Sniktitt

World of Warcraft

Blizzard Entertainment har gitt oss mye spilleglede opp igjennom årene med sine velpolerte perler, og de skuffer som kjent aldri. Nå tar de Azeroth til den stadig voksende MMORPG-sjangeren. Gamer.no har hatt gleden av å spille den europeiske lukkede betaen, og nå er tiden her for å dele noen inntrykk med dere.

Ulike servertyper
Som ny World of Warcraft-spiller vil ditt første valg være å velge server. Det er to typer av dem, kalt "PvP" og "PvE". Førstnevnte står for "Player versus Player", og serveren har tre ulike områder du kan være i; gule, grønne og røde. I de grønne områdene er du sikker, du kan ikke bli angrepet med mindre du angriper først. I de gule områdene kan alle angripe alle, mens i de røde områdene kan du bli angrepet når som helst, men du kan ikke angripe andre uten å selv ha blitt angrepet først.

PvE-serveren (Player versus Environment) er av naturlige grunner ikke så PvP-fokusert, men det betyr ikke at det ikke finnes PvP der. En kan bli "flagget" for PvP (en får et spesielt symbol på seg), og en må gjøre noe "galt" for å bli det. For eksempel å hjelpe en som allerede er flagget, angripe fiendens datastyrte karakterer, angripe andre som er flagget eller rett og slett skrive /pvp. Når en er flagget er en fritt vilt. Du kan ikke angripe andre før de eventuelt angriper deg. Det vil også bli implementert et system kalt "battleground", som vil gi deg muligheten til å angripe andre for å forsvare byen din. Det blir svært spennende å se hvordan dette vil virke.

Lag din egen nattalv
I World of Warcraft kan du velge mellom hele åtte raser og ni klasser. Ditt første valg er å velge hvilken side du vil spille, Horde eller Allianse. Horden består av brutale orker, fordømte udøde, ondskapsfulle troll og naturvesenene tauren. Alliansen utgjøres av mystiske nattalver, robuste dverger, bitte små gnomer og allrounderen menneske. Hver rase har fire spesielle egenskaper som passer deres natur. For eksempel kan dverger bli bedre med gevær enn de andre rasene, gnomer kan få mer intelligens, mennesker kan bli flinkere med sverd og nattalver har større sjanse til å unnvike slag i kamper. På den andre siden kan orkene bli flinkere med øks, tauren har mer helse, troll kan bli bedre med kastevåpen og udøde har den utiltalende evnen til å regenerere helse ved å spise døde kropper.

Hver rase har flere klasser de kan være, som igjen bestemmer hvilken rolle du skal spille i universet. Klassene har sine fordeler og ulemper, ganske jevnt fordelt. Du kan velge mellom kriger, paladin, druide, trollmann, sjaman, prest, magiker, jeger og rogue. Krigerne er de som har mest helse og er mest allsidig innen våpenbruk. Paladin kan kun spilles av Alliansen, og er en lysets kriger. De tåler mindre og kan bruke færre typer våpen enn krigeren, men kan til gjengjeld helbrede seg selv og andre. Alle som kan helbrede kan også vekke opp andre fra døden. Druider er allsidige, og de er delvis krigere, delvis helbredere og delvis magikere uten å være spesialister på noen av områdene. De kan dessuten gjøre seg om til ulike typer dyr med ulike typer egenskaper.

Trollmenn fordyper seg i mørk magi, og kan blant annet mane frem et vesen til å hjelpe seg i kamper. Sjamaner kan kun spilles av Horden. De har en blanding av mørk og lys magi, og bruker totemer til å hjelpe seg i kamper. Prester er de med de mest effektive helbredende egenskapene, mens magikerne er de som skader mest gjennom formlene sine. Jegerne temmer dyr som slåss sammen med dem, mens roguer er spesialister i å snike og de kan gjøre seg selv usynlige. Hver klasse har altså sine egenskaper, og Blizzard har klart å balansere dem ganske godt. Mange mener riktignok at klasser som jeger, paladin og sjaman kunne trenge en nedjustering, men om det blir gjort gjenstår å se. Er du magiker vil du skade veldig mye, men du har tilsvarende lite helse og kan dessuten kun bruke den svakeste kroppsbeskyttelsen. Er du kriger er du ikke den som skader mest, men du tåler å ta på deg en støyt eller ti for andre.

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen