Sniktitt

World of Warcraft: The Burning Crusade

Den gamle portalen mot Outland, restene av orkenes stolte hjemplanet Draenor, er gjenåpnet. På baksiden venter et kontinent fullspekket av huler, monstre, demoner og landområder å utforske. Det første som møter deg på den andre siden er Hellfire Peninsula, et brakklagt landskap preget av forbrent jord og ruiner. Det eneste som ser ut til å trives godt her er demoner og ugjestfrie orker. Både alliansen og horden må tørke støvet av stridsøkser og tryllestaver i kampen mot disse umenneskelige motstanderne.

Heldigvis får begge sider forsterkninger. Hver side får tilgang til en ny rase og klasse. Blodalvene har slått seg sammen med horden, mens alliansen har fått de høyreiste draenei med på laget. I tillegg er shaman og paladin, klassene som tidligere var unike for henholdsvis horden og alliansen, nå blitt tilgjengelige for begge sider. Det viktigste er likevel at du nå kan utvikle karakteren din over 10 nye erfaringsnivåer, opp til 70. Dette innebærer også at hver klasse får 10 nye erfaringspoeng å fordype seg med, og nye ferdigheter i bunnen av hvert talenttre.

Enorme områder

De nye områdene i The Burning Crusade er både store og varierte. Som nevnt tidligere vil du først stifte bekjentskap med Hellfire Peninsula, som i seg selv er av spillets største soner, men Outland består av ytterligere 6 store soner. Til sammen snakker vi altså om et betydelig kontinent. Som i Azeroth byr hver sone på svært ulike omgivelser. Deler av Outland er fortsatt låst i betaen, men de tilgjengelige områdene spenner blant annet mellom gressletter med vakre fossefall, jungler av forvokste sopper og forbrente ørkenlandskap.

Rundt omkring i disse habitatene kryr det av venner, fiender, oppdrag og grotter. Det er spesielt merkbart at Blizzard har fokusert på oppdragene. De er det rett og slett skammelig mange av. Du kan slippe inn i Outland fra erfaringsnivå 55, men likevel ser det ut til at å være nok å ta seg til hele veien opp til nivå 70. Ryktene vil ha det til at de siste ti erfaringsnivåene vil kreve like mye arbeid som de første 60 til sammen. Det ser ikke ut til å være fullt så krevende nå, men her kan mye skje frem mot lansering.

Det siste året har Blizzard fokusert stadig sterkere på at spillere kan oppnå bonuser eller gjenstander ved å arbeide seg til et godt rykte hos ulike fraksjoner. I The Burning Crusade fortsetter de denne trenden. Flere nye fraksjoner blir implementert, og ved å smiske med disse kan du for eksempel få tilgang til nye våpen. Hver sone har dessuten egne områder hvor horden og alliansen kan møtes til kamper mot hverandre. Reglene er forskjellige fra sone til sone, men ved å delta i disse konkurransene vil du blant annet vinne merker som senere kan byttes inn i våpen og utstyr.

Bedre utstyr, for alle

Nye områder og høyere erfaringsnivå medfører selvsagt også nye motstandere og bedre utstyr. Allerede i dine første timer i Outland vil du erfare dette. Det episke utstyret du har kjempet for i månedsvis vil snart byttes ut med bedre gjenstander, som er lettilgjengelige for alle og enhver. Vanskelighetsgraden på det første innholdet er heller ikke så høy at du får noe vesentlig igjen for all tid og arbeid du har lagt i utstyr på erfaringsnivå 60.

Som en følge av nye erfaringsnivåer, kan du også spesialisere deg videre i yrkene dine. Det innebærer at du etter hvert som du forbedrer ferdighetene dine lærer å produsere nytt og bedre utstyr. Også innen kokkeri, førstehjelp og fiske ser vi store forbedringer. Trolig vil disse bli enda viktigere. Det mest interessante er nok likevel det nye yrket som kommer med ekspansjonen, juvelmakeri. Ved å slipe til mer eller mindre edle steiner kan du blant annet trylle frem ringer, smykker og magiske steiner som kan forbedre enkelte rustninger og våpen. Dette er et helt nytt system i World of Warcraft, tydelig inspirert av Diablo 2. Noen våpen og rustninger har plass til et visst antall steiner av bestemte farger. Disse gir i seg selv en liten bonus, og i tillegg får du en ekstra bonus for å fylle opp alle plassene. Dette kommer i tillegg til andre typer av magiske forbedringer.

Farvel til 40 spillere

Tidligere har alle de vanskeligste grottene vært beregnet på samarbeid fra 40 spillere. Denne strukturen er godt innarbeidet, og danner grunnlaget for alle de beste laugene i dag. Her må vi likevel vente oss store omveltninger. Fra og med The Burning Crusade har Blizzard bestemt seg for at de nye instansierte grottene aldri vil være for mer enn 25 spillere. Målet er å gjøre hver enkelt spiller viktigere, og forenkle den organisatoriske biten. Det blir dermed spennende å se hva som skjer med etablerte laug. Trolig vil de fleste velge å enten skaffe seg medlemmer nok til å kjøre to parallelle ekspedisjoner, eller kutte i medlemsrekkene. Uansett er det helt sikkert at denne nye strukturen vil få stor innvirkning på hverdagen i World of Warcraft.

Outland er som nevt tidligere fullt av grotter. I seks av de syv sonene finnes det instansierte grotter. Flere av dem har faktisk opp til 4 ulike grotter. Noen er som nevnt beregnet på 25 spillere, men det er også mye å glede seg over for den som liker å spille i smågrupper med fem spillere. Jevnt over virker det som Blizzard har valgt flere kortere grotter fremfor få men store. Allerede på Hellfire Peninsula finner du ei relativt enkel grotte som gjennomføres på under en time. Vi har ikke prøvd den med spillere på erfaringsnivå 55, men den bør i alle fall være gjennomførbar for spillere på nivå 60 uten spesielt godt utstyr eller lang erfaring. Når du omsider når erfaringsnivå 70 kan du likevel finne glede i disse relativt enkle grottene. Nå kan du nemlig velge å få dem i to ulike vanskelighetsgrader. Den vanskeligste tilpasser grottene til en gruppe spillere på erfaringsnivå 70, både når det gjelder vanskelighetsgrad og belønning.

Betaserverne er foreløpig relativt folketomme, og tilgangen til flere av sonene er som sagt stengt. Det betyr at det ligger mye innhold under overflaten som enda er usynlig. Ikke bare det som fysisk ligger utenfor sperringene, men det er også vanskelig å danne seg noe godt bilde av for eksempel spiller mot spiller-områdene (PvP). De flygende ridedyrene som vi har hørt så mye om, er dessverre også utenfor vår rekkevidde.

Konklusjon

På tross av time etter time i Outland føles det bare som vi har skrapt forsiktig i overfalten. Vi snakker om en relativt massiv oppgradering, som trolig vil underholde hundretusener av spillere i enda noen måneder. Det er imidlertid viktig å få med seg at ekspansjonen i all hovedsak fokuserer på spillere av høyt erfaringsnivå. Det ser rett og slett ut til at du må være av nivå 55 eller høyere for å få valuta for pengene. Til gjengjeld er dette en gruppe som lenge har lengtet etter videre progresjon, og det er akkurat det The Burning Crusade handler om. Det blir en alt for stor oppgave å ta for seg alle aspekter grundig, men kanskje kommer vi tilbake med smalere dypdykk når vi har fått sjansen til å erfare The Burning Crusade på et litt dypere nivå.

Kommentarer (21)

Forsiden akkurat nå

Til toppen