Sniktitt

World of WarCraft

Blizzard har grepet tak i surfebrettet og blitt med på bølgen - til vår fullstendige glede. Warcrafts verden og mytologi kjenner nok de fleste til, i hvertfall delvis, men frem til nå kun gjennom de tre strategispillene i serien, samt et heller ukjent eventyrspill. Snart vil du likevel ha muligheten til å selv spille en grom ork, et edelt menneske, eller en nomade fra det nordiske stammefolket kalt Tauren. Joda, ikke spesielt godt utvalg av raser, men Blizzard lover oss at det vil komme flere spillbare raser, og disse vil bli kunngjort på den offisielle hjemmesiden. Men selv om dette er et spill basert på en svært berømt spill-serie, har det noe å by på som ikke de andre spillene har?

Massiv Warcraft-verden, spennende?
World of Warcraft finner sted i - ja, nettopp, Warcraft-verdenen, kalt "Azeroth". Tilhengere av serien vil trolig sette pris på å vite at Blizzard planlegger å bruke hele den kjente verdenen fra strategispillene, men for å gi onlinespillet mer dybde, og ikke minst landområde for den skaren av spillere som vil innta sin plass i fantasiens rike - kommer de også til å bygge ut verden og skape ting som ikke har vært kjent fra før. På spørsmål om de kommer til å inkludere "Night Elves", "Undead" eller "Burning Legion", kommer de med den velkjente utviklerfrasen; "Du får vente å se". Spillet finner sted omtrent fire år etter hendelsene i Warcraft III: Reign of Chaos, og det er naturligvis problemer i landet. Ulikt spill slik som Anarchy Online og EverQuest, vil ikke World of Warcrafts verden være bygd opp i forskjellige soner.

I stedet for vil den i likhet med spill slik som Dark Age of Camelot, være ett eneste stort spilleareale. Det betyr ikke at verdenen ikke vil være forskjellig fra område til område - det betyr bare at du ikke må bevege deg mellom soner, eller baner om du vil. Spillerne vil ha muligheten til å besøke berømte landemerker fra Warcraft-spillene, slik som steder der viktige kriger har blitt utkjempet. Selv om spill bare blir mer og mer ekte, føles de fleste verdener, i hvertfall i onlinespill, svært kunstige og falske. World of Warcraft prøver å gjøre bot på dette ved å blant annet innføre et fungerende vær-system. Du vil kunne se skyer samle seg og til slutt bli en storm, før regnet begynner å falle. Da er det bare å håpe på at været vil ha innvirkning på karakteren din, slik som at snø vil gjøre deg utmattet om du ikke har godt tøy på deg. Jeg ser det for meg; man ser skyene begynner å samle seg, og man søker ly på nærmest kneipe.

Transport er viktig i onlinespill. Vanligvis er verdenene svært store, og det kan ta en god stund å bevege seg over et helt kontinent. World of Warcraft gir deg muligheten til å reise via portaler, båter, og naturligvis luftskip som er et av Warcrafts kjennemerker. Blizzard har også nettopp kunngjort at spillerne vil kunne kjøpe dyr de kan benytte seg av til lengre reising. Menneskene vil for eksempel kunne benytte seg av hester, mens orcene benytter seg av ulver - noe som høres aldri så underlig ut, med tanke på at orkene er store, tunge troll-lignende figurer. Alt tilsier at du må spesialisere deg på en eller annen måte for å kunne benytte deg av disse, noe som betyr at ikke alle og hvermann vil bevege seg på ryggen av et dyr.

Når man først logger inn i spillet må man naturligvis lage seg en karakter man skal leve med gjennom spillets gang. Blizzard har ikke røpet så mye om dette, men lover at spillerne vil kunne gjøre seg relativt unike ved å blant annet kunne velge hårsveis, hårfarge, hudfarge, tattoveringer og ansikt - med andre ord ingenting nytt kunngjort enda. Når det gjelder døden - et trist faktum i hvilket som helst onlinespill - har ikke Blizzard sagt noe enda bortsett fra at du vil bli gjennopplivet og sendt tilbake til ditt siste bindepunkt, slik som i EverQuest, med diverse tap slik som nedgang i attributtene dine. Spillere vil også kunne danne "parties" - slik som i alle andre onlinespill - og både høste og dele godene ved å kunne støtte seg til sine medmennesker. Foreløpig gruppestørrelse er satt til fem medlemmer, noe som er færre enn i de fleste andre rollespill.

Samme gamle oppskriften
Hvis du har gått lei av EverQuests ekstreme fokus på uendelig timer med slåssing, vil du trolig ikke finne noe nytt her. Bare nye måter å slåss på, tjene erfaringspoeng og finne nye gjenstander. Det er den evige tredemøllen, det evige higet etter å bli bedre og bedre. Til tross for en spennende setting, som Warcraft absolutt er, må du ikke ha for store forhåpninger til tittelen som et rollespill. Blizzard har ikke røpet noe i det hele tatt med henhold til spillbare klasser, men hinter til at de vil reflektere de forskjellige enhetene du finner i Warcraft-spillene. Det høres naturligvis svært spennende ut, og man må nok vente seg en god del standard-klasser slik som kriger, tyv og magiker.

Når det gjelder gjenstander vil spillerne kunne finne disse gjennom utforsking og kamper, samt å kunne kjøpe dem eller lage dem selv. Spillet inneholder en god del såkalte "trade-skills", egenskaper som lar deg konstruere ting. Skills vil ikke fungere slik som i Blizzards Diablo-spill, der du har et såkalt skill-tre. Skills øker du ved å bruke dem som er forbundet med din klasse, og andre skills må du visstnok skaffe deg ved å utføre oppdrag hos forskjellige trenere. Dette med slåssing er integralt for alle onlinespill, og som oftest er det en svært kjedelig prosess - klikk, klikk og klikk. Blizzard har ikke noe nytt å fare med her. Du angriper, og underveis i kampen kan du utføre spesielle bevegelser, slik som i Asheron's Call 2 og Dark Age of Camelot. World of Warcraft blir uten tvil et slags online-fighterspill, mer enn et online-rollespill. Spillere vil slå seg sammen i små grupper, og reise ut i verdenen for å bekjempe alt ondt. Vi får bare håpe Blizzard har funnet på en måte for å gjøre dette interessant.

Forsiden akkurat nå

Til toppen