Xbox 360 selger svakt i Japan

Flere kilder rapporterer nå om svake salgstall for Xbox 360 i Japan, til tross for svært rimelige konsoller.

I Europa og USA har det vært kaos i forbindelse med lanseringen av Xbox 360. På fredag var det japanernes tur. Over 250 personer samlet seg på det berømte kjøpesenteret Shibuya Tsutaya når Microsoft på fredag feiret lanseringen av Xbox 360 i Japan. Toppsjefene Peter Moore og Yoshihiro Maruyama var begge tilstede for anledningen, og alle maskinene i kjøpesentert ble utsolgt i løpet av en halvtime.

Men slik var ikke trykket overalt. Flere andre store butikker i Japans hovedstad meldte om små køer en halvtime før åpningstid, og etter at de første trengende kjøperne hadde fått sitt, var det fremdeles svært mange konsoller igjen i butikken. Enkelte utsalgssteder hadde satt opp en egen avdeling i butikken, for å ta unna trykket den første dagen. Dette var neppe nødvendig. Kunder virker heller lite interessert. Etter å ha bivånet en trailer fra Ninety-Nine Nights, gikk de bare videre, rapporterer GameSpot.

Flere butikker forsøkte å tilby ulike samlepakker til en sterkt redusert pris. Eksempelvis kunne man ved en butikk få en gavesjekk på over 800 kroner, hvis man kjøpt Xbox 360 sammen med en bredbåndsavtale. Andre butikker ga 1000 kroner i avslag hvis man kjøpte ett spill og bredbåndsavtale sammen med maskinen.

En av grunnene til den manglende interessen kan skyldes at flere av lanseringsspillene ikke er spesielt myntet på japanere, som er mest interessert i rollespill og slåssespill, og ikke minst er svært patriotiske overfor egne utviklere. Antageligvis vil vi se en fremgang i salget når Xbox 360-spill som Dead Rising, Lost Planet og Resident Evil 5 fra japanske Capcom legges ut for salg. Hironobu Sakaguchi, skaperen bak Final Fantasy-serien har dessuten gått fra Square Enix til Microsoft for å jobbe med rollespillene Lost Odyssey og Blue Dragon på Xbox 360.

Spørsmålet er om disse spillene kommer tidsnok, slik at Xbox 360 rekker å kapre viktige markedsandeler for Microsoft, før Nintendo og Sony lanserer sine neste-generasjons maskiner.

Siste fra forsiden