– PlayStation 3 kan få sisteplass

Analytikere spår at Sony med sin PlayStation 3 havner på sisteplass i konkurransen om markedsandeler.

DFC Intelligens – et respektert analysebyrå, som siden 1993 har spesialisert seg på markedsanalyser for spill- og multimediaindustrien – lanserte på fredag sin ferskeste rapport. Konklusjonen i rapporten er ikke hyggelig lesing for Sony:

– Mens det alltid har vært kjent at Sonys dominerende markedsandel måtte falle, er det nå mulig at PlayStation 3 kan ende opp på tredjeplass bak både Xbox 360 og Nintendo Wii.

Byrået har satt opp en grundig matrise som de har brukt for å analysere seg frem til dette resultatet. Blant viktige punkter i formelen finner vi dagens markedsandel, merkevare og kundenes adferd. Videre tas det hensyn til nåværende og fremtidig progamvareutvalg, inkludert tredjepartsstøtte, eksklusive rettigheter og storselgere. Nåværende og forventet pris for produktet og dets konkurranse blir også tatt stilling til, før man til slutt ser på maskinvaren, tilleggsfunksjoner og den samlede "wow"-faktoren.

– Når vi sier at PlayStation 3 kan ende opp på tredjeplass, så er det et et scenario hvor vi har tatt utgangspunkt i det verst tenkelige tilfellet. Mye vil avhenge av Sonys gjennomføring, og viktigst av alt, hvor raskt de kan få ned prisen på PlayStation 3.

Analysebyrået virker ikke spesielt imponert over maskinvaren og tilleggstjenestene Sony har skrytt av til nå, og bemerker at dette kun er én av mange faktorer som er tatt med i beregningen.

– Med konkurrenter som har funksjoner som Xbox Live og Nintendo Wii-kontrolleren, har ikke PlayStation 3 den store fordelen når det kommer til den uungåelige "Wow"-faktoren, står det i rapporten.

Deretter gjøres Sony oppmerksom på en viktig kundegruppe som DFC Intelligens mener er glemt.

– Sony har gjort veldig lite for å rettferdiggjøre den høye prisen prisen overfor kunder som ikke bryr seg om rå ytelse, eller som ikke er spesielt interesserte spillere. Dessverre anser vi denne gruppen representerer over 90 prosent av kjøperne.

Byrået er imidlertid imponert over hvor godt PlayStation 2 har gjort det. De mener at selv om ingen hadde kjøpt Grand Theft Auto-spillene, så hadde maskinen likevel solgte tre ganger mer enn konkurrentene. Årsaken vinkles opp mot den brede produktporteføljen som appelerer til mange ulike kundegrupper.

Men analysen uttrykker avslutningsvis bekymring for at Sony kan ha undervurdert konkurransen denne gangen, og tror kunden i større grad enn før vil på konkurrentenes alternativer før de tar et valg.

– Akkurat nå er både Xbox 360 og Nintendo Wii bedre alternativer enn de var for ett år siden. Viktige PlayStation-franchiser som Grand Theft Auto, Final Fantasy, Dragon Quest spretter opp på andre systemer. I korte trekk har vi ikke sett noe som rettferdiggjør prisdifferansen på 200 dollar.

Les hele rapporten på DFC Intelligens sine nettsider.

Siste fra forsiden