Anmeldelse

Airlines 2

Det har vært mye snakk om flyselskaper i den senere tiden. Interactive Vision var med andre ord ganske heldige med timingen av utgivelsen av Airlines 2, et spill hvor du får muligheten til å drive ditt eget flyselskap. Kan du gjøre det bedre enn sjefene i Braathens og United Airlines eller ender du opp i gjeldsforhandlinger før det første året er omme?

Side 1
Side 2

Det har vært mye snakk om flyselskaper i den senere tiden. SAS kjøpte et skadeskutt Braathens for så å igangsette omfattende nedbemanninger og det nye selskapet Norwegian har akkurat begynt å prøve seg på det markedet Color Air brant seg så fælt på for en tid tilbake. I tillegg sliter mange store internasjonale aktører på markedet med økonomiske problemer, og USA's nest største flyselskap, United Airlines, ble begjært konkurs dagen før denne omtalen ble ferdigskrevet. Interactive Vision var med andre ord ganske heldige med timingen av utgivelsen av Airlines 2, et spill hvor du får muligheten til å drive ditt eget flyselskap. Kan du gjøre det bedre enn sjefene i Braathens og United Airlines eller ender du opp i gjeldsforhandlinger før det første året er omme?

Annerledes managementspill
Hvis du kun har erfaring med rimelig nye managementspill vil kanskje Airlines 2 ved første øyekast virke litt fremmed og primitivt for deg. Fokus her er nemlig på de store linjene i selskapet ditt. Om passasjerene dine får vondt i magen fordi det er for mye salt i peanøttene de får servert på flyet er deg fullstendig likegyldig. Du sitter på ett eller annet hovedkontor og styrer med avtaler i millionklassen (og da snakker vi dollar her), selvfølgelig har ikke du tid til å bry deg med små sim-folk med tankebobler over hodene sine. Andre folk i det virtuelle selskapet ditt tar seg av slike ting. Det er dette som skiller Airlines 2 fra spill som f.eks. Rollercoaster Tycoon, hvor du arbeider på et nivå der du hele tiden kan holde øye med hver enkelt av kundene dine og hvor selv de minste behovene deres må overveies nøye. I dette spillet driver du et som sagt et internasjonalt flyselskap, og du har ingenting å gjøre med utbyggingen av flyplassene eller selve flygingen. Arbeidet ditt består av å finne lønnsomme ruter, kjøpe passende fly til dem og så drive disse rutene. Selvsagt er det enkelte mindre detaljer du må ta deg av, men de kommer aldri i første rekke

Det er totalt 250 flyplasser verden over, og de er alle litt forskjellige fra hverandre. Størrelsen på flyplassen er en av de viktigste tingene du må se etter når du leter etter nye ruter. Ikke bare indikerer den hvor mange kunder du kan forvente, men det er også slik at du har tre forskjellige størrelsesklasser på flyene, og et stort fly kan ikke bruke en flyplass som er mindre enn gjennomsnittet, mens et lite fly ikke kan bruke en stor flyplass. Fly med middels størrelse kan verken bruke de minste eller de største flyplassene. Hvis du vil vite mer om en flyplass enn hvor stor den er, må du gå til anskaffelse av informasjon om den. Det koster penger og tar tid (hvor mye tid avhenger av hvor mye penger du kan spytte inn), og siden verden hele tiden forandrer seg vil du kun ha denne dataen tilgjengelig i en viss periode med mindre du bygger et kontor på flyplassen eller inkluderer den i en rute. Du kan ikke legge en rute til en flyplass du ikke har oppdatert informasjon om. Det du finner ut om flyplassen når du forsker på den er hvor mange kunder du kan vente deg per dag, om de har noen spesielle behov (noen steder er høy service viktig, andre steder legger man mer vekt på lave priser) og om flyplassen importerer eller eksporterer noen spesielle varer. I tillegg kan du se hvor høy status selskapet ditt har hos de lokale borgerne.

Mye å ta hensyn til
Spillet inneholder over 110 forskjellige fly som hver har forskjellige egenskaper og pris. Det å velge riktig fly til riktig rute er ekstremt viktig hvis du vil lykkes. Samme rute kan være utrolig lønnsom eller et fryktelig tapsprosjekt avhengig av om flyet du velger har de riktige egenskapene. Det gjelds å finne et fly som tar så mange passasjerer som mulig på hver rute, samtidig som du unngår tomme seter. Flyets hastighet må også tas i betraktning, og selvfølgelig må det være i stand til å tilbakelegge avstanden mellom flyplassene før det går tom for brennstoff. Du har ikke tilgang til alle flyene til enhver tid. Airlines 2 tar for seg perioden 1960-2005, og i tillegg til at verden dynamisk utvikler seg vil du kun ha mulighet til å kjøpe fly som hører til den tiden du er i. Hver gang et nytt fly lanseres får du vite spesifikasjonene dets en tid i forveien slik at du kan se om det passer bedre til de rutene du planlegger enn noen av de flyene du har tilgang til for øyeblikket.

I tillegg til å fly passasjerer kan du som jeg tidligere nevnte frakte varer. Det er syv forskjellige varetyper å velge mellom, og lønnsomheten varierer selvsagt avhengig av hva det er du transporterer. Varer blir også mindre lønnsomme jo lengre avstanden du frakter dem er (i motsetning til passasjerer, som betaler mer for lengre turer). Dessuten må du hele tiden tenke på tilbud og etterspørsel. Det er definitivt lettere å konsentrere seg om passasjertransport, men siden de fleste fly kan frakte både passasjerer og varer er det ikke dumt å legge rutene slik at du får med deg noen varer på turen. Airlines 2 gir deg også en tredje mulighet til å tjene penger, nemlig et velfungerende aksjemarked. Du kan gjøre gode penger på fornuftige investeringer her, men så langt jeg har opplevd er det praktisk talt umulig å kjøpe opp et motstanderselskap (fordi kun 50% av aksjene er til salgs på det frie markedet, og jeg har aldri klart å overtale dataspillerne til å selge, selv om jeg tilbød det mangedobbelte av aksjenes reelle verdi).

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden