Zombierollespill trenger din hjelp

Dead State-utviklerne har startet Kickstarter-kampanje.

Man kan stille spørsmål ved hvor lurt det er å starte Kickstarter-kampanje midt i E3-rushet, men det er nettopp det skaperne av zombierollespillet Dead State har gjort – og så langt ser de ut til å ha stor suksess. Totalt ber de om 150 000 dollar (litt i overkant av 900 000 norske kroner), og på cirka et halvt døgn har de klart å samle inn nesten 15% av beløpet. Kampanjen varer fortsatt i 29 dager.

Som vanlig tilbys en rekke belønninger for de som åpner lommeboken for prosjektet. Om du kun er ute etter å forhåndsbestille spillet må du ut med femten dollar, altså litt over 90 kroner.

Dead State foregår etter at zombiene har tatt over verden. Zombier er gammelt nytt, men Dead State handler i utgangspunktet ikke om å drepe animerte menneskelik på din vei for å finne en eller annen kur eller et skjulested. I stedet handler det om det sannsynligvis mest fascinerende aspektet av zombie-fantasien som har hektet så mange: Hvordan man overlever i en verden der sivilisasjonen har kollapset fullstendig og livet alltid er i fare.

Zombier skal også ha mat.
Zombier skal også ha mat.

Når spillet starter må du organisere en liten gruppe overlevende. Gruppen din har søkt tilflukt i en barneskole, og nå må du prøve å gjøre den til et uinntakelig fort. Du må lete i sivilisasjonens ruiner etter mat og ressurser, og rekruttere andre overlevende som kan hjelpe deg og gruppen din. Dessuten må du forholde deg til andre grupperinger av overlevende som forsøker på det samme som du og din gruppe. Sannsynligvis vil du også komme i konflikt med noen av dem; det er tross alt kun en begrenset mengde ressurser tilgjengelig, og ingen myndigheter til å passe eiendomsretten din.

Spillet skilter blant annet med turbasert kamp, en ikke-lineær handling som utvikler seg avhengig av hva du gjør og hvilke valg du tar, kraftig fokus på spillfigurenes evner og egenskaper og et spennende basebyggingselement.

Utviklerne ledes av Brian Mitsoda (som blant annet var skribent og designer for Vampire the Masquerade: Bloodlines) og Annie VanderMeer Mitsoda (som har jobbet med Neverwinter Nights 2: Storm of Zehir). Spillet har så langt blitt utviklet med syltynt budsjett, og mange av de involverte har kun hatt anledning til å bruke fritiden på jobben. Pengene fra Kickstarter vil hjelpe dem å fullføre spillet.

Les også: Jeg gleder meg til: Dead State
Les også: Siste sjanse for Tex Murphy

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen