Sniktitt

World of Warcraft: The Burning Crusade

Vi var til stede i California når World of Warcraft: The Burning Crusade ble vist for første gang. På BlizzCon, Blizzards egen konferanse til ære for seg selv, sine spill, og ikke minst sine trofaste tilhengere. Nærmere 8000 besøkende fra hele verden lot seg løsrive fra sine skjermer, og dro til California for å få en sniktitt på hva vi har i vente fra en av våre mest anerkjente spillutviklere. World of Warcraft stod i sentrum, men også StarCraft: Ghost ble viet litt oppmerksomhet.

Korrupte blodalver
Flere hundre PC-er og konsoller var tilgjengelige for de besøkende, men likevel var køene både lange og kjedsommelige. Spesielt var interessen stor for å bli blant verdens første til å prøve den kommende World of Warcraft-ekspansjonen. Noen måneder med arbeid gjenstår fortsatt, men smakebiten vi fikk leke oss med gav oss et innblikk i hvordan startområdet til blodalvene, en av de to nye rasene, kommer til å se ut. Blodalvene er vakre og yndige, men bak de grønne øynene hviler det en sjel korrumpert av heller usunn magi.

Spesielt i den vestlige verden er Horde sterkt underrepresentert. Mye fordi folk har en tendens til å sympatisere med det lyse og gode. Blizzard håper derfor at blodalver kan lokke spillere over til den andre siden. Ikke bare er de fagre, de får også et eget startområde som er preget av lyse og harmoniske farger, tårn, spir og vakker natur. Med fare for å vekke harme hos en og annen Horde-venn, vil vi hevde at det for første gang blir mulig å spille Horde uten å se frastøtende ut. Blodalver handler selvsagt om mer enn utseende, de får også nokså interessante raseferdigheter. Muligheten til å suge mana fra fiender og slippe løs energi som knebler munnen på alle i nærheten, slik at de ikke kan kaste formler, burde tilsi at blodalver kan bli fryktede motstandere.

Utforsk orkenes ruinerte verden
Alliansen har et anstrengt forhold til blodalvenes lefling med sort magi, og velger derfor å utstøte dem. I fortvilelse søker blodalvene til Horden, for å finne hjelpen de trenger for å kunne gjenforenes med Kael'thas, deres gamle leder. Han holder for tiden til i Outland, restene av Draenor, orkenes hjemland. Her finner spillere fra begge faksjoner et helt nytt kontinent å utforske, med hundrevis av oppdrag, våpen og gjenstander å oppdage. Flere nye grotter og groteske monstre står også klare til å gi besøkende en varm velkomst. Dette vil i første rekke være innhold forbeholdt de som har spilt en del. Det antas at en kan ta sine første, vaklende skritt i Outland rundt erfaringsnivå 55.

Mye av innholdet vil nok dessuten være betydelig vanskeligere. En av de store nyhetene i utvidelsespakken er nemlig at det maksimale erfaringsnivået heves fra 60 til 70. De 10 nye nivåene vil etter alt å dømme fungere som de tidligere. Du får ett talentpoeng for hver gang du går opp, og dette kan du bruke i det samme ferdighetssystemet som i dag. Blizzard lover oss imidlertid at hvert av de såkalte talenttrærne vil bli utvidet, slik at det blir en eller to ferdighetsnivåer fler å bruke poengene på, hvis du er villig til å investere enda dypere inn i et tre enn hva som er mulig i dag. I tillegg vil hver klasse få 4-5 nye ferdigheter de kan lære hos klassetreneren sin. Disse vil bli spredt mellom ferdighetsnivå 40 og 70. Her kan vi altså håpe på nye utfordringer og større muligheter til å individualisere karakterene. Har du penger til overs kan du dessuten kjøpe deg et flygende ridedyr, med et slikt kan hver avkrok i Outland utforskes.

Det er allerede mulig å forbedre våpen og utstyr ved hjelp av mystiske ingredienser, en tryllestav og litt hokuspokus. Med The Burning Crusade kommer det dessuten enda en mulighet til å skreddersy favorittsverdet. Juvelmakere vil få mulighet til å feste magiske steiner til utstyr, og dermed forbedre et aspekt ved det. For alt vi vet kan det også komme flere yrker, men ingenting er offentliggjort.

Ingen nye klasser
Det har etter hvert nærmest blitt en selvfølge at det implementeres et par nye klasser i en slik ekspansjonspakke. Det er derfor litt overraskende at Blizzard ikke tar seg bryet med dette. Det er selvsagt ressursbesparende å slippe all ekstra balansering og tilpassing av innhold som nye klasser krever, men klart skuffende. Alt håp er likevel ikke ute, Blizzard lover at arbeidet med helteklasser er i full gang. Videreføringer av de nåværende klassene, hvor noen av oss skal få gleden av å bli virkelige helter. Det spekuleres i øst og vest om disse, men lite er sikkert. Det er kanskje ikke trolig, men vi håper at disse også finner veien inn i ekspansjonen.

The Burning Crusade ser ut til å bli en omfattende utvidelse, men du er ikke helt fortapt om du skulle velge å stå over. Du vil ikke kunne starte som de nye rasene selv, eller besøke nye områder. Trolig heller ikke utvikle deg til erfaringsnivå 70, men det planlegges også mye nytt innhold i kommende patcher. Nye grotter, værsystem og sammenkoblede auksjonshus i alle større byer, bare for å nevne noe.

Alternativ tekst mangler
StarCraft: Ghost

Færre nyheter var det å vise til når det gjaldt StarCraft: Ghost, men det var gledelig å kunne konstatere at spillet nok begynner å bli ferdig. Det ser unektelig spennende ut, og vi gleder oss til å snike rundt som spillheltinnen Nova. Likevel kan vi ikke annet enn å gremmes over at det kun kommer til forrige generasjons konsoller, nå som Xbox 360 banker på døra. Spillet har alt blitt utsatt flere ganger enn hva de fleste kan telle til, og en oppgradering til neste generasjon ville utvilsomt ført til ytterligere forsinkelser, men nå må Nova finne seg i å konkurrere mot for eksempel Perfect Dark Zero, på en teknisk overlegen plattform.

Spillfantaster med syferdigheter
De fleste kom til BlizzCon for å spille, men en del brukte også anledningen til å vise frem mer eller mindre hjemmesydde kostymer. Her hadde mange brukt rikelig med både tid og ressurser, og vi fikk se alt fra nøyaktige etterligninger av klær og våpen fra World of Warcraft til zerg-kryp fra StarCraft. Det hadde vært en sann fornøyelse å se hvordan de kom seg gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen med store vinger og gigantiske lekevåpen. Det ble også holdt turneringer i WarCraft 3 og StarCraft, hvor en rekke hardbarkede spillere med innbydelse braket sammen. Hong Jin Hoe (Yellow) fra Korea dro det lengste strået i StarCraft-turneringen, og slo knockout på landsmannen Park Jung Suk (Reach) i finalen. I WarCraft 3-finalen vant nederlenderen Manuell Schenkhuizen (Grubby) over Tae Min Hwang (Zacard), også han fra Korea. Kampene ligger til nedlasting på BlizzCon sine sider, om du vil lære hvordan det skal gjøres.

Det overbefolkede, men meget vellykkede arrangementet ble avsluttet med et show som blant annet bestod av en The Offspring-konsert og et spesialsydd nummer av den amerikanske komikeren Christian Finnegan. Anaheim, hvor konferansen holdt sted, ligger strategisk til for Blizzard, og selv om vi krysser fingrene for at vi får et europeisk BlizzCon neste år så er det nok relativt usannsynlig. Så lenge det blir et nytt arrangement vil vi selvsagt gjøre alt for å være der også neste år. Jeg ser for meg overskriftene allerede. "StarCraft: Ghost - nå kommer det snart, tror vi."

Kommentarer (18)

Forsiden akkurat nå

Til toppen