Advance Wars 2: Black Hole Rising

Advance Wars tok den håndholdte verden med storm da det kom ut i 2001. Veldig mange regner spillet som det aller beste på maskinen som har bøttevis av gamle SNES-klassikere å rutte med, i tillegg til nye versjoner av kjente og kjære Nintendo-spill. Nå er endelig oppfølgeren til Advance Wars her.

Variasjon: nøkkelen til suksess
I alt finnes det 11 bakkestyrker, fire luftstyrker og fire båter i spillet, alle med sine styrer og svakheter. Det gjelder å kjenne og utnytte disse hvis du skal seire. For eksempel er rakketbatteriet overlegent på avstand, men klarer du å lure deg helt inntil har den ikke mye å stille opp med. Et annet eksempel er "Anti-Air" som et utrolig god mot fly, helikoptre og soldater, mens en stridsvogn fort kan ta den ut av service. Det er også slik ikke alle styrkene kan angripe alle de andre, så du trenger et mangfold for å ikke gjøre det for sårbar. Alle styrkene bruker bensin og ammunisjon. Du må gi dem med nye forsyninger hvis ikke vil de enten dø hvis de går tom for bensin, eller bli ubruklige hvis de er tomme for ammunisjon.

Skal du klare å vinne må terrenget utnyttes. Spesielt er dette viktig hvis du spiller med såkalt "Fog of war" som vil si at du ikke ser noe der du ikke har styrker i nærheten. For det første gir forskjellig terreng deg forskjellig beskyttelse ved angrep. Du kan forsvare deg mye bedre i en skog enn på en åpen vei. I "Fog of war" ser man ikke styrker som gjemmer seg i skogen, fjell eller rev før man er helt inntil dem. Dette åpner for mye god langdistansekrig.

Flere forskjellige spillmoduser
Det finnes mange forskjellige spillmoduser i spillet. Først og fremst har vi "Campaign" som er hoveddelen i spillet. Du har også det såkalte "War Room" hvor du kan velge et kart og slå en forhåndsbestemt motstander med forhåndbestemte innstillinger. På den andre siden har du "Versus" hvor du kan velge hvem du skal spille mot og selv velge forskjellige innstillinger. Det ligner på den gode gamle ?Skirmish?-modusen i spill som Red Alert. Dette hjelper veldig på holdbarheten etter at du er ferdig med de vanlige oppdragene. I tillegg til dette har du en butikk hvor du kan kjøpe nye kart og CO-er med poengene du får i oppdragene, og designe dine egne kart.

Advance Wars skiller seg litt ut i GBA-verden når det gjelder multiplayer. Her kan nemlig fire personer spille mot hverandre med kun en kassett. Det er riktignok en ganske amputert utgave i forhold til det du får hvis alle har en kassett, men moro er det lell. Du kan også bytte kart du har kjøpt eller lagd selv med dine venner over linkkabel.

Jeg må virkelig si at jeg storkoste meg med Advance Wars 2. Det er virkelig et avhengighetsskapende lite spill og kan underholde i lang tid. Samtidig har spillet en dybde du ikke finner i de fleste GBA-spill. Det eneste minuset med Advance Wars 2 er likheten med originalen. Spillet holder seg til den samme formelen som Advance Wars brukte. Hvis du har Advance Wars og aldri lot deg rive helt med vil du nok heller ikke bli revet med av Advance Wars 2. Hvis du derimot ikke eier Advance Wars og liker strategispill bør det ikke være mye tvil om hvilket spill du bør kjøpe neste gang. Du finner ingen bedre strategispill på GBA.