Age of Empires Online annonsert

Til tross for store endringer i serien tror Microsoft at gammel tilhengerskare blir fornøyd.

Da Ensemble Studios ble nedlagt i fjor var det mange nye utviklerstudioer som steg fra asken. Ett av dem var Robot Entertainment som skulle fortsette å jobbe under Microsoft. Nå har de annonsert Age of Empires Online.

Som navnet tilsier vil spillet fokusere stort på flerspilleropplevelsen og som en naturlig konsekvens vil spillet kreve nettilgang for å kunne spilles. Dette vil gi deg muligheten til å prate med andre mens du spiller, gjennomføre utfordrende oppdrag sammen med venner eller knuse menneske-styrte motstandere for å vise hvem sitt imperie som er best.

Ny grafikkstil, men mye er det samme.

Innbyggerene i hjembyen din vil dessuten klare seg uten at du styrer over dem med jernhånd. Ressurser vil bli samlet inn og flere krigere vil bli skrevet inn i din arme uten at du trenger å være innlogget, du vil heller ikke lide noen direkte straff om du er lenge borte.

Den nye grafikkstilen er sannsynligvis det første lojale Age of Empires-tilhengere vil rynke på nesen av. Grafikken ser nemlig ut til å være inspirert av Farmville og har fått et svært tegneserieaktig preg over seg.

På den offisielle hjemmesiden til spillet mener de likevel at den tidligere tilhengerskaren vil føle seg hjemme og forbli trofast i den nye verdenen, samtidig som den vil appellere til nye grupper spillere. Age of Empires Online skal nemlig beholde mye av den samme spillmekanikken som tidligere spill i serien har, samtidig som nye funksjoner kommer på plass.

For i tillegg til å tilhøre den obligatoriske sanntidsstrategi-sjangeren vil spillet inkludere elementer mest kjent fra rollespill. Spillerene vil bli gitt oppdrag som skal gjennomføres og disse vil for eksempel gi erfaringspoeng, økonomiske gevinster og sagnomsuste våpen.



Den eneste sivilisasjonen som til nå er presentert er Hellas, men vi blir lovet at det ved lansering i 2011 vil være flere valgmuligheter. Spillet vil dessuten stadig utvides med nytt innhold etter lansering og vil med andre ord ta i bruk mikrotransaksjoner som forretningsstrategi for å sørge for at det blir et spill med lang levetid.

Allerede nå er det personer som tester ut sine taktikker i den lukkede betafasen. Du kan selv melde din interesse for å tjenestegjøre som betatester her.

Siste fra forsiden