System Shock 3. (Bilde: OtherSide Entertainment)

Warren Spector blir regissør for System Shock 3

Utviklerveteranen går inn i fulltidsjobb hos OtherSide Entertainment.

Warren Spector, mannen bak spill som Deus Ex, Thief: The Dark Project, Ultima Underworld og System Shock, har igjen fått seg fulltidsjobb som spillutvikler.

I et intervju med nettstedet Gamesindustry.biz forteller Spector at han går inn i rollen som regissør hos OtherSide Entertainment, der han i første omgang skal jobbe med utviklingen av System Shock 3 og Underworld Ascendant.

Slutter som lærer

Warren Spector under GDC 2013.
Warren Spector under GDC 2013. Bilde: Audun Rodem, Gamer.no

Spector har vært en rådgiver for OtherSide siden studioets oppstart, men har først og fremst arbeidet som lærer ved universitetet i Texas. Da muligheten for å gå inn i en mer aktiv rolle i studioet dukket opp kunne han imidlertid ikke lenger stå på sidelinjen:

– Da muligheten for å ha en større rolle i det å bringe Underworld Ascendant til live, i tillegg til å nok en gang få leke meg i System Shock-universet og bringe disse spillene til et nytt publikum i det 21. århundre kunne jeg bare ikke si nei, forklarer Spector.

– Arbeidet med System Shock var et av de mest givende tingene jeg har gjort i karrieren min, og det er vanskelig å beskrive hvor mye jeg ser frem til å dele med spillere hva SHODAN har holdt på med siden det forrige spillet ble lansert.

Lite nytt om System Shock 3

System Shock 3 ble annonsert i desember 2015, men fortsatt vet vi lite om spillet. Ut ifra Spectors uttalelser høres det ut som vi får et gjensyn med SHODAN – den ikoniske fiendtlige datamaskinen fra de to første spillene – men ellers er alt fra spillets handling til lanseringsdato og plattformer ukjent.

Konseptkunst for Underworld Ascendant.
Konseptkunst for Underworld Ascendant. Bilde: OtherSide Entertainment

Underworld Ascendant – oppfølgeren til Ultima Underworld – vet vi derimot litt mer om, som følge av fjorårets vellykkede Kickstarter-kampanje for spillet. Spillet henter inspirasjon fra tradisjonelle rollespill i penn og papir-form, og utvikleren lover stor valgfrihet for spillere.

Ifølge OtherSide er målet å lage et spill der enhver situasjon du blir utsatt for kan løses akkurat slik du ønsker. Verdenen i Underworld Ascendant skal hele tiden reagere på det du gjør, og ulike fraksjoner i spillet vil reagere ulikt på valgene du tar.

Underworld Ascendant kommer til PC, men en lanseringsdato er foreløpig ikke fastsatt.

System Shock 2 er en av tidenes største PC-klassikere.
Les vårt tilbakeblikk på spillet her »

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen