Yager

Navnet er Magnus Tide. Før levde du som freelancer og tok på deg de fleste typer jobber. Endelig kan det gå mot lysere tider hvis du klarer deg gjennom kravene som din fremtidige sjef stiller. Magnus er kjent for sine halsbrekkende manøvrer med fartøyet sitt, en blanding av flyet Harrier og et romskip, også kalt Saggitarius.

Spillet minner mye om Wing Commander-serien - for de av dere som har prøvd det, men med en helt annen atmosfære. Jorden er nemlig settingen for denne historien. Onde mennesker, også kalt pirater, kommer og forstyrrer freden, og selvsagt blir Magnus Tide sine ferdigheter satt på prøve nok en gang.

Grei historie
Historien bak spillet har vi sett før, men likevel holder den mål. Magnus Tide var en kjent pilot som stadig kom i trøbbel. Nå prøver han å skaffe seg jobb som freelancer. Ved å fullføre treningen i begynnelsen av spillet, klarer du merkelig nok å imponere en av sjefene såpass mye at du får fast arbeid. Og det er her historien virkelig begynner. Pirater med utrolig mye høyteknologiske våpen terroriserer alt og alle. Jobben din blir å finne ut hvem som skaffer disse bandittene våpnene, og hvem som står bak. Veien til suksess består i mange forskjellige oppdrag, alt fra dogfight, til spaning. Som du skjønner er dette en historie som går igjen i denne typen spill. Å jobbe seg oppover i systemet og få respekt blant dine overordnede er kjent blant annet fra Wing Commander-serien.

Yager er nok et vanskelig spill. Å kontrollere fartøyet ditt er ikke den letteste sak i verden, og med utrolig mange fiender både i luften og på bakken, har du mye å holde styr på. Litt i overkant av det som er underholdende, men for den hardbarka gamer, vil nok dette trekke opp spillefølelsen. Yager spiller du ikke gjennom i løpet av en dag eller to. Det tar lang tid å finne ut hva du skal gjøre på hvert enkelt oppdrag. Varigheten av spillet er av den bedre sorten, men du kan også fort gå lei. Noen av oppdragene kan være veldig lange og lette i starten. Sluttfasen kan være utrolig vanskelig, og når du da går ned med mann og mus, må du starte helt på nytt igjen. Det finnes såkalte ”checkpoints” i løpet av et oppdrag, men du kan ikke lagre her. Muligheten for å lagre litt oftere hadde vært fint, men dette kunne nok gått utover vanskelighetsgraden. Produsenten har vel i bunn og grunn gjort det rette for å løse dette, selv om det gjør spillet litt kjedelig til tider. Å spille den samme delen av oppdraget om og om igjen, trekker litt ned på varigheten.

Hvordan du manøvrere deg rundt på de forskjellige brettene, kan være vanskelig å skjønne i starten, men etter hvert som du skjønner kartet og hvordan skipet ditt beveger seg, er det lett som fot i hose å komme seg fra ett sted til et annet uten å rote seg bort. Du har muligheten til å se kartet mens spillet er i gang. Dette er veldig kjekt når du må skynde deg å reparere skipet ditt og tiden er knapp. Kartet dukker da opp som en transparent på skjermen, og Saggitarius er markert som en trekant. Her ser du lett hvilken vei skipet ditt peker. Modifisering av Saggitarius og valget mellom mange våpen, gjør Yager til et spill som er utfordrende og moro for de aller fleste.

Spillet har to standard kameravinkler. Den ene er en ekstern vinkel hvor du ser skipet foran deg, mens den andre er plassert inne i selve cockpiten. Hvilken av disse som er best er selvsagt en vanesak, men begge to er laget slik at du skal ha best mulig oversikt. De aller fleste foretrekker nok cockpitkameraet i de fleste flyspill, noe som fungerer utmerket også i Yager. Likevel er det eksterne kameraet å foretrekke. Dette gir enda bedre oversikt selv om det ikke er fullt så realistisk. Her har du også muligheten til å se bakover. En hendig vinkel når du har en pirat i hælene. For er det noe du vil ha, så er det oversikt. Produsenten kunne lagt til en høydemåler, for til tider kan det være vanskelig å se hvor nærme bakken du er. Og før du vet ordet av det, krasjlander du i nærmeste fjelltopp. Et lite minus som lett kunne vært fikset.