Anmeldelse

Zoo Tycoon

Det er et voldsomt stort antall spill med ordet "Tycoon" i tittelen om dagen. Utvilsomt en trend som har vart en stund, og det skyldes antageligvis at en av de mest suksessfulle spillene de siste årene het RollerCoaster Tycoon. I tillegg har vi spill som Transport Tycoon som også solgte vanvittig bra i sin tid. Den siste utgivelsen som kaster seg på trenden er Zoo Tycoon fra Microsoft.

Side 1
Side 2
Side 3

Alt repeteres
Dessverre har ikke Microsoft benyttet seg av mulighen for å la oss være litt kreative under konstruksjonen av et avlukk. Det blir ofte det samme om og om igjen, med strenge regler for hva dyret vil ha eller misliker. Litt savanne på bakken der, et par trær her, et leketøy og til slutt et hus dyret kan søke tilflukt i om det trenger litt privatliv. Deretter repeteres prosessen med noen andre dyr. Eneste forskjellen er hva slags trær og grunn de forskjellige dyrene trenger. Det eneste du må tenke litt mer over, er plassering av trær. Det er viktig at dyrene ikke kan klatre opp i trærne og hoppe over gjerdet. Det er også viktig at folk kan se inn i avlukket.

Spillet tilbyr omtrent 40 forskjellige dyr, og du kan laste ned nye dyr, scenarioer og andre oppdateringer på en meget enkel måte direkte i spillet. Etterhvert som tiden går blir dyrene eldre, og de lever ikke evig. De blir også fort syke hvis ingen passer på dem. Å plassere forskjellige kjønn innenfor samme område vil etterhvert resultere i at de formerer seg. Så her er det viktig å følge med, slik at dyrene får nok beskyttelse under oppveksten.

Deretter er det menneskene i parken du skal tilfredsstille. De må ha mat, drikke og et sted å slappe av. Det kan være greit å ansette et par guider og plassere ut noen kart slik at de får mer ut av parken. Søppelkasser bør vøre der, slik at ikke hagen ser ut som en dynge. Sørg for at de også har ting de kan bruke pengene på i parken. Det være seg forskjellige attraksjoner som er litt mer actionfylt enn å bare se på et dyr. Det er ikke mer som skal, og det er såre enkelt. Som regel er folk fornøyd med å bare se på dyrene hvis de blir stelt pent med.

Litt gambling skader ikke
Alle som har spilt RollerCoaster Tycoon har forsøkt å lage en dødelig berg- og dalbane. Det er alltid morsomt teste litt med slike typer spill. Siden Zoo Tycoon i seg selv ikke skaper spesielt mye action, måtte vi jo lage litt her også. Når du plasserer to forskjellige dyr i samme inngjerding , vil de begynne å slåss. Den sterkeste vil normalt sett begynne å jakte på den andre, og når de omsider møtes ser vi en voldsom kamp og deretter blir det ene dyret litt større mens det andre er borte. Når en ønsker litt avveksling fra det som egentlig er målet med spillet, kan jo denne formen for gambling være morsomt.

Som manager er du også økonomisk ansvarlig for parken. Du bestemmer hva folk må betale ved inngangen, og du kan sette igang annonse kampanjer for å lokke folk. Det er også du som bestemmer hva de ansatte skal få i lønningsposen. Når du begynner å få litt inntjening kan du bruke litt på forsking og avling av nye dyrearter, bygninger eller Ganske elementære "Theme Park" elementer med andre ord.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden