Sniktitt

World of Warcraft

Akkurat nå er det hundrevis av knuste hjerter i vårt langstrakte land. Ikke på grunn av den sedvanlige uoppnåelige kjærligheten, men fordi den amerikanske åpne betatesten av World of Warcraft er avsluttet. Her er en liten smakebit for å dempe abstinensene. Eller gjøre dem verre.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5

Kjenn din plass i livet
Med så distinkte forskjeller på klassene legges det også opp til en klar oppgavefordeling, og disse oppgavene utfører du enten godt eller dårlig. Det er nok på den måten du best kan skille din karakter fra andre karakterer av samme klasse. Det er nemlig ikke så mange valg du kan gjøre for å få din karakter spesiell. Du kan velge mellom noen hårfarger og hårfrisyrer, ansiktstrekk, hudfarge og slikt, og de ulike klassene har sine klesstiler og kroppsbeskyttelse de kan bruke. Det er mye å velge mellom, men det er ikke til å komme bort fra at det er mange like karakterer ute og går.

Du har også et system kalt talentpoeng. Fra og med grad 10 får du ett poeng per grad, og det kan du sette ut på ulike ting som forbedrer dine eksisterende egenskaper og formler eller gir deg nye. Som druide kan du for eksempel velge om du vil bli en bedre helbreder, få mer skadende formler eller bli sterkere som et av dyrene du kan forvandle deg til. Som magiker kan du velge om du vil spesialisere deg innen ild, is eller "arcane", eller ta litt av alt, og som prest kan du velge å bli en bedre helbreder eller fordype deg i de mørkere krefter. Disse poengene kan gjøre karakterer av samme klasse svært forskjellige på høye erfaringsnivåer, men det er ikke nok valgmuligheter til at din karakter blir unik. De ulike raseegenskapene kan gjøre karakterene ulike, men det gjenstår ennå å se, siden raseegenskapene nylig har blitt implementert.

Det er hele 60 erfaringsnivåer til sammen. Du blir oppgradert ved å drepe monstre eller gjøre oppdrag, som du igjen får erfaringspoeng for. I løpet av de første erfaringsnivåene skal det få erfaringspoeng til for å gå opp ett nivå, men jo høyere opp du er jo mer erfaringspoeng kreves det. Du vil selvsagt også få mer erfaringspoeng av monstre og oppdrag, men det vil likevel ta mye lenger tid å gå fra erfaringsnivå 41 til 42 enn fra erfaringsnivå 10 til 11. Blizzard har implementert noe de kaller hvilebonus, en slags bonus for å ikke spille hele tiden, og den gjør at du får dobbelt så mye erfaringspoeng av å drepe monstre enn du vanligvis gjør i en viss periode. Hvor lenge du har denne bonusen kommer an på hvor lenge du har vært av, og jo mer fravær jo lenger tid har du bonusen din. Denne bonusen får du lettest ved å logge ut, eller tilbringe tid i et vertshus. Sett deg ved et bord, ta en øl og snakk med venner om alt og ingenting, og vips går hvilebonusen din opp.

For de materialistiske
Det er en lang rekke ulike våpen og utstyr som du kan velge mellom, noen får du av å drepe fiender, andre som belønninger for oppdrag. De har ulike fargekoder etter hvor sjeldne de er, og jo sjeldnere jo bedre. Både våpen og utstyr vises med sitt eget utseende på karakteren din. For de mer forfengelige kan et matchende utstyrssett gjøre deg svært så stilig. Våpen og utstyr har ulike bonuser, som styrke, mer liv, mer mana og så videre. Hva slags utstyr du har på deg har stor betydning for hvordan karakteren din vil være. Har du problemer med å finne utstyr og våpen selv, kan du alltids ta deg en tur på auksjon hvis lommeboken tillater det. Der legger andre spillere ut ting de har funnet og laget, og det er svært nyttig både for kjøper og selger, og en effektiv måte å tjene penger på, noe du selvsagt vil.

Utstyret ditt vil bli slitt i bruk og må repareres, noe som koster penger. Også når du dør blir utstyret ditt slitt. Du kan da velge å løpe tilbake til graven din uten å miste noe mer, eller å bli vekket til live av en engel på gravplassen. Med mindre du blir vekket til live av en helbreder, da kan du vekkes til live samme sted som du døde. Velger du å bli vekket fra de døde av engelen, vil tingene dine få enda mer slitasje. Denne straffen er nok til at det er kjedelig å dø, men ikke så mye at det er katastrofalt. Det er heller ikke verdens undergang om du har dødd i et område som er nærmest umulig å komme levende ut i fra. Når du er død blir du et spøkelse og ser alt i gråfarger. Den er en stilig og levende effekt, og som død kan du ikke se alle fiender i nærheten.

En annen måte å potensielt tjene penger på, er gjennom yrkene dine. Du kan ha to hovedyrker til enhver tid, og du kan velge mellom "skinning", "mining", "herbalism", "alchemy", "blacksmithing", "engineering", "enchanting", "leatherworking" og "tailoring". Førstnevnte går ut på å samle lær fra ulike dyr, "mining" er å smale ulike mineraler som for eksempel jern og gull og "herbalism" er å samle ulike planter. Med "alchemy" kan du lage drikker med ulike effekter, "blacksmithing" lar deg lage ulike rustninger og våpen, "engineering" gjør at du kan lage diverse mekaniske duppeditter, med "enchanting" kan du forbedre utstyr og våpen, "leatherworking" lar deg lage kroppsbeskyttelse i lær og "tailoring" det samme i vanlig tøy samt sekker for oppbevaring. I tillegg kan alle lære seg fisking, matlaging og førstehjelp, yrker som lar deg lage diverse ting for å regenerere helse fortere, og dermed senke nedetiden mellom kamper.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5

Siste fra forsiden