– Wii U er slappere enn Xbox 360 og PS3

Utviklere som angivelig har jobbet med konsollen mener den ikke holder tritt.

Det er vanskelig å ikke tolke Wii U som Nintendos forsøk på å karre seg inn i markedet for voksne kjernespill igjen, etter at deres seneste stuekonsoller blant annet har vært for slappe til gi en lignende grafisk opplevelse som Xbox 360 og PlayStation 3. De første utviklerne som fikk slå klørne i spillmaskinen kalte den markedets sterkeste spillkonsoll, noe nyere rapporter er uenige i.

Industrygamers, som er kjent for sine tette bånd med spillbransjen, har pratet med en rekke anonyme utviklere som utvikler til Wii U per dags dato. De virker smått skuffet av ytelsen dens.

Konsollens annonseringstrailer. Utvid

– Nei, den er ikke på samme nivå som PlayStation 3 eller Xbox 360. Grafikken er simpelthen ikke like kraftig, forteller en til nettstedet.

En annen utvikler fra et større selskap skal ha sagt seg enig:

– Det stemmer at den ikke produserer like bra grafikk som PlayStation 3 og Xbox 360. Den har ikke like mange shadere og er ikke like kapabel. Den gjør selvsagt noen ting bedre, men det er stort sett som følge av at den er av nyere og mer moderne design, men den greier ikke å holde tritt jevnt over.

Styreflate til besvær

Vi har tidligere skrevet om innledende problemer med maskinens alternative styrespaker, som er bygd rundt en berøringsskjerm, og denne håndkontrolleren skal visst fortsatt by på hodebry ifølge utviklerne nettstedet har snakket med.

– Problemet med berøringskontrolleren er at du bare kan bruke én, og at den ikke engang er helt uavhengig. Selve konsollen må være påskrudd og du må være innen rekkevidde av den. De andre styrespakene er bare Wiimote-er eller andre typer Wii-kontrollere. De forandrer kanskje utseendet eller formen litt, men det er den samme spaken inni, berettet visst en.

Sonys nylige håndholdte konsoll PlayStation Vita kan også kobles sammen med PlayStation 3, og denne kombinasjonen skal visst være vel så effektiv som Nintendos duo ifølge ett av intervjuobjektene:

– PlayStation 3 og Vita kan gjøre alt Wii U-en er i stand til, og mer.

Ikke alle er enige

Til tross for de dystre prognosene til Industrygamers kildenettverk, er det flere utviklere som nyter å jobbe med Nintendos neste stuekonsoll. Epic Games' Mark Rein, som jobber tett med den svært populære grafikkmotoren Unreal Engine, er for eksempel svært imponert over hva Wii U-utviklerne gjør med spillmotoren deres:

Alien: Colonial Marines blir ganske annerledes på Wii U.
Alien: Colonial Marines blir ganske annerledes på Wii U.

– Husker du Zelda-demoen? Hadde du ikke kjøpt en Wii U bare for å spille den? Selvsagt hadde du det. Zelda-demoen er smellvakker, og vi kan gjøre enda mer enn det der med Unreal Engine 3. Jeg tror [konsollen] kommer til å gjøre det kjempegodt, sa Rein til Eurogamer tidligere denne måneden.

Sjefen for Borderlands- og Alien: Colonial Marines-studioet Gearbox Software er til gjengjeld svært imponert over håndkontrolleren:

– Wii U-versjonen har så mye mer å tilby, ingen plattformer kan skilte med det samme. Om du elsker Xbox 360-spill så er du ikke vant til å være i en verden hvor du har dette nye grensesnittet, men så fort du blir vant til det så ser du for deg mulighetene her. Vi får noen sjanser her som rett og slett ikke er mulige på andre plattformer, fortalte han IGN for noen dager siden.

Nintendo selv har ikke uttalt seg om saken enda.

Les også: Vi har prøvd Nintendo Wii U!
Les også: Nintendo har en verktøyspakke klar for Wii U-utviklere

Kommentarer (99)

Forsiden akkurat nå

Til toppen