Sniktitt

World of Warcraft: Wrath of The Lich King

PARIS (Gamer.no): Det er snart to år siden den første utvidelsen til World of Warcraft, The Burning Crusade, kom på markedet. Det knuste det som var av salgsrekorder for slike pakker, og millioner av mennesker fikk oppleve helt nye regioner i den magiske verdenen Azeroth. Vi står nå overfor en ny invasjon av denne sorten. Den korrupte Prins Arthas har havnet på den onde siden, og Blizzard legger i disse dager an til at ti millioner utstyrskåte Azeroth-borgere skal invadere det nye området Northrend i jakten på hans skalp.

Nye jaktmarker

Vis større

Trailer: World of Warcraft: Wrath of the Lich King


Under Blizzards Worldwide Invitational var det gode muligheter til å prøve den nye utvidelsespakken, og testplassen var helt klart den mest populære å stille seg i kø for. Jeg har mange ganger undret på om Blizzard egentlig vet hva de har stelt i stand, for drakter og oppførsel tyder på at mange mennesker er svært opptatt av dette universet. Jeg synes vel egentlig litt synd på Prins Arthas og kollektivtrafikken i Northrend, for en liten avgjørelse på Blizzards kontorer har gjort at de kommer til å få et helvete i tiden som kommer.

Nok en utfordrer i køen

Det er mange som truer Azeroths eksistens, og denne gangen er det den beryktede skrømtkongen (lichking), og hans allierte Arthas. Prins Arthas var tidligere en høyt ansett og kongelig paladin, men etter at han fikk tak i sverdet Frostmourne, har den onde kongen over Northrend fått stadig mer makt over ham. Nå er han og hans hær en av de største truslene mot det frie folket i Azeroth, og det er her ti millioner angrepsvillige borgere kommer inn i bildet.

Det er flere nyheter i den kommende utvidelsespakken, og mest opplagt av disse er det nye store området Northrend og en økning i maksimalt erfaringsnivå fra 70 til 80. Northrend kommer til å inneholde i underkant av ti ulike områder, ganske likt det vi i dag finner i The Burning Crusade's Outland. Store deler av Northrend-temaet er snø og kulde, og i områder som Howling Fjords, vil vi nordmenn kjenne igjen det kjølige fjordlandskapet.

Trivelig område i Northrend.
Trivelig område i Northrend.

For første gang siden spillet kom ut lanserer også Blizzard en flunkende ny klasse. Death Knight vil være tilgjengelig i Wrath of Lich King, og alle som har en figur med erfaringsnivå 60, vil kunne starte en slik. Blizzard har ikke designet materiale til denne klassen på de lavere nivåene, og dette betyr at alle som vil prøve en slik, starter på erfaringsnivå 55 i Eastern Plaguelands.

Lockrrior?

Etter å ha prøvd den en liten stund, er det vanskelig å si noe konkret om akkurat hvordan denne klassen vil fungere. Jeg prøvde den bare på level 55, og etter hva jeg kunne se er det en kriger (warrior) med mørke evner, noe som gjør det til en blanding mellom denne og en trollmann (warlock). De evnene han har på sitt laveste nivå er ting som å stjele liv fra sine fiender og påføre dem endel ulumskheter som gir dem skade over tid (damage over time).

– Death Knight er ikke lagt til for å erstatte noen spesiell klasse. Det er ikke den «nye» frontkrigeren (tank), men snarere en unik type. Han skal kunne være fremst i både femmannsinstanser og raid, og han skal også kunne gjøre samme jobben i «heroic»-modus (vanskeligere modus. Red. anm.), bare på en annen måte. Det handler om å få hver og en klasse til å føle seg unik, sier sjefsdesiger Tom Chilton til Gamer.no.

– Den nye klassen skal også kunne utfylle rollen som en som påfører fienden mye skade, og også dette skal gi en annen opplevelse enn om en kriger gjør det samme. Da vi bestemte oss for hvilken klasse vi skulle legge til i Wrath of Lich King, spurte vi oss hva vi trengte. Det viser seg at man har alltid bruk for en frontkriger for å komme seg noen plass, og derfor passer Death Knight bra inn, fortsetter Chilton.

Runer i sverdet

Et havneområde i idylliske Howling Fjords.
Et havneområde i idylliske Howling Fjords.

Som i The Burning Crusade vil vi også få tilgang til et nytt yrke, og denne gangen er det inskripsjon som står for tur. Blizzard vil ikke fortelle så veldig mye om akkurat hvordan dette kommer til å fungere, men slik jeg forstår det, handler det bare om å innføre et forholdsvis standard yrke som kan spe på, og ikke ødelegge økonomien som allerede finnes i spillet. Det blir nok mye av det samme som juvellagingen fra den forrige pakken. Der juvelmakere kan sette inn juveler i våpnene, kan inskriptører legge noen kraftfulle runer på sverdeggen din.

En del ny kampmekanikk får vi i og med at det kommer til å bli luftkamp med forskjellige flyvende enheter, enten dette er drager eller fly konstruert av gnomer. Uten at vi fikk noe nærmere innblikk i det, vil det også komme ødeleggbare bygninger og utstyr for å ødelegge disse. Dette kan vise seg å bli populært, og publikum lot til sist til å reagere veldig positivt på avbrekk fra de rutinepregede jobbene, som for eksempel bombeoppdragene fra Hellfire Peninsula i The Burning Crusade.

Det vil også bli lagt til en rekke små justeringer, for eksempel muligheten for å endre på måten figuren din fremtrer på. Det vil bli mulig å endre hårfrisyre, samt at nye danser og «emotes» kommer til i rekken av, ja hva skal jeg si, meningsløse ting man kan bedrive i Azeroth.

Ti nye erfaringsnivå og mange timer med nytt materiale er vel og bra, men det virkelig interessante er jo hva spillerne skal ta seg til når de har nådd den øvre grensen. Jeg tror jeg snakker for ganske mange flere enn meg selv når jeg sier at hvis man spiller World of Warcraft mer eller mindre aktivt, utgjør tiden man jobber seg opp i erfaringsnivåene bare en brøkdel av den totale spilletiden.

Nytt instansdesign

Cory Stockton forteller om instansdesignet. (Foto: Marius Jentoftsen/Gamer.no)
Cory Stockton forteller om instansdesignet. (Foto: Marius Jentoftsen/Gamer.no)

Wrath of the Lich King inneholder tolv ulike instanser, hvorav åtte er for å øke erfaringsnivå, mens fire er myntet på toppnivået (end-game instance). Det er imidlertid gjort en ganske stor endring i designet på disse:

– Vi kommer til å tilby alle instanser for både ti og 25 spillere. Dette gjør vi fordi at vi vil at alle, også små laug, skal få mulighet til å delta i disse. Det er synd at så store og flotte deler av spillet kun er til dem som klarer å legge ned nok organisering til et 25-manns raid, sier Cory Stockton, sjef for nivådesignet, til Gamer.no.

– Som i The Burning Crusade kommer vi også til å tilby alle disse i vanlig så vel som «heroic»-modus, da vi kom frem til at dette er en stor suksess slik dagens spill fremtrer. Utstyret som man ville kunne tilegne seg vil være forskjellig mellom timanns, 25-manns og «heroic»-modusene, men dette er naturlig siden de to sistnevnte krever mer av spillerne. Selv om vi ikke helt har bestemt oss ennå, planlegger vi å separere utstyret mellom ti- og 25-mannsraid med et helt rustningssett (tier), legger Stockton til.

Stockton lover videre at sjefsbeistene kommer til å gi slipp på mer utstyr i 25-mannsraid, siden det er flere spillere med i disse. Å innføre 10-mannsraid virker kanskje ikke så dumt, og det legger opp til at man kanskje ikke får det enorme skillet mellom de som ikke kan spille hver dag og de som spiller hver bidige ledige time. På den andre siden virker det også bare rettferdig at de som investerer mer tid i spillet, også får tilgang på det aller beste utstyret.

Kommentarer (38)

Forsiden akkurat nå

Til toppen