World Racing 2

Arkadebilspill har vi mange av, men vi får alltids plass til enda et i garasjen. Forutsatt at det er noe tess, vel og merke.

Ikke spesielt realistisk
Om du søker etter realisme, er ikke World Racing 2 et spill du bør kjøpe. Selv om det føles litt mer realistisk enn mange andre arkadebilspill, er det fortsatt langt fra å ha noe simulatorpreg. Det betyr heldigvis ikke at kjøringen ikke er utfordrende; World Racing 2 er et spill hvor du må jobbe litt for å vinne, spesielt i de tilfellene hvor du kjemper mot klokka. Motstanderne kan også være vanskelige å ta knekken på, men de kan til tider være litt vel forutsigbare. Dette er på grunn av "strikkintelligensen", som betyr at de prøver å skreddersy ytelsen sin basert på hvor godt, eller dårlig, du gjør det.

Dette resulterer i at de ofte kjører betydelig bedre når de ligger bak deg enn de gjør når de ligger foran - på den måten prøver utviklerne å sørge for at de holder ditt nivå, men som vanlig med denne typen spill, fungerer det ikke helt. Så lenge du vet at motstanderne gjør en dårligere jobb foran deg enn bak deg, kan du for eksempel spekulere i dette ved å la dem være foran så lenge som mulig. Samtidig er det irriterende når du kjører skikkelig godt, og fortsatt ikke klarer å riste dem av deg. Heldigvis ser det ut til at utviklerne har vært i stand til å justere motstanderbilene for hvert løp, slik at "strikksystemet" ikke alltid er like åpenbart.

Ellers er vanskelighetsgraden fin. Selve kjøringen er vanskelig nok til at du hele tiden føler at du blir utfordret, og at du merker du blir bedre og bedre etter hvert som du får mer øvelse. Bilene føles tilfredsstillende å kjøre, og spillet fungerer godt uansett om du bruker tastatur eller analog kontroller (som ratt). Et lite problem med tastaturspilling er at du ofte må korrigere styringen med raske tastetrykk, og disse fungerer litt bremsende på raske baner. Med ratt går det mye bedre på slike baner, men i "off-road"-løp er faktisk tastaturet hakket bedre, da du er avhengig av veldig kjappe styrebevegelser for å lykkes.

Spillet kommer selvfølgelig med flerspillermuligheter, enten over nettverk eller lokalt på samme maskin. For å spille over LAN eller Internett må du starte spillet i flerspillermodus, og spillet kommer med egen lobbyprogramvare hvor teknologien er levert av GameSpy. Her kan opp til seks spillere kjøre mot hverandre, og du kan bestemme hvor lange snarveier som skal tillates og hvor lenge bilene eventuelt skal måtte vente etter en "reset". Om du vil spille mot en venn på samme maskin, foregår det ved hjelp av delt skjerm (du kan selv velge om du vil dele skjermen horisontalt eller vertikalt), slik vi kjenner fra vanlige konsollspill.

Variert presentasjon
Grafikken i World Racing 2 er på noen områder veldig god, og på andre områder veldig dårlig. Jevnt over ser ting veldig flotte og detaljerte ut, spesielt når de farer forbi 200 kilometer i timen. Men samtidig har det sneket seg inn en del teksturer som rett og slett er fryktelig dårlige (og som strekkes utover overflatene på en uhyggelig måte). Mange ting på landskapet ser også mye bedre ut på avstand enn de gjør på nært hold, og vi får flere gufne "skoger" som egentlig bare er flate, teksturerte vegger. Variasjonen er imidlertid svært god, og bilmodellene er det lite å si på (men det er irriterende at utviklerne har droppet "bak-rattet"-synsvinkelen, slik at vi aldri får se dem innenfra). Fysikken har forresten en merkelig tendens til å klikke fullstendig hvis du roter deg inn i landskapsobjekter og slikt.

På lydsiden er det ingen ting som virkelig imponerer, men samtidig er det ikke helt galt det vi får servert heller. Musikken består av alt mulig, fra rock til rap, og det meste høres helt greit ut (og om du misliker det, bruker du bare dine egne melodier i stedet). Bilene høres også greie ut, selv om variasjonen i lyd mellom de forskjellige bilene ikke er så stor som den burde være. Lydeffektene ellers består av litt pinglete krasjelyder og enkelte fine men repetitive lydeffekter knyttet til landskapet (båter som tuter, måker som skriker, og så videre).

Konklusjon World Racing 2 er et variert, morsomt og avhengighetsskapende bilspill. Bilutvalget er begrenset til modeller fra en håndfull fabrikanter, men til gjengjeld får vi prøve en haug av skikkelig kule biler, inkludert en mengde artige konseptbiler (selv har jeg skikkelig sansen for Rinspeed Bedouin). Baneutvalget er også godt - vi får ikke spesielt mange miljøer, men de vi får er til gjengjeld store og svært varierte. Det viktigste er uansett at World Racing 2 er morsomt å spille, og selv om spillets fundament ikke skiller seg spesielt ut, tilbyr det massevis av god underholdning for fartsgale bilspillere som ikke stiller alt for høye krav til realisme. Det er fortsatt noen ting som kan gjøres bedre, uten at det hindrer spillet i å være verd pengene.