Anmeldelse

WRC 3

I disse dager finnes det knapt en nordmann som ikke vet hvem Petter Solberg er, og hva han har prestert. Fra å være et kongerike av vikinger, skiløpere og polfarere, har vi nå tatt steget inn på motorsportarenaen. Tommy Rustad har riktignok gjort en god innsats i Sverige, men det er først nå vi virkelig kan slippe jubelen løs.

Side 1
Side 2

Ikke før har vi fått vår første verdensmester i rally, så slippes WRC 3. Timingen kunne neppe vært bedre. Interessen for rally har eksplodert i vårt lille land, og det er nok ikke få som sikler etter å kopiere Solberg. Nå har du sjansen, og det med bakenden trygt plassert i sofaen. Lisensene er som navnet tilsier på plass, så her er det bare å velge og vrake mellom favorittbiler, førere og lokalisjoner. Unntaket er en viss skotte, som i stedet er å finne i sitt eget rallyspill, men det er en ærlig sak. En kan som kjent ikke være på to steder på samme tid. En litt kjedelig detalj er at du ikke får mulighet til å angi eget navn på føreren. Aasgård ble med andre ord aldri verdensmester i rally. Der gikk den drømmen i grus.

Flere oppgraderinger
Det er bare et år siden forrige utgave i WRC-serien kom ut, men mye har skjedd i rallyverdenen siden den tid. Førere har byttet team, noen har sluttet og andre har kommet til. Nye sponsorer, VM-runder og milevis med ny vei er bare noe av det som har blitt oppdatert i WRC 3. Skadesystem, instrumenter i bilen, fysikk og AI (kunstig intelligens) har også blitt forbedret.

Lillebror Solberg ble verdensmester, og storebror Solberg med kartleser Cato Menkerud er også på vei inn i sirkuset. Petter sørget for fantastisk reklame, men Henning og Cato har en mer direkte rolle i spillet. I tillegg til å være PS2-ambassadør i Norge, deltar Henning med norske kommentarer i WRC 3. Han hadde nok ikke fått seg jobb i radio, men det er helt klart en artig detalj. Cato Menkerud har stemmen til den norske kartleseren, og gjør jobben svært godt. Er du en av dem som av en uforståelig grunn får spasmer og allergiske reaksjoner på norsk tale i spill, kan vi berolige deg med at du står fritt til å velge andre språk også. I et slikt spill er det ikke snakk om dubbing, så irritasjonsmomentet ved norsk tale burde i verste fall være minimalt.

Mangler onlinemuligheter
Etter en inspirerende oppstartsvideo er det tid for å velge spillmodus. Den største forandringen her vil nok skuffe mange. "Challenge", modusen der du kunne konkurrere om bestetider med venner og fiender via en webside er ikke lenger tilgjengelig. Ellers har du de vanlige valgene: Enkelte fartsprøver, valgfritt rally, flerspiller med to til fire personer, og selvfølgelig rosinen i pølsa; selve WRC-sesongen. Det er fire forskjellige vanskelighetsgrader å velge mellom, noe som garanterer en skikkelig utfordring for alle. En svakhet er at det kanskje er for stor forskjell mellom de to enkleste, "Nybegynner" og "Profesjonell". Den første er så enkel at det sikkert er teoretisk mulig å rygge fortere enn motstanderne, mens "Profesjonell" krever at du presser virkelig hardt samtidig som du holder kjerra på veien.

Det er ikke bare motstandernes tider som påvirkes av vanskelighetsgraden; skader på bilen, hvor ofte du får service og værforhold er også avhengig av dette valget. I "Profesjonell" må du for eksempel passe godt på at du ikke trer bilen rundt en telefonstolpe. Det er ikke spesielt gunstig for resultatet om du må kjøre to fartsprøver med lekk radiator. Litt frustrerende å bli straffet med 40 sekunder for en marginal feilberegning, men det er slik rally er.

Perfekt balanse mellom realisme og action
WRC 3 har i praksis kun én konkurrent, spillet til den tidligere nevnte skotten; Colin McRae Rally 4. Å gi seg på å kåre en vinner er meget vanskelig, om ikke direkte feil. Colin McRae Rally er kanskje et hestehode foran når det gjelder realisme, men på den annen side er nok WRC 3 kongen når det gjelder action og pur moro. Lisensen er jo også et positivt element som konkurrenten ikke kan skilte med. WRC 3 er ikke utpreget urealistisk, men det presterer å balansere perfekt på grensen mellom underholdning og virkelighet.

Det skal ikke mye trening til før du får den gode følelsen av å beherske bilen, men for å gjøre det virkelig godt kreves det en solid dose mot, ferdighet og is i magen. En anelse griseflaks kan også være på sin plass en gang i mellom, for her har du ikke tid til å spare på kruttet. Full gass mellom grantrær og steinrøyser, 200km/t over speilblank is, bredsladd gjennom skarpe hårnåler og balansering på kanten av livsfarlige stup er bare noe av det du må beherske for å komme inn til beste tid. WRC-runden går innom mange land, og forholdene der er selvsagt meget forskjellig. Det betyr at du må kjempe på en mengde ulike underlag, slik som leire, grus, snø, is og asfalt av forskjellig type.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden