Warner Bros. betalte YouTubere for positive anmeldelser

«PewDiePie» og flere andre tjente store summer på å snakke pent om Middle-earth: Shadow of Mordor.

Montasje: Tek.no, PewDiePie, Warner Bros.

I 2014 skal Warner Brothers Interactive Entertainment ha betalt flere høyprofilerte YouTubere, deriblant svenske Felix «PewDiePie» Kjellberg, for positiv omtale av Middle-earth: Shadow of Mordor. Det melder det amerikanske forvaltningsorganet for forbrukervern og konkurranseregulering – Federal Trade Commission (FTC) – på sine nettsider.

Ifølge FTC betalte utvikleren alt fra et par hundre til flere titalls tusen dollar for YouTube-videoer og omtale på sosiale medier, gitt at visse krav ble oppfylt. Blant annet måtte alt innhold sette spillet i et positivt lys og ingen feil kunne vises frem. I tillegg måtte videoene på det sterkeste oppfordre seere til å besøke spillets nettsider for å registrere seg og lære mer om spillet.

Ikke merket godt nok

Ifølge FTC leide Warner Bros. inn blant annet Felix «PewDiePie» Kjellberg for å gi ros til Middle-earth: Shadow of Mordor.
Skjermdump, trailer til Scare PewDiePie

Sponset innhold må alltid merkes klart og tydelig, slik at publikum lett kan skille skaperens egne meninger fra reklame for et produkt. Warner Bros. skal imidlertid ha bedt YouTuberne om å kun opplyse om sponsoravtalen i en liten notis langt nede i beskrivelsen av hver video. Dermed ville informasjonen kun være synlig hvis seere trykket på «Vis mer»-knappen under videoen.

FTC hevder også at noen videoer ikke informerte om sponsingen i det hele tatt, og ved flere anledninger skal Warner Bros. ha godkjent innhold som ikke var merket riktig:

– Forbrukerne har rett til å vite om anmeldere gir sine egne meninger eller om de har fått betalt for å lage reklame. Selskaper som Warner Brothers må være ærlige med forbrukerne i sine nettbaserte reklamekampanjer, sier FTC-direktør Jessica Rich.

FTC opplyser videre om at de ikke vil bøtelegge Warner Bros., men i stedet har inngått et forlik med utvikleren. Under en ny avtale mellom de to partene må Warner Bros. sørge for at sponset innhold merkes skikkelig i fremtiden, og at alle som betales for å reklamere for deres produkter følger nødvendige retningslinjer.

YouTube-trøbbel

Trevor «TmarTn» Martin eier CS:GO Lotto.
Skjermbilde av video, TmarTn

Det stormer rundt flere YouTubere for tiden, etter at det i forrige uke kom frem at Trevor «TmarTn» Martin og Thomas «Syndicate» Cassell sto som eiere av skin-gambling-nettstedet CS:GO Lotto – et nettsted der man kan gamble med kosmetiske gjenstander fra Counter-Strike: Global Offensive.

I flere YouTube-videoer viste de to hvor lett det var å vinne på CS:GO Lotto, uten å gjøre rede for at de faktisk eide nettstedet og trolig kunne garantere at de selv vant når de ønsket.

De brukte med andre ord sin innflytelse til å selge inn CS:GO Lotto til sine seere, blant annet i videoer der de tilsynelatende vinner kosmetiske gjenstander verdt nærmere 100 000 kroner.

Etter avsløringene ble både Martin og Cassell lempet inn i et allerede pågående søksmål mot Valve – selskapet bak Counter-Strike: Global Offensive – som anklager utvikleren for å ha lagt til rette for ulovlig gambling. De to YouTube-stjernene nevnes spesifikt i forbindelse med å promotere nettstedet som en gambling-tjeneste, også til mindreårige.

Les også
Anmeldelse: Middle-earth: Shadow of Mordor

Les mer om CS:GO Lotto-saken »

Siste fra forsiden