World Racing

Mercedes Benz er kjent for alt fra småbiler som velter i svingene til racerbiler og noen tunge drog av gubbete direktørbiler. World Racing tilbyr ikke mindre enn 109 forskjellige biler, samtlige fra Mercedes. Mange av dem er riktignok variasjoner av den samme modellen, men det er mye forskjellig å velge mellom.

Steinharde kyr
Et annet svakt element når det gjelder fysikk er trærne. Med unntak av skogen, som bare er en teksturert vegg, kan alle trær kjøres tvers gjennom. Møter du på ei ku derimot, kan du være sikker på at den er hard som betong. Det er som oftest ikke noe problem under vanlige løp, men det blir rett og slett litt for dumt i offroadkjøring. Det er litt synd, for 4x4-kjøring i kupert terreng er faktisk noe av det artigste ved spillet, selv om det mangler viktige funksjoner som differensialsperrer og kontroll over drivkraftfordeling. Skulle du være så (u)heldig at du havner i vannet kan du fortsette kjøreturen på bunnen av det våte element. Litt unødvendige småfeil med andre ord.

Den lydmessige siden kan ikke ha blitt prioritert spesielt høyt i budsjettet, for her er det minste motstands vei som gjelder. Motorlydene er spede og urealistiske, noe som ikke akkurat er med på å styrke kjørefølelsen. Coveret skryter av sine 18 melodier, men samtlige er mer irriterende enn inspirerende. Heldigvis har utviklerne tatt til fornuften og gjort det mulig å spille av egen musikk i tillegg, det høyner opplevelsen med et par hakk. Et bredt utvalg av filtyper støttes; .wav, .wma, .mp3, .mp2, .ogg, .ac3, .aif og .aiff for å være nøyaktig.

En av spillets styrker er bilutvalget, hele 109 i tallet. I tillegg loves det en framtidig mulighet for å laste ned nye biler fra Internett. Langt fra alle bilene har noe som helst sportslig over seg, men gamle klassikere som Mercedes 300SL med "måkevingedører" er ikke å forakte. Ellers kan du velge å vrake mellom alt fra kjedelige stasjonsvogner til spenstige DTM-biler. Den som har vært i militæret kan også glede seg over at den kjære MB-en er med. Dette gir selvsagt variasjon i gameplayet, men dessverre begrenser fysikkens svakhet opplevelsen uansett hva du måtte velge å kjøre med. Banene er fordelt på et fåtall lokaliteter, men hvert område er opp til flere kvadratkilometer stort, bestående av innviklede veinett, slik at det er mange mulige veikombinasjoner (117 for å være nøyaktig). Det gir også en landeveisfølelse som de fleste andre spill ikke klarer å oppnå. Som en bonus for deg som kjøper spillet på PC istedenfor Xbox har Synetic lagt ved Hockenheim, men denne klassiske banen er dessverre ganske dårlig gjengitt. Passer bedre for Hockenheims uvenner enn venner, faktisk.

I begynnelsen av 2000 beviste EA med all tydelighet at det er mulig å lage et fenomenalt bilspill på bakgrunn av ett eneste merke. Det var riktignok ikke hvilket som helst merke, men Need for Speed: Porsche Unleashed ble en stor suksess som spilles av mange den dag i dag. Synetic har nå prøvd å gjenta dette, men valgte å satse på Mercedes. De hadde kanskje en litt vanskeligere oppgave, i og med at Mercedes har vært kjent for tunge gubbebiler mer enn snertne sportsbiler, men det burde være mulig å koke sammen noe bedre enn World Racing. Landskapene er store og flotte, men det er noe som mangler. Det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva, men grafikken virker dessverre litt steril og kjedelig. Bilutvalget er stort, og selv om mange av dem er relativt anonyme og kjedelige, er det flere godbiter å velge mellom. Det som dessverre ødelegger mye er at fysikken ikke holder mål. Uansett innstilling klarer ikke World Racing å tilby verken fugl eller fisk. Det store spørsmålet er om World Racing er en dårlig simulator eller et kjedelig arkadespill. Når i tillegg menysystemet er katastrofalt dårlig og multiplayerdelen er uinspirerende, er det mange grunner til å velge andre bilspill. Et unntak må gjøres for hardnakka Mercedes-tilhengere og de som har glede av virtuelle søndagsturer i vakre naturomgivelser; for dere er spillet ikke bare verdt pengene, det er et must. Spesielt med tanke på at det er tilgjengelig for en svært billig penge. Mercedes berømte A-klasse velter forresten ikke fullt så lett i spillet som en den gjorde i enkelte virkelige tester. Synd, det hadde vært moro å oppleve katastrofebilen på svingete alpeveier.