Sniktitt

World of WarCraft

Velkommen til en verden fylt av verdige dverger, mektige magikere og skremmende krigere. Endelig kan drømmen om å sette dine virtuelle føtter i Azeroth bli fantastisk virkelighet, og skal vi tro Blizzard trenger du ikke være fanatisk rollespiller for å henge med i svingene. Brukervennlighet er et diffust begrep, krydret med misforstått simplisitet og frustrerende veivalg.

Side 1
Side 2

Brukervennlig
Selv om World of WarCraft enda ligger på et tidlig stadium var det flere fiffige detaljer på plass allerede. Å vandre i fersk snø etterlater seg diskré fotspor og overalt hvor samtaler foregår vil artikulasjonen gå i tett tempo. De som er godt bevandret i tidligere spill fra Blizzard vil også sette pris på båndene til fortiden. I menneskenes hovedstad Stormwind kunne en blant annet skue en gigantisk statue av en "Mountain King".

"Vil ikke dette kreve noen vanvittige maskinkrav?" vil nok mange spørre. Skal vi tro Blizzard følger de sin tradisjon av å la flest mulig ta del i spillene sine. For tiden flyter spillet rimelig godt på en Pentium III 800MHz med et lavbudsjett-skjermkort. Da nyter en naturligvis ikke godt av alle de stilige grafiske godbitene, noe spillere med det råeste av maskinkraft på markedet derimot kan. Spillet vil være skalerbart, noe som lover godt for alle. - Vi ønsker at folk som kjøpte en ny maskin for et par år siden ikke skal føle at de ikke kan spille spillene våre, forklarer Bill Roper. En holdning Blizzard dessverre later til å være ganske alene om.

- En som har flere lvl 60-kontoer i EverQuest kommer til å ha det veldig lett i de første nivåene i World of WarCraft. Og det er greit, forteller Bill Roper.

Hele poenget er at spillet skal være morsomt, og den tråden ønsker Blizzard å følge helt ut. Det ville vært et mye større problem hvis de veldig erfarne spillerne skulle få det vanskelig helt til å begynne med. Utfordringer kommer det derimot ikke til å være mangel på. Etter hver som spillerne utvikler karakterene sine vil det være horder av eventyr å legge ut på. I de fleste MMORPG-er er det slik at den første karakteren du skaper blir kassert fordi du har brukt egenskapene dine på feil områder. I World of WarCraft vil en ikke behøve å gjøre så mange valg til og begynne med, men kunne ta det gradvis etter hvert som en lærer spillet å kjenne. Erketypene vil være viktige.

Taurens er store og sterke noe som betyr at de passer fint til spillere som vil være krigere. Etter det behøver du bare velge hvordan du vil se ut og spillet kan starte. Tildeling av poeng og attributter kommer senere. For de som er nye i sjangeren vil Blizzard at det skal være lett å forstå hva en skal gjøre. Et mini-map øverst i høyre hjørne vil vise deg hvor du er og hvilke viktige steder som ligger i nærheten samt hva klokka er i spillverdenen. Målet er at det hele tiden skal være opplagt hva som er neste steg for deg i spillet. Har du blitt fortalt om et sted vil en at det skal være soleklart hvordan en kommer seg dit, uten å miste følelsen av utforskning.

Misbruk fra spillerne opptrer alltid, og Blizzard ser frem til å bli flinkere til å slå ned på enkeltpersoners juksing. Å slå ned på riktig person er ikke alltid like enkelt, men i World of WarCraft vil utviklerne ha mye bedre kontroll på hvem som misbruker hva og vil deretter kunne gripe inn som det måtte passe seg. Blizzard blir utsatt for forskjellige typer angrep og juksing kontinuerlig, og det er ikke alltid like lett å slå ned på riktig person. Er det for eksempel snakk om en gamer i Korea er det ikke så greit å banne CD-key-en, siden en da i praksis kan banne 3000 spillere. Slike problemer vil en ikke ha i World of WarCraft hvor en kan opptre på en mer kirurgisk måte og fjerne den og den karakteren som tilhører den og den kontoen. Akkurat hvordan det tekniske systemet til World of WarCraft vil være er uklart, men det kommer ikke til å være en del av velkjente Battle.net. Grunnene er hovedsakelig todelte; for det første ønskes det at Battle.net skal være en kul gratistjeneste hvor alle som har kjøpt Blizzards spill kan spille mot hverandre. For det andre er det de tekniske forskjellene systemene krever. Betalingsstrukturen er enda ikke fastsatt, men det er klart at Blizzard vil kreve en fast sum for å delta slik en er vant med fra konkurrerende MMORPG-er.

Konklusjon
World of WarCraft er i dag i alpha-fasen, og det er ikke kjent når det vil åpne for beta-testing. Helt tydelig er det derimot at Blizzard ikke ønsker å slippe spillet for tidlig, og et uttalt mål er at det ikke skal føles som om en betaler for å delta i beta-testingen da spillet endelig slippes. Betaen vil foregå helt til spillet er i skikkelig stand, selv om det kan ta mange måneder med testing. En Mac-versjon har ikke blitt annonsert enda, og Mac-gamere kan ikke forvente sin versjon ferdig på samme tid som PC-spillerne. Det er klart at brukervennlighet er satt i høysetet, og det Blizzard aller mest ønsker å få til er at det skal være enkelt å finne frem og få til det en ønsker å gjøre. Mange som syntes konseptet å vandre rundt i en fantasyverden med vennene sine, men som ikke har spilt et MMORPG før finner forhåpentligvis i World of WarCraft et spill de kan forelske seg i. Det vi til nå har sett fra spillet er overveldende imponerende. Den visuelle biten ser ut til å bli slående flott samtidig som vi kan forvente et bunnsolid produkt fra Blizzard som alltid. Gamer.no ser frem til nye steg i Azeroths verden, og vil bringe nye detaljer da Blizzard viser mer fra spillet på årets E3-messe.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden