra rollespillet. To omfattende kampanjer og greie muligheter for enkeltstående slag (både mot datamaskinen og andre spillere) sørger for god varighet, og det er enkelt å anbefale strategiinteresserte spillere å ta en titt på Mark of Chaos. Lineære kampanjeoppdrag med forutsigbare datamotstandere og relativt begrensede rollespillkamper gjør imidlertid at det aldri kan håpe på å ta opp kampen mot de beste spillene i sjangeren. Ønsker du en god blanding rollespill og strategispill, er SpellForce II et bedre valg, og ønsker du heftige kamper hær mot hær, er det Medieval II: Total War du bør gå for.