Warlords Battlecry II

På 80-tallet kom det første Warlords-spillet ut på Amiga. Den gangen var det et turn-based strategispill. Sent på 90-tallet kom Warlords Battlecry i butikkhyllene. Da hadde produsenten konvertert spillet til sanntidsstrategi. Etter nesten to år har SSG kommet med neste spill i serien: Warlords Battlecry II. Så får vi se om det svarer til forventningene som stilles til dagens strategispill.

Fire gruver og en helt
Når du omsider har slitt deg gjennom campaign-delen vil du jo kanskje spille litt mer? Trolig ikke, men hvis du er en hardbarket Warlords Battlecry-entusiast så kan du prøve deg mot datastyrte spillere av forskjellig kaliber. Du velger hvilket kart du ønsker å spille på og hvor mange motspillere som skal elimineres. Her kan man velge vanskelighetsgrad slik at man får akkurat passe motstand.

I et ordinært skirmish-spill starter du med en helt, to tårn (til forsvar) og fire gruver like i nærheten. For å produsere arbeidere må du først lage et hovedhus. Arbeiderne brukes hovedsaklig til to oppgaver: bygge flere hus og jobbe i gruver. Å produsere byggemenn, hus og oppgradere våpen og rustninger koster penger i form av gull, stein, metall og/eller krystall. Disse fire mineralene finner du i gruver som ligger spredt rundt på brettet. For å grave ut mineraler fra en gruve må du "eie" den. Helten din spiller her en meget viktig rolle. Han må konvertere gruvene slik at du blir eieren.

Man kan konvertere flere gruver om gangen (hvis helten står nærme nok) da sparer man tid og penger. Så snart gruven(e) er konvertert, strømmer det på med mineraler. Hvis du synes at pengene ikke strekker til kan du lage noen byggemenn og sende dem inn i gruvene. Dette vil øke inntektene dine slik at du kan produsere flere krigere, flere hus og oppgradere mer. AI-en (kunstige intelligens) i spillet er godt utført, og sørger blant annet for at motstanderen din vil flykte hvis han blir skadet i kamp, mens han under angrep vil angripe den delen av basen din som har minst forsvar.

Det som skiller Warlords Battlecry II ut fra andre strategispill er at du har sinnsykt mange valgmuligheter. Først skal du velge blant de tolv rasene, senere har du et hav av krigere, hus, oppgraderinger, spells osv. osv. å velge mellom. Det er i og for seg bra med variasjon, men det kan bli litt mye å sette seg inn i for en som ikke er en Warlords Battlecry-fanatiker.

Gammel grafikk til avslappende musikk
Warlords Battlecry II får deg ikke akkurat til å falle av stolen når det gjelder grafikken. Spillet er laget som rendret 3D (som en rekke andre strategispill) og ser ikke så verst ut. Spilleren ser det hele klassisk skrått ovenifra og en har god kontroll over hæren og miljøet rundt. De forskjellige magiske effektene er derimot ingenting å skryte av, og andre effekter som skygger, vann og ild er rett og slett stygge. Nye strategispill bør ha bedre grafikk en dette! Vi har nå levd med Warcraft II-grafikken altfor lenge og jeg begynner å bli lei. Siden dette er en oppfølger til Warlords Battlecry I burde grafikken ha fått en ansiktsløftning før CD-en kom ut i butikkhyllene. Men utformingen av menyer og kontrollpanel er rent og pent med flotte tegninger fra fantasy-sjangeren.

Lydene i spillet er også midt på treet. Ikke spesielt imponerende, men likevel akseptable. Musikken passer godt til den typen spill som Warlords Battlecry II er. Du hører en fin middelaldermusikk som ikke blir stressende, men avslappende. En får inntrykk av at dette er et spill man tar seg god tid med og gjerne sitter to-tre timer med når man først har satt seg ned.