.Hack//Infection Vol. 1

Gled dere alle animetilhengere, for Bandais hittil mest ambisiøse prosjekt er endelig her. .Hack-serien er en multimedieopplevelse av dimensjoner, og gir en helt ny betydning til begrepet MMORPG.

Spiller du et MMORPG mon tro?
Lydmessig er det ikke mye å sette fingeren på. Musikken fungerer stort sett meget godt. Den kan være både mektig, skummel og setter deg inn i den rette stemningen, eller fungerer som bakgrunnsmusikk. Kamplydene er relativt gode, men det er stemmene som imponerer. De bygger opp under hver karakters personlighet, og er både innlevende og troverdige. Alle de viktige karakterene er ulike i både oppførsel og utseende, og de reagerer forskjellig på ting. Likevel føles det aldri som om du spiller mot virkelige personer, til det er den kunstige intelligensen for dårlig. Du bestemmer hva de skal gjøre i kamp, hvem og hvordan de skal angripe og om de trenger å helbrede. Sistnevnte er de sjelden lure nok til å forstå selv, så det er lurt å sette et gruppemedlem til å kun gjøre denne jobben. De helbreder dessuten ofte før de må, slik at magiformelen eller helsedrikken ikke blir fullt utnyttet.

I byene er det flere karakterer som løper rundt, og de kan snakkes og byttes med. Dessverre fungerer de kun som vanlige, datastyrte medspillere. Hadde de vært mer levende, og ikke bare gjentatt seg selv i det uendelige, kunne nok følelsen av et onlinespill sneket seg innpå. Det er dessuten merkelig lite folk der til å være et så populært spill, og det er svært sjelden du møter på noen andre steder enn i byene. Til tross for dette, er det en del MMORPG-aktig i spillet. Når noen går opp et nivå, vanker det gratulasjoner. Forumet og e-post brukes flittig, også for småprating. Det er til og med tatt med nedetid. Synes vennene dine at du er for treg, blir du mast på, og gir du en ting til en venn kan en annen fort bli misunnelig. Det positive med et simulert MMORPG, er at du slipper ventetid og kan bestemme alt selv.

.Hack er et utrolig spennende prosjekt med en svært god historie som gir deg lyst til å vite mer. Bandai lykkes ikke i å simulere et MMORPG, men de klarer absolutt å skape sitt eget lille univers som er lett å bli oppslukt av. Selv om du må følge bestemte spor for å få historien videre, står du fritt til gjøre det du selv vil. Dessverre kunne både grafikken og variasjonen på oppgavene vært en god del bedre. Likevel er det en god porsjon underholdning, og det er bare å glede seg til neste episode. Synes du forresten manualen er vanskelig å forstå? Husk at den skal leses fra høyre til venstre, som seg hør og bør i manga.