Sniktitt

World of WarCraft

Velkommen til en verden fylt av verdige dverger, mektige magikere og skremmende krigere. Endelig kan drømmen om å sette dine virtuelle føtter i Azeroth bli fantastisk virkelighet, og skal vi tro Blizzard trenger du ikke være fanatisk rollespiller for å henge med i svingene. Brukervennlighet er et diffust begrep, krydret med misforstått simplisitet og frustrerende veivalg.

Side 1
Side 2

Vennlighet er nøkkelordet i World of WarCraft. Å tre inn i Blizzards magiske verden skal føles helt naturlig, en sømløs utvikling fra ønsket om å spille med vennene dine i en fantasyverden. Gamer.no tok turen til Stockholm og kunne ta en kikk på den Blizzards kommende stortittel World of WarCraft i aksjon.

De første steg
Å endelig kunne ta del i Azeroth-verdenen fra et rollespillperspektiv er en overveldende tanke. Føl slagene som har blitt utkjempet gjennom tidens løp, sug inn den innbilte lukten av møkk og blod. Kamper skal komme, kriger vil skje, og alt sammen med deg selv i en sentral rolle Vise-presidenten i Blizzard, Bill Roper, avslutter presentasjonen av The Frozen Throne og starter opp World of WarCraft. Han gjør det helt uanfektet, som om han har gjort det tusen ganger før. Det har han sikkert også, men vi andre blir smått overveldet av øyeblikkets betydning. Per i dag vil det være mulig å skape ti karakterer per konto. Øverst på listen er en mektig Ork med mord i blikket og øks i hånden. Etter litt venting er vi inne på marken og kaster noen "buffs" (spell som forbedrer karakteren). Bruk av spells er meget enkelt og utføres ved å klikke på de lett gjenkjennelige ikonene som tilhengerne av spillserien er godt kjent med fra tidligere titler.

Inntrykkene er mange, men det som nok vil slå hardest ned til og begynne med er den fantastiske naturen, den utrolige stemningen i form av varierende værforhold og den skjellsettende følelsen av genuin størrelse. Jorder med svære høyballer innbyr rett og slett til rollespilling, men i kjernen vil den gode gamle kjempingen ligge. Roper forteller at kamp alltid har vært grunnlaget for WarCraft, og følgelig vil også dette stå i fokus i MMORPG-en (Massivt Multiplayer Online Rollespill). "Player Killing" vil en slå hardt ned på, men det er enda ikke klart helt på hvilken måte. "Player versus Player"-spilling vil det derimot oppfordres til, og Blizzard ser for seg noen områder med fantastiske kamper pågående samtidig. De som ikke er like krigerske vil også ha muligheten til å delta i universet, men det legges ikke skjul på at kamp er en av grunnstenene i World of WarCraft. "Og ingen lastetider", kommer det ikke lite stolt fra Bill Roper. Dette får vi demonstrert da den mektige shamanen vandrer fra Westfall til Duskwood. Helt sømløst endrer lyset seg og inne i Duskwood kan en skue rundt seg og betrakte de nye omgivelsene.

Å finne ut hvilken rase en skal være kombinert med klasse og tildeling av poeng er ikke alltid like greit i begynnelsen. Dette ønsker Blizzard å gjøre noe med, og figurene du kan velge i World of WarCraft er klassiske erketyper. Ønsker du å være en typisk villmann og løpe rundt med et mandig sverd og skjold av typen panser light er det greit å velge en tauren. Disse er noen fryktinngytende skapninger gamere har lært å kjenne i tidligere Blizzard-spill. Oppe i et tårn, skuende ut over landskapet finner du ut at en liten fjelltur ikke er å forakte i disse påsketider. Tindene skuer mot deg fra horisonten, men de er vel bare pynt? Ikke i World of WarCraft. Alt fjell du ser kan bestiges, men det kan ta deg lang tid å komme deg dit. Ingenting i verdenen er påmalt, og du kan se frem til noen storslagne oppdagelsesferder. Blizzard ønsker også å unngå "søppelgods", forskjellige saker du finner uten noen annen hensikt enn å selge det for noen gullpenger. Alt mulig rart du finner på dine ferder vil det være en eller annen i verdenen som har bruk for. Derfor kan du selv ta valget om du vil lete deg frem til de som har nytte av fangsten din eller bare selge det som det er.

I så fall passer det å ta turen inn til nærmeste by. Her kan du prate med folk og shoppe sko, om det er noe som faller deg naturlig. Bill Roper henter frem en attraktiv kvinnelig figur for å vise oss noen av detaljene som ligger i kommunikasjon med andre spillere. Måten karakteren din oppfører seg på vil være direkte lenket til måten du formulerer deg. Et spørsmålstegn på slutten av setningen vil gi utslåtte armer og undrende manøvrer, mens utropstegn-varianten gir en overveldende eksekusjon. Alt fra dans til avskjedsvink er animert med vekt på den overdrevne måten, noe som gjør det lett å skjønne akkurat hva medspilleren forsøker å fortelle deg. Internett har blitt beskyld fra å ta ansiktet fra konversasjonen, men med Blizzards herlige animasjoner tar vi et stort steg tilbake til fremtiden.

Ikke alle som sikler etter å ta del i World of WarCraft er garvede rollespillere. Dette er Blizzard fullt klar over og ønsker å gjøre det lettest mulig for nybegynnerne å ha det moro i spillet. Sine første steg i verdenen vil karakterene ta i en liten utpost et stykke vekk fra de store byene. Personer som har noe viktig å si deg, gi deg nye oppdrag eller kanskje være neste steg i ett oppdrag, vil ha et utropstegn over hodet sitt slik en kjenner fra Diablo II. Et slikt område ble vi presentert gjennom en barsk dvergs perspektiv. Snøen lå fersk over marken og med labbete skritt vandret vår helt rundt omkring. Små harer løp rundt omkring med blodtørstige ulver på slep. I forbindelse med dette kom presentasjonens komiske høydepunkt. "I like little bunnies", kom det fra Bill Roper. "I will make the wolf pay." Konsekvent sender han et solid angrep etter den jaktende ulven for så å utslette den. "Haha!". Rettferdigheten har funnet sted og salen bryter ut i latter.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden