Anmeldelse

Wreckless: The Yakuza Missions

Wreckless er utgitt av Activision, og ble først gitt ut på Xbox. Reaksjonene var blandede og spillet hevdet seg aldri på topp, snarere tvert i mot. Nå har Activision lansert spillet på PlayStation 2, en verden hvor spillutvalget for tiden er større enn på Xbox. Produsenten har lagt til dobbelt så mange oppdrag og noen heftige rakettkastere, og antageligvis håpet på det beste, nemlig høye salgstall.

Side 1
Side 2

Handlingen i Wreckless foregår i selveste Hong Kong, en industriell perle midt i eksotiske Asia. Som alle storbyer, har også denne byen et problem med kriminalitet. ”The Yakuza”, en beryktet forbryterbande, herjer i gatene og sprer frykt. Uskyldige mennesker er ofre for organisert kriminalitet. Politiet i Hong Kong trenger hjelp, og det er nettopp her du kommer inn i bildet. Slik ønsker spillet deg velkommen etter at du har lest i manualen som følger med. For spillet begynner rett på noen oppdrag, og du vet egentlig lite, alt for lite. Litt ironisk og merkelig at spillet gir så lite informasjon. Derfor tok jeg da en liten titt i manualen. Wreckless har mange likhetstrekk med et arkadespill. Historien er tynn, det er mange små oppdrag, og det er veldig lett å sette i gang med spillingen. Spillet er hovedsakelig delt i to:”Dragon Venture” og ”Spy Story”. Det er mange likhetstrekk mellom disse to hovedmodusene.

I ”Dragon Venture” skal du kontrollere to kvinnelige politibetjenter med å stoppe ”The Yakuza” en gang for alle. I denne modusen er det totalt 10 oppdrag, og de er relativt korte. Det kan være så å si alt fra knuse ”Yakuza” biler, til å redde noen som sitter fast i en tunnel. Det er verdt å merke seg at alt foregår i et kjøretøy. Oppdragene er noe banale og teite. Det blir for dumt å kjøre rundt på et byggeanlegg på jakt etter en professor, når det naturlige ville vært å gå. I tillegg til selve oppdraget, følger det med et del-oppdrag. Det kan for eksempel gå ut på å greie oppdraget før det er 30 sekunder igjen, eller treffe 400 objekter innen en viss tid. Dersom du greier dette, vil du få tilgang til juksekoder.

Opplegget er så å si identisk med spillet ”Goldeye” til Nintendo 64. En meny med juksekoder er tilgjengelig, og du kan velge hvilke juksekoder du vil bruke. Skal du ha tak tak i alle juksekodene, må du da greie alle del-oppdragene. For å få litt mer ut av spillet, har Activision lagt til ytterligere en utfordring. Det finnes like mange bonus-oppdrag som det finnes vanlige oppdrag. For å få tilgang til en av bonus-oppdragene, må du greie et oppdrag på ”Hard”. Den største forskjellen du vil oppdage er mengden med trafikk og hvor mye skade motstanderne dine tåler. De fleste bonus-oppdragene er ofte større og mye friere enn de andre oppdragene. Totalt har spillet 40 oppdrag.

”Spy Story” er som sagt den andre hovedmodusen i spillet. Selve oppsettet til denne modusen er så å si identisk som ”Dragon Venture”. Det er 10 oppdrag som skal gjennomføres der også, samt bonusbanene og del-oppdragene. Det eneste som skiller denne modusen fra den andre, er historien. Her styrer du to spioner som utrolig nok også skal stikke kjepper i hjulene til ”The Yakuza”. Oppdragene i ”Spy Story” fletter seg rundt oppdragene i ”Dragon Venture”. For eksempel skal du i ”Dragon Venture” stoppe en panserbil som ”The Yakuza” har tatt. I ”Spy Story” skal du til gjengjeld stjele lasten som den panserbilen har.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden