Sniktitt

Yourself F!tness

I gamle dager hadde vi bare en joystick med en eller to knapper å forholde oss til. Etter hvert kom både mus, tastatur og gamepads, før vi satt der med både ratt og pedaler og autentiske flystikker til to tusen kroner. Nå står vi på fester og får poeng for hvor godt vi synger i mikrofonen, vi vekker naboene med bongotrommer og spiller luftgitar med elektroniske plekter.

Kroppen er din kontroller
Om det derfor er et fremskritt eller steg tilbake skal være usagt, men i Yourself F!tness finnes det ingen kontrollere - bare din egen kropp og et "gentlemans agreement" med deg selv om å gjøre det Maya sier. Maya hvem, sier du? Møt Maya; verdens første virtuelle aerobicsinstruktør.

Så satt man der, da. Treningsbuksene på, vann i flaska og den røde treningsmatta hentet ned fra loftet og lagt foran TV-en i stua. Etter noen smakebiter på ulike øvelser i introduksjonsvideoen til spillet, er det nå på tide å opprette en profil. I profilen lagrer du informasjon om deg selv - høyde, vekt, fødselsdato og aktivitetsnivå. Så langt helt greit.

Deretter må Maya vite hvor god form du er. Armhevinger, situps, tøyelighet - man testes i det meste, og taster inn resultatet etter hver øvelse. Ut fra disse dataene legger så Maya opp treningsprogrammet ditt med fokus på f.eks. vekttap, hjertet eller styrke i overkroppen. "Spillet" inneholder en nokså omfattende kokebok også, og det foreslås automatisk dagsmenyer ut fra hvor mye du ønsker å spise hver dag.

Klar, ferdig, gå!
Nok om det - når man endelig er ferdig med registreringsprosessen er det bare å sette i gang. Maya spør hvordan formen er i dag, og er du toppmotivert kan du vente en time av det hardere slaget. Noen øvelser er i tillegg rettet mot spesielt treningsutstyr som manualer, tripptrappeske, treningsball etc.

Det er også mulig å velge hvor treningen skal foregå. Initielt er det bare en dojo og en urban leilighet som er tilgjengelige, med flere låste lokasjoner som etter hvert kan låses opp. Det samme gjelder musikken. Maya setter i gang med oppvarmingsøvelsene, og så er det meningen at du skal gjøre det samme som hun gjør.

Det begynner lett - gå litt fra side til side, bøye i knærne, lette spark og lignende. Kroppen rekker å bli god og varm, og når oppvarmingen er ferdig spør Maya om hvordan oppvarmingen føltes. Synes du den var alt for lett, justeres treningsprogrammet til neste gang.

Variert program
I hovedprogrammet blir det stadig mer slitsomt å henge med i svingene. Treningsprogrammet vil nok være ganske gjenkjenbart for de fleste som har vært på SATS og trent aerobics, eller stått utenfor og smugkikket som jeg gjorde i mine yngre dager. Koordinasjon er viktig, men heldigvis står man alene i stua og da er det ikke så farlig om man ikke treffer takta hver gang. Som nevnt finnes det også øvelser med utstyr som tripp-trapp-eske og treningsball, samt Pilatesøvelser og andre varianter.

Til slutt er det på tide med uttøyning, og med svetten rennende fra panna, kan man gi seg et klapp på skulderen og se at 200 kalorier har forsvunnet i løpet av en kort søndag formiddag. Etter å ha tatt noen økter, kan du se progresjonen både når det gjelder vekt, styrke, hvilepuls etc. For de som er flere i husstanden, er det også støtte for flere profiler.

Konklusjon
Yourself F!tness er et spennende produkt, og det skal bli interessant å se om det slår an her til lands. For prisen av fjorten dager på SATS, får du din egen instruktør du kan trene sammen med så mye du vil, og det er ingen tvil om at du blir både svett og støl av ei solid økt. Spørsmålet er bare om man er komfortabel med å trene foran tv-skjermen og om viljen er sterk nok til å følge treningsopplegget uten at noen pusher på (for mitt eget vedkommende har jeg ikke klart å følge opp ambisjonene da jeg prøvde første gangen). I tillegg bør nok en eventuell norsk utgave av spillet inneholde norske oppskrifter for at matdelen skal fri til publikum.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen