Xbox Live Arcade Unplugged Volume 1

Hjernetrim, action, poker, brettspill og strategi - Xbox Live Arcade Unplugged Volume 1 inneholder noe for de fleste.

Xbox Live Arcade er en glitrende idé som Microsoft fortjener hemningsløs ros for. Denne tjenesten lar oss kjøpe og laste ned små spill over nettet, og gir små og store spillutviklere en helt ny mulighet til å nå ut til konsolleierne på. Det beste med dette konseptet er at vi som eier Xbox 360 får tilgang på en rekke spill som garantert aldri hadde kommet til konsollen om de måtte gå veien om butikkene og de store utgiverne.

Xbox Live Arcade Unplugged Volume 1 er en samling bestående av seks Live Arcade-spill på én plate. Her finner vi det vanedannende hjernetrimspillet Bejeweled 2, det hesblesende actionspillet Geometry Wars: Retro Evolved, det intelligente plattformeventyret Wik and the Fable of Souls, det morsomme strategispillet Outpost Kaloki X, samt pokerspillet Texas Hold'em og brettspillet Hardwood Backgammon. La oss ta en titt på de ulike spillene.

Skjermbilde fra Geometry Wars: Retro Evolved

Geometry Wars: Retro Evolved

Dette er kanskje det mest kjente av spillene på denne pakken, i alle fall blant de som spiller en del. Kort fortalt er det et actionspill hvor handlingen sees ovenfra. Du styrer et lite romskip, og med den ene stikken kontrollerer du skipets bevegelser. Med den andre bestemmer du hvor du skal skyte. Dette tostikkesystemet gjør at du får mulighet til for eksempel å fly mot venstre mens du skyter en fiende over deg. Handlingen foregår i små arenaer fulle (og da mener vi fulle) av fiender, og det som starter som en hyggelig liten romtur ender raskt opp som en konstant kamp for å overleve. Til slutt må du ganske enkelt gi opp, men forhåpentligvis ikke før du har fått ny toppscore.

Geometry Wars: Retro Evolved er heftig. Det har alt et arkadespill skal ha, med action i bøtter og spann og den herlige følelsen av at selv om oddsene mot deg tårner høyere enn Eiffeltårnet er det alltid dine egne evner som avgjør når du til slutt må gi tapt for overmakten. I alle fall nesten - noen ganger er spillet fryktelig urettferdig, men det hindrer deg ikke i å spille det igjen, og igjen, og igjen. Hvis du liker rene actionspill er dette et av de beste spillene på markedet, og du vil garantert elske det.

Bejeweled 2

Blant mer tilfeldige gamere er Geometry Wars relativt ukjent, men de aller fleste har hørt om hjernetrimspillet Bejeweled 2. Det grunnleggende konseptet kan minne litt om Hexic, som du garantert har prøvd om du kjøpte den dyreste Xbox 360-modellen. Her får du en skjerm full av diamanter, og ved å få tre eller flere like diamanter på rad fjerner du dem, slik at du får inn noen nye diamanter på spillbrettet. Bejeweled 2 er et spill av den typen som er veldig vanskelig å beskrive, men ekstremt intuitivt når du setter deg ned med det.

Skjermbilde fra Bejeweled 2

I likhet med Geometry Wars er Bejeweled 2 et spill som lykkes ekstremt godt med det det prøver på. Det er vanedannende som fy, og burde appellere til alle fra mamma og pappa til lillesøster og bestefar. Typiske "hardcore"-gamere vil kanskje fnyse av et slikt spill, men det er sannsynligvis før de faktisk prøver det selv. Spillet kommer med flere forskjellige moduser, og massevis av gameplay for de som liker å trimme de små grå.

Wik: Fable of Souls

På skjermbildene ser Wik ut til å være et enkelt lite plattformspill med hyggelig grafikk, men utseendet kan bedra. Plattformhopping er riktignok en viktig del av gameplayet i Wik, men kontrollsystemet er helt annerledes enn i vanlige plattformspill. Her beveger du deg ved å hoppe rundt på spillområdene, og hvor du havner når du lander avhenger helt av hvilken vinkel du hopper i. Målet i spillet er å samle opp en gjeng med små larver, som er under konstant trussel av insekter som flyr rundt. Insektene kan drepes ved at du skyter den kameleonaktige tungen di på dem, og du kan også bruke tungen til å slenge deg fra gren til gren.

Wik: Fable of Souls både ser og høres flott ut, og etter litt spilling viser det seg raskt at gameplayet har mye mer for seg enn den litt kjedelige introduksjonen indikerer. Senere brett krever både tankevirksomhet og raske reflekser, og spillet blir etter hvert veldig morsomt. Det er nok ikke et spill som vil appellere til alle, men det er vel verd et forsøk, og du finner sannsynligvis ut at du liker det mer enn du skulle tro.

Skjermbilde fra Wik: Fable of Soul

Outpost Kaloki X

Dette er et enkelt men svært velfungerende managementspill hvor du får kontroll over en din egen romstasjon i et tegnefilmunivers. Målet er å tjene penger, og det gjør du ved å bygge opp små butikker og kiosker, som romvesener på gjennomreise kan benytte seg av om de vil. Men vær forsiktig med hva du bygger, for romstasjonen din har begrenset med plass og alt krever i tillegg elektrisitet, noe som er overraskende vanskelig å skaffe seg i verdensrommet.

Outpost Kaloki X er en slags enkel versjon av Theme Park og den typen spill, og klarer å fange den samme vanedannende essensen som de beste spillene i sjangeren har. På grunn av det enkle og (etter hvert) repetitive gameplayet er ikke dette et spill som hekter spillerne i flere timer av gangen, men samtidig er det et spill du gjerne spiller lengre enn du opprinnelig hadde planlagt når du først setter i gang. Alt i alt er det et hyggelig managementspill som nok kunne hatt litt mer variasjon, men som lett sluker noen timer av livet ditt.

Hardwood Backgammon

For de aller fleste er nok dette pakkens minst interessante spill. Det er en helt grei versjon av brettspillet Backgammon, som verken er dårligere eller bedre enn de mange andre versjonene som finnes av dette spillet. Jeg har hatt Backgammon-spill i samlingen helt siden jeg satt med Commodore 64, og med unntak av mer moderne (men fortsatt ikke direkte fantastisk) presentasjon og smartere (om ikke direkte geniale) dataspillere, er det lite som har endret seg. Elsker du brettspillet, kan det helt klart være artig å spille dette på Xbox 360, men hvis ikke gjør du lurere i å grave frem en gratisutgave for PC.

Skjermbilde fra Outpost Kaloki X

Texas Hold 'em

Dette er poker, slik de spiller det i Texas. Spillet fungerer omtrent slik som vanlig poker, men i stedet for at hver spiller får fem kort, deles det ut to kort til hver spiller, og så legges resten åpent på bordet. Det er heller ikke lov å bytte kort, men til gjengjeld legges det ut flere kort på bordet etter hvert. Kortene på bordet er allemannseie, så hvis det for eksempel ligger et par ess på bordet, har alle par ess. Hvis du har den tredje essen blant dine to kort, har du imidlertid god grunn til å smile litt for deg selv (så lenge du spiller på 360-en og ikke i virkeligheten - da bør du aktivere steinansiktet i stedet).

Texas Hold 'em er helt greit. Grafikken er behagelig nok, men imponere gjør den ikke. Musikken er forutsigbart saloon-vrøvl, som du utvilsomt vil skru av så fort som mulig. Det største problemet er de datastyrte motstanderne, som er rimelig dårlige til å spille poker, samtidig som de ikke har noe personlighet overhodet (i motsetning til motstanderne i Telltale Texas Hold 'em på PC, for eksempel). Det betyr at om du kjøper denne pakken fordi du ikke har tilgang på Xbox Live, er Texas Hold 'em slik jeg ser det bortkastet tid. Om du har tilgang på Live, kan du imidlertid se frem til mye moro, om enn med litt mye venting av og til.

Høy kvalitet, dårlig økonomi

Rent kvalitetsmessig får vi altså to fabelaktige spill (Bejeweled og Geometry Wars), to gode spill (Outpost Kaloki X og Wik) og to underholdende men rimelig middelmådige titler (Backgammon og Texas Hold 'em). Det er med andre ord mye god underholdning på denne platen, og hvis du går rundt og tror at moderne spill trenger utviklingsbudsjetter på størrelse med lommeboka til Røkke og en hel hær av grafikkartister for å kunne tilby god underholdning, burde disse spillene enkelt klare å demonstrere hvor langt ute på jordet du egentlig er. Pakken rundes av med tre demoer (Uno, Feeding Frenzy og Marble Blast Ultra), som gir litt ekstra underholdning for de som ikke har mulighet til å laste dem ned.

Skjermbilde fra Texas Hold 'em

Om flere av disse spillene høres spennende ut, og du ikke har noen av dem fra før, kan det lønne seg å kjøpe denne pakken. Hvis du bare liker tanken på ett eller to av dem, og du har mulighet til å kjøpe Xbox Live Arcade-spill over nettet, bør du heller kjøpe dem der. Geometry Wars: Retro Evolved og Hardwood Backgammon koster individuelt 400 Microsoft-poeng (omtrent 32 kroner) over Live, og ingen av spillene i pakken koster mer enn 800 poeng (65 kroner) på egenhånd. Det at pakken også inkluderer en måneds gratis Xbox Live Gold er helt klart en fordel du bør ta i betraktning når du regner på om det lønner seg å kjøpe hele pakken eller spillene du er interessert i individuelt, men kjøper du pakken til fullpris bør du ha helst interesse av de fleste spillene før det faktisk skal lønne seg.

De negative avsnittene

Skal jeg være vanskelig, kan jeg jo hevde at Geometry Wars-klonene GridWars og Veck gir nesten det samme gameplayet som originalen helt gratis. Gameplayet i Backgammon og Texas Hold'em er som nevnt heller ikke vanskelig å finne gratis, selv om de ikke har noen konkurrenter på 360. Man kan nok også driste seg til å si at Xbox Live Arcade Unplugged Volume 1 mangler fokus. Med seks spill fra fem sjangere får vi noe for en hver smak, men spørsmålet er kanskje om vi får nok for en hver smak.

Jeg har også et par tekniske ting å utsette på pakken. Først og fremst, er det veldig synd at den ikke kopierer spillene inn på harddisken din. Det hadde vel vært litt for lett å piratkopiere spillene hvis det var tilfelle, men det hadde hjulpet for brukervennligheten. Når du putter platen inn i Xboxen hopper du inn i Live Arcade-menyen, hvor spillene listes sammen med de andre Live Arcade-spillene (og demoene) du har på systemet ditt. Om du har noen av spillene fra før, får du duplikater. Det blir litt rotete - i og med at du uansett ikke kan kopiere spillene til harddisken kunne vel pakken kommet med sin egen meny. Det er også litt ergerlig at det ikke er mulig å lagre poenglister direkte på konsollen, spesielt hvis du ikke har tilgang på Live eller bruker en "offline"-konto.

Xbox Live Arcade Unplugged Volume 1 gir oss mye moro. Geometry Wars tilbyr en mildt sagt sublim spillopplevelse, og Bejeweled 2 kan være så vanedannende at det burde klassifiseres som et narkotikum. Outpost Kaloki X tilbyr mange timers god underholdning, og det samme gjør Wik: Fable of Souls. Texas Hold 'em og Hardwood Backgammon er også morsomme, men falmer ganske kraftig uten tilgang til Xbox Live. Kvalitetsmessig er dette med andre ord en god pakke, selv om det for mange kan være ganske uøkonomisk å kjøpe den. De som tør vente til den eventuelt havner i tilbudskassen har imidlertid mulighet til å begå et lite kupp.