Anmeldelse

X-Men: Legends

Har du noen gang hatt følelsen av å være annerledes, at folk kanskje ser litt rart på deg? Vel, frykt ikke! Det er de som har det verre, mye verre. Mutantene i X-Men er ekstreme på alle måter, og nå har du sjansen til å guide superheltene gjennom nye og gamle eventyr.

Side 1
Side 2
Side 3

Uten å rippe for mye opp i tidligere spillutgivelser fra X-Men sitt tegneserieunivers, er det vel trygt å si det har vært mange spill av meget ”varierende” kvalitet fra den kanten. Nå har nok en tittel, X-Men: Legends, dukket opp i spillbutikkene. Denne gangen er det snakk om et ekte sanntids action/rollespill, utgitt av veteranene fra Activision.

Du blir kastet rett inn i handlingen som den rå og brutale Wolverine, en ekstremutgave av Edvard Saksehånd. En ung dame uvitende om sine superkrefter, Alison, blir forsøkt kidnappet av den onde mutantfraksjonen kalt brorskapet. Med skumle Mystique i spissen skal Alison føres bort og bli satt i bruk som et viktig våpen for de slemme mutantene. Wolverine sin umiddelbare oppgave blir å redde Alison, slik at hun kan komme under X-Men sine trygge vinger. Med din hjelp lykkes selvsagt vår helt, og eventyret er for alvor i gang.

Livets skole
Utgangspunktet for spillets historie er lagt til professor Xavier sin villa, akademiet for mutanter i alle aldre. Her lærer mennesker med det mystiske X-genet å kontrollere sine spesielle egenskaper, noe ferske Alison sårt trenger. I spillets første fase får Alison en omfattende omvisning i villaen av sjefen sjøl, professor X. Dette er et smart grep siden man fort blir kjent med X-Men og deres verden, noe som er en nødvendighet om man ikke er kjent med tegneserien fra før. Historien får dessuten mer dybde, da du møter superheltene i sine daglige virkemål. I tillegg til dette får du på enkelte steder i spillet brukertips, som et nyttig supplement til manualen.

På akademiet er mulighetene mange. En meget omfattende treningssimulator kalt ”The Danger Room” er nyttig for å lære nye ferdigheter, kampteknikker og tilegne seg erfaringspoeng. Muligheten er også til stede for å studere allierte så vel som fiender, og dessuten ta en kikk på bonusmateriale man har funnet ute på oppdrag. Til glede for fansen er det til og med et dataquiz på huset, som gir deg 6 erfaringspoeng for hvert riktig svar.

Mellom oppdragene styrer du nevnte Alison. Hun får etter kort tid kodenavnet Magma, med tilhørende ultrakule superkrefter. Du kan selv velge når du vil gå videre i spillets hovedhistorie, via krigsrommet. Som et alternativ kan du ta del i det omfattende treningsprogrammet eller utforske akademiet. I tillegg til vanlige oppdrag har du tilgang på tre såkalte flashbackspill, som blir tilgjengelige ved å snakke med ulike X-Men om tidligere hendelser og deres personlige historier. Her kan du blant annet styre alle heltene i temmelig kule 70-talls kostymer, en meget frisk vri som gjør spilluniverset fyldig og variert.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden