– Neste grafikkrevolusjon i 2012

Fremtiden er fortsatt et stykke unna

Crytek-sjef mener fremtidens grafikk vil bevege seg mer mot det stilistiske.

Tyske Crytek har blitt kjent for den særdeles lekre grafikken de kjører i sine skytespill, men dette har også gitt spillene deres et rykte for å kun kjøre på datamaskiner i toppklassen.

Under Games Convention Asia 2008 snakket Gamespot med Crytek-sjef Cevat Yerli om fremtidens spillgrafikk. På spørsmål om når den neste store grafikkrevolusjonene kommer, svarte Yerli at den nåværende konsollgenerasjonen holder utviklingen tilbake, og at vi derfor har noen år igjen til neste gang:

Crytek-spill er ikke akkurat stygge.

– Det neste grafikkgjennombruddet kommer rundt 2011 eller 2012, og vil være knyttet til lanseringen av neste generasjon konsoller. Jeg tror Playstation 4, Xbox 720 og de tilsvarende PC-generasjonene vil oppleve en renessanse innen det visuelle som lar oss produsere grafikk på nivå med dataanimerte filmer.

Yerli mener denne visuelle renessansen vil føre til mer stilistisk spill på bekostning av realisme, og dette er en utvikling han uttrykker entusiasme over:

– Vi får en langt mer variert visuell utvikling en den vi har i dag. Så når den tid kommer vil kanskje fem av ti spill se veldig forskjellige ut, mens i dag er åtte av ti spill svært like.

For mer realistiske spill spår Yerli at refleksjoner er det neste skrittet. Å gjengi metall- og glassoverflater på en mer naturtro måte mener han er spesielt viktig hvis du skal lage et troverdig bylandskap, og spillutviklere må finne en god måte å kjøre refleksjoner i sanntid.

Selv om de nåværende konsollene hindrer flere grafiske sprang mener Yerli vi kan få forbedringer på andre viktige områder. Fysikk, kunstig intelligens og en særegen visuell identitet er momenter han mener kan hjelpe spill med å skille seg ut i mengden:

En nanosoldat studerer den pene Crytek-grafikken.

– Hvis du skal skape deg en identitet må du spørre deg selv hva mulighetene dine er under de nåværende forholdene. Hvordan kan jeg skille meg mest ut? Med fysikk og kunstig intelligens er det fortsatt mulig med tekniske innovasjoner. Du kan gjøre mye med den kunstige intelligensen, for den bruker ikke så mye prosessorkraft.

Crytek selv har allerede begynt planleggingen for sine spill til neste generasjon. Skal de være klare til 2012 må de starte utviklingen snart:

– Vi gjør grunnarbeidet og forsker på det fundamentale akkurat nå. Vi starter vel en gang i 2009, begynner å prate om det på messer i 2010, og i 2012 kommer antagelig det første spillet, forteller Yerli.

Siste fra forsiden