Anmeldelse

We Love Katamari

Japanerne har en lang historie som produsenter av noen av de rareste spillene som noensinne har sett dagens lys på det kommersielle markedet. Dessverre (eller, i flere tilfeller, heldigvis) for oss har de sprøeste japanske spillene alltid problemer med å bli utgitt utenfor Japan, enten fordi at utviklerne ikke har interesse av vestlige markeder, eller fordi de vestlige utgiverne ikke har interesse av merkelige, japanske spill. Noen får vi imidlertid, og We Love Katamari er ett av disse.

Europa elsker også Katamari
We Love Katamari er etterfølgeren til det populære Katamari Damacy, som tross stor popularitet og gode omtaler aldri ble lansert i Europa. Heldigvis har Electronic Arts forstått at vi ville bli temmelig sure om vi måtte se amerikanerne og japanerne kose seg med nok et Katamari-spill uten at vi fikk ta del i moroa, så We Love Katamari får vi kloa i - riktignok noen måneder senere enn resten av verden.

La det være sagt med en gang; We Love Katamari er temmelig surrealistisk. Folkene bak dette spillet burde sannsynligvis ta seg en tur innom hjernedoktoren, hvis ikke de allerede gjør det (tre-fire ganger i uka burde holde). Historien omhandler den "eksentriske" kongen av kosmos og de mange små slektningene hans, som har blitt svært populære etter at det forrige spillet kom ut. Nå må de hjelpe tilhengerne sine med alt fra å lage snømenn til å renske himmelen for skyer, og en liten (men svært ambisiøs) hund synes til og med vi burde prøve å rulle opp hele solsystemet vårt i en eneste stjerne.

Full rulle
Gameplayet i We Love Katamari er omtrent slik som i forgjengeren. Hvis du noen gang har laget snømenn ved å rulle snøballer i snøen, vil du ha en veldig god idé om hvordan det hele fungerer. Her ruller du imidlertid ikke opp snø, men alt mulig annet. Stort sett begynner du med en liten ball, og når du ruller over små ting som blyantspissere, viskelær og kronestykker, fester de seg til ballen din. Etter hvert som ballen vokser, kan du rulle opp større ting. Etter hvert er du stor nok til å ta med deg både mennesker, biler og hus, og i noen tilfeller ender du med å være så stor at du kan rulle opp hele landområder, med byer, innsjøer og enorme godzillaer.

Hvordan ballen din ruller påvirkes av hva du har rullet opp (og hvordan) - tingene du får med deg beholder nemlig sin opprinnelige form etter at du har rullet dem opp, og hvis du for eksempel ruller opp en stor, firkantet skyskraper, får det følger for bevegelsen din. Oftest er ikke dette noe du trenger å tenke så mye på, men du blir minnet om det hver gang du ruller opp et stort og klumsete objekt som skaper litt problemer, helt til du får jevnet ballen ut ved å rulle opp andre store objekter.

Dårlig tid
Det hele kompliseres av at du stort sett har en tidsfrist, og må nå en viss størrelse før den renner ut. Dette fører til at du må tenke litt strategisk, og fokusere på å raskt rulle opp de riktige objektene (og nok av dem) for at størrelsen din skal øke så raskt som mulig. Noen ganger har du også andre mål, som å rulle opp en spesiell type ting, eller bli stor nok til å rulle opp en spesifikk sak på landskapet (for eksempel en sumobryter) innen nedtellingen når bunnen. Noen oppdrag har også andre utfordringer, slik som at du må lage et stort bål ved å hele tiden rulle opp brennbart materiale for å hindre at ballen slukker.

Stort sett har du flere tilgjengelige oppdrag samtidig, og står relativt fritt til å velge hvilket du vil spille. Mellom oppdragene befinner du deg nemlig på et lite landområde, der tilhengerne dine prøver å få oppmerksomheten din (ved å rope det samme ordet om og om igjen, høyere og høyere helt til det klikker for deg eller du gir etter for dem). Så følger en lettere forvirret og egentlig litt kjedelig samtale med kongen av kosmos, hvor han må overbevises om at det er en god idé å ta akkurat det oppdraget, før du til slutt sendes avsted for å rulle opp ting.

Oppdragene kan forøvrig besøkes flere ganger, hvis du tror du kan gjøre det bedre enn første gangen du fullførte dem. Dessuten får også andre mål hvis du prøver samme oppdraget to ganger. Rundt om i de mange miljøene finner du dessuten skjulte gaver og fettere, som du kan rulle opp. Gavene kan for eksempel være forskjellige typer hatter eller masker, mens fetterne kan du bruke som alternative spillfigurer (eller bruke dem i flerspillermodusen). Skulle du ikke klare å oppnå målet for oppdraget, vil kongen av kosmos noen ganger begynne å skyte på deg med laserøynene sine. Han er med andre ord en temmelig streng far.

We Love Katamari PS2 PS2

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2. februar 2006
  • Plattform: PlayStation 2
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: Namco Bandai

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen