Anmeldelse

World of Warcraft

Solen senker seg over fjellene mens du rir mot slagmarken. Bak deg ligger byen du vil ofre alt for å forsvare, foran deg venter fienden. Med et brøl løfter du våpenet og rir inn i massene uten frykt.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Joda, det høres kanskje litt klissete og irriterende episk ut, men det er faktisk slik det sterkt etterlengtede World of Warcraft får deg til føle; du blir en helt av Azeroth uansett hvilken rase og klasse du er. Du begynner som en liten, usikker eventyrer på første erfaringsnivå, men på veien til det ultimale erfaringsnivået vil du utvikle deg både som spiller og som en av Azeroths utvalgte. Du vil reise gjennom vidunderlige og varierte landskap, slåss mot monstre i alle mulige farger og fasonger samtidig som verdenens historie sakte og sikkert vil suge deg inn. Det er rett og slett bemerkelsesverdig hvordan Blizzard har klart å skape et helhetlig og troverdig univers, hvor historien fortsetter fra de tidligere Warcraft-spillene.

La eventyret begynne
Det altså i denne verdenen du må finne din plass, avhengig av din rase, klasse og yrker. Azeroth er delt i kampen mellom Horden og Alliansen, to fraksjoner som kjemper for sin overlevelse og om maktbalansen. Horden består av udøde, troll, tauren og orker, mens Alliansen utgjøres av mennesker, nattalver, gnomer og dverger. De ulike rasene har sine rasespesifikke egenskaper, uten at de betyr alfa og omega for din karakters velferd. Avhengig av din fraksjon og rase, kan du velge om du vil være kriger, paladin, druide, trollmann, sjaman, prest, magiker, jeger eller rogue. Hver karakter kan til enhver tid ha to yrker, som for eksempel smed og skredder. I tillegg kan du ha enkelte hjelpeyrker som førstehjelp, og de er alle nyttige på din ferd.

Karakterene kan differensieres fra hverandre ved en håndfull ansiktstrekk, hårfarger og lignende, uten at utvalget på noen måte imponerer. På den annen side slipper du å bruke timer på hvordan karakteren din skal se ut, det er rett og slett ikke så mye å tenke over. En måte å gjøre karakterene ulike på, er gjennom et system med talentpoeng. Hvert erfaringsnivå fra og med nummer ti vil gi ett talentpoeng, som du kan bruke til å forbedre en av dine egenskaper. Slik vil spillere av samme klasse få ulike sterke og svake sider som merkes bedre jo høyere erfaringsnivå en er på.

Før du setter dine første skritt i verdenen må du velge hva slags server du vil spille på. De to ulike regelsettene har klar innvirkning på hvordan din spillhverdag blir seende ut. På en normal server er det strengere begrensninger for når man kan angripe spillere i den andre fraksjonen enn på PvP-servere (Player vs. Player). Den største forskjellen mellom de to servertypene ligger i hvordan livet i de omstridte områdene av Azeroth utspiller seg. På normal server kan begge fraksjoner gjøre oppdrag i trygghet om de ønsker, mens det på PvP-servere er fritt frem for å angripe fienden. La imidlertid ikke navnene lure deg. Det er fullt mulig å få god PvP-underholdning også på normal server. Å angripe fiendens byer går fint på begge servertyper, og kommende PvP-elementer som "battlegrounds" og æresystemet blir fullt implementert på begge.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden