Anmeldelse

Way of the Samurai

Etter en nydelig introduksjonsfilm kommer du til hovedmenyen. Jeg er vanligvis ikke kresen på slikt, men denne hadde jeg ventet mer av. Menyen er direkte stygg og ikke akkurat noe avansert. Et lite enkelt rullefelt som viser valgene dine nede i hjørnet på skjermen og ellers bare en masse tull. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har laget noe bedre. Et bilde med mening i det minste. Dette er selvsagt flisespikkeri og har ingenting med selve spillet og gjøre. Menyen ser du bare når du slår på spillet uansett.

Way of the Samurai kommer med en utrolig fin "tutorial" som lar deg prøve det meste av spillets grunnleggende funksjoner før du slippes løs i den store verden. Du har en instruktør som forteller deg hvilke knapper som gjør hva og du får prøve ut dette etterhvert som hun forteller om dem. Etter du har gått gjennom del 1 av denne guiden må du spille "singleplayer"-delen av spillet for å låse opp neste del av guiden. Dette gjør at du slipper å tenke på de mest avanserte tingene første gangen du går gjennom den. Del 2 er mye kortere enn første delen, men minst like viktig hvis du skal overleve videre i spillet. En del avanserte teknikker blir forklart og mestrer du ikke disse kan du bare glemme å komme særlig langt. Du møter til stadighet store mengder motstandere, og til tross for at du bare sloss mot en i gangen blir det fort for mye om du ikke klarer å holde livsmåleren din på maks.

Jeg skal prøve og gi en kort forklaring på historien i spillet uten å røpe avslørende deler. Det er to konkurrerende klaner, samt lokalbefolkningen og myndighetene. Sistnevnte har du heller liten sjanse til å bli venner med, men de tre andre gruppene kan du selv velge om du vil prøve og alliere deg med. Hva du velger er med på å forandre resultatet av "krigen" og hvilke oppdrag du får. Her er det du som styrer showet og om du vil drepe dem du er alliert med er fullstendig opp til deg. Du kan med andre ord svike de som stoler på deg, men det samme kan skje andre veien. Så pass på hvem du stoler for blindt på! Den ene klanen eier et jernverk, men det ble alt for dyrt å drive, så stedet er nedlagt når spillet begynner. Den andre klanen gjør seg klar til å prøve og ta over dette jernverket. De som eier verket skal selge det videre og er livredde for at de skal bli styrtet før avtalen er underskrevet. Myndighetene har infiltrert stedet og møter mannsterke for å gjøre slutt på konflikten mellom de to klanene. De lokale har ikke så mye de skulle ha sagt og blir terrorisert av alle parter.

Det er en heller dårlig historie, men den er ikke lineær. Hva du sier, hva du gjør og hva du velger å gjøre av oppdrag bestemmer med andre ord hva som skal skje videre i spillet. Dette er meget positivt i et slikt spill. Du kan være snill, slem eller ingen av delene. Du kan bryte løfter og drepe sivile alt ettersom du selv vil. Hos smeden hadde jeg ikke penger nok til å betale for meg, det resulterte i at smeden trakk fram en diger slegge og sprang etter meg. Selvsagt hadde ikke slegga hans noe den skulle sagt mot samuraisverdet mitt og han ble fort drept. Når jeg kom tilbake til byen ventet politiet på meg og mot pistolen til politimesteren måtte jeg se meg slått ganske kraftig. En diger bølle holdt meg i sjakk mens jeg ble skutt og drept. Selvsagt var det surt å dø, men på den annen side utrolig morsomt å se hvordan spillet fungerer i slike situasjoner.

En ting jeg føler at jeg må nevne er hvordan spillet lagrer posisjonen din. Du har enkelte ganger når du skifter "område" muligheten til å velge "save & exit", men det betyr at den lagrer og avslutter spillet. Ditt andre valg er rett og slett bare å fortsette uten å lagre. Det er ubekvemt å være nødt til å starte spillet på nytt, for deretter å laste inn det du nettopp lagret, før en fortsetter. I et spill som dette hvor det er utrolig lett å gjøre en feil, burde det vært gode muligheter for å lagre når du selv ønsket, og ikke minst lagre flere separate spill. Dermed kunne du gått tilbake til et tidligere spill om du etter noen timer merker at du har tatt en feil beslutning. Hvis du finner et sverd du vil lagre, slik at du kan bruke det fra starten av eller i "multiplayer" må du finne en smed. Her kan du betale for å lagre sverdet på minnekortet ditt. Når du da starter et nyttspill er sverdene plassert i minnekortet. En ting du bør passe deg for er å slå noen du ikke skal. Det vil si, om du er på lag med en eller flere i kamp er det fullt mulig og slå ned disse. Dette kan få katastrofale følger, siden ikke bare den personen, men gjerne hele klanen plutselig vil gå mot deg. Kombinert med at du har vanskelig for å lagre posisjonen din må du kanskje begynne helt fra begynnelsen igjen. Dette er surt, veldig surt.

Way of the Samurai PS2 PS2

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. september 2002
  • Plattform: PlayStation 2
  • Utgiver: Eidos Interactive
  • Utvikler: Appeal

Forsiden akkurat nå

Til toppen