World of Warcraft

Solen senker seg over fjellene mens du rir mot slagmarken. Bak deg ligger byen du vil ofre alt for å forsvare, foran deg venter fienden. Med et brøl løfter du våpenet og rir inn i massene uten frykt.

Side 4

Finnes det perfekte?
World of Warcraft er blitt kalt det første MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) for massene og har blitt skrytt opp i skyene av de fleste, og det er lett å forstå hvorfor. Kontrollene er intuitive og spillet er tilgivende i den måten at det er ingen krise om du gjør noen feil når du for eksempel setter ut talentpoeng. Med mindre du ser på et lite innhogg i lommeboken din som krise da, siden det koster penger å gjøre om talentpoeng. Hele spillet er lagt opp til å være mest mulig tilgjengelig for folk flest, du trenger ikke en tykk instruksjonsbok her, nei. Start spillet, bruk fem minutter og du vil kunne de aller fleste taster og kommandoer uten problemer. Ting er rett og slett der de burde være.

Mange har nok bekymret seg for at dette fokuset på bredde har gått å bekostning av dybde, og Blizzard har nok fokusert mer på bredde for så å ta dybden litt etter litt. Når det er sagt, så er det på ingen måte kjedelig å ha nådd toppen i World of Warcraft. Du vil kunne ta en mye større del i historien, samt at du har flere områder å boltre deg på. Instanser som Scholomance, Stratholme og Molten Core kan holde interessen din i noen uker, særlig hvis du prøver å finne en bestemt type utstyr eller våpen. Kampen mot Onyxia er heller ikke å forakte. Med de kommende "battlegrounds" og det svært så lovende æresystemet ser World of Warcraft til å ha interessen til en stakkar avhengig spiller i sin hule hånd, men det gjenstår fortsatt å se hvordan det blir i praksis.

Likevel mangler spillet fortsatt noe i dybden for de på erfaringsnivå 60 slik det fremstår i dag, uten "battlegrounds" og æresystemet, samt flere instanser og andre områder for å utfordre de erfarne. Noen vil nok også savne flere valgmuligheter i for eksempel karakteroppbygning og innen yrker. Det er klart det vil fortsatt være noen feil her og der i et så stort univers, og Blizzard jobber nok alt de kan for å få fjernet dem. De har dessuten fortsatt en vei å gå før de ulike klassene er like godt balansert både i PvE og PvP, og det har i miljøet særlig vært mye fokus på balansen mellom paladinen og krigeren i PvP. I sin frustrasjon over å få en bedre balanse har det til og med vært demonstrasjoner på serverne for å få Blizzards oppmerksomhet. Om dette vil bli rettet på gjenstår fortsatt å se. Også sjamanen har vært i fokus da mange mener denne klassen trenger en nedjustering i PvP.