Intervju

– Har noen overraskelser på lur

Intervju med «Gears of War»-skaperne:

Til vinteren kommer Gears of War til PC, og det blir slett ikke en blåkopi av Xbox 360-versjonen.

Det postapokalyptiske skytespillet Gears of War er et av de mestselgende spillene til Xbox 360. Hele fire millioner kopier er solgt, og anmeldere var svært rause med lovordene da tittelen kom ut i november.

Gameplay fra PC-utgaven

Vis større

Video: Gears of War

Stikkord:
  • action
  • spill
  • pc
  • Gears of War


Nå er en oppusset versjon på vei til PC, noe som betyr at enda flere vil nyte godt av dette bunnsolide skytespillet. Her loves det mye nytt innhold, samt muligheten for spillere til å skape sine egne brett og moduser. Gamer.no dro til London for å teste nye Gears of War, og møtte samtidig Epics sjefdesigner, Cliff «CliffyB» Bleszinski.

Ut av det blå

Gears of War kom kanskje litt overraskenede på flere 360-eiere, men det tok ikke lang til før dette var et spill «alle» ville ha. Balansen mellom en solid enspillerkampanje og mye morsom flerspilleraction gjorde at Epic hadde en suksess mellom hendene.

– Jeg tror spillet ble en suksess fordi det var skikkelig «badass». Resident Evil 4 gjorde at vi ble forelsket i perspektivet over skulderen til spillfiguren, og vi ville at spillere skulle bli hekta på vårt eget eventyr, sier «CliffyB» til Gamer.no.

Bleszinski innrømmer gladelig at man har hentet inspirasjon fra Resident Evil 4 under utviklingen av Gears of War. Designeren ser slett ikke noe galt i å kopiere innholdt fra andre spill:

Sjefdesigner Cliff «CliffyB» Bleszinski har hentet inspirasjon fra Resident Evil 4. (Foto: Mikael Harstad Groven, Gamer.no)

– Veldig mange utviklere stjeler fra hverandre. Det er egentlig helt greit, synes jeg. Når ingen kopierer deg, det er da du skal begynne å bekymre deg.

– Hvorfor Gears of War på PC?

– Det er veldig mange der ute med PC-er som kan kjøre Gears of War, og vi vil gjerne at disse skal få den samme opplevelsen som 360-spillerne. I tillegg får PC-spillerne et brettredigeringsverktøy (det samme Epic brukte i utviklingen av spillet), fem ekstra enspillerbrett og masse nytt flerspillerinnhold.

«CliffyB» er svært spent på hvordan verktøyet vil bli tatt i bruk, og avslører at flere av Epics ansatte var ivrige og flinke fans av spillselskapet tidligere.

– Ja, jeg er spent. Nå kan vi se spillere bygge egne brett og flerspillermoduser. Vi ansetter gjerne dem som leverer best innhold, det har vi gjort tidligere. Det er veldig organisk å få inn fans av våre spill som ansatte. De blir som regel de beste på sitt felt, nettopp på grunn av at de elsker det de driver med, sier Bleszinski.

Feit versjon

Les også
Anmeldelse:

Gamer.no fikk teste Gears of War på PC, både enspillerdelen og flerspillermodusen. Vi fikk spilt de nye enspillerkartene, og opplevde at tittelen blir fyldigere og enda mer actionspekket på PC. Du får også sjansen til å måle krefter med kjempebossen Brumak, som vi fikk et glimt av i 360-versjonen.

– Den største forskjellen fra 360 er kanskje det grafiske. På PC kan du få en oppløsning på 1900x1200 piksler, og da blir det krystallklart. Jeg har faktisk fått øye på flere detaljer jeg ikke visste var i spillet når jeg testet PC-versjonen. Fem nye enspillerkapitler gir mye nytt innhold og en ny gigantisk boss. De fem nye kapitlene fyller på der det var huller i originalspillet historie, men vi vil by på et par overraskelser også. Til slutt har vi utviklet tre nye flerspillermoduser.

En av disse flerspillermodusene er «kongen på haugen», en spennende og morsomt modus. Vi koste oss i hvert fall stort, selv om en av mine motstandere absolutt skulle være snikskytter hele tiden. Verst av alt, han var skamgod. Dermed ble døden så alt for ofte et faktum for undertegnede. Feiging!

– «Kongen på haugen» er en av de store nyhetene. Her må et medlem av laget stå inne i en ring for å bygge opp poeng, mens de andre dekker ham fra ulike vinkler. Første lag til 120 poeng vinner. Dette gir et intenst og spennende flerspilleraction, sier sjefsdesigneren.

Det hadde vært knalltøft å få en felles flerspillerplattform mellom spiller på 360 og PC, men slik blir det dessverre ikke.

– Nei, de får ikke felles flerspiller. Vi kunne ha gjort det, men det ville gitt seks til åtte måneders lengre utviklingstid. Shadowrun er et spill som har løst dette på en god måte, men det ble altså et tidsspørsmål for oss, sier «CliffyB».

Likevel kommer Gears of War på PC til å nå mange spillere. Tittelen kommer nemlig med støtte for både Windows XP og Vista.

– Vi bruker DirectX 9 i utviklingen av spillet, for vi vil gjerne nå så mange spillere som mulig. Spillet ser fortsatt utrolig pent ut, selv om vi ikke bruker DirectX 10, sier Bleszinski.

Brutalt pent

Akkurat det kan Gamer.no bekrefte. Gears of War til PC er uhyre vakkert, selv om det meste av kildemateriale er ti måneder gammelt. Detaljrikdommen er enorm, i tillegg til at de nye miljøene nærmest skinner av en pervers skjønnhet. En skjønnhet svøpet i død, krig og fordervelse.

– Hva var den største utfordringen ved å porte Gears of War til PC?

– Det vanskeligste var å tilpasse kontrollene, slik at spillet fungerer optimalt både med 360-kontrolleren og mus/tastatur. I all beskjedenhet synes jeg vi har gjort en veldig god jobb her, men det ble mye arbeid for å få det til å fungere perfekt, forklarer Bleszinski.

I starten føltes det litt unaturlig å styre Marcus Fenix med mus og tastatur, spesielt etter å ha spilt originalen såpass mye på 360. Det tok imidlertid ikke mange minuttene for kontrollen over vår machohelt var total – dermed falt fiendene som fluer rundt meg. Du kan selvsagt også styre med 360-kontrolleren, og PC-en vil kunne skifte mellom de ulike kontrollmulighetene på tiendeler av et sekund.

Vi gleder oss til det mer fyldige, og litt vakrere, Gears of War på PC denne vinteren. Det blir utvilsomt en intens opplevelse for både nye og gamle spillere. Dessuten blir det spennende å se hvilke modifikasjoner som dukker opp på Internett etter hvert. Likevel er det lov å lure: Når kommer Gears of War 2?

– Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte at vi jobber med Gears of War 2. Når det gjelder etterspørselen etter en oppfølger: fire millioner mennesker kan vel ikke ta feil, avslutter en smilende «CliffyB».

Siste fra forsiden