Aliens versus Predator: Extinction

Aliens versus Predator-franchisen har vært kilde til en rekke gode skytespill i førsteperson, og nå har eierne valgt å ta den i en ny og noe overraskende retning.

Sjangervalget er ikke så overraskende i seg selv - StarCraft bygde jo på et svært liknende konsept, og det spillet kan vel ikke karakteriseres som annet enn en kjempesuksess. Det mest overraskende er egentlig plattformene spillet kommer ut på: Playstation 2 og Xbox. Altså ikke PC, som tradisjonelt har vært hjemmet til spill av denne typen.

Strategi uten basebygging
Som alle spillene i serien lar AvP:E deg spille som mennesker, "aliens" og "predators". Spillet inneholder tre kampanjer, altså én for hver side i konflikten. Hver kampanje inneholder syv enkeltoppdrag, noe som til sammen gir hele 21 oppdrag. Handlingen foregår på planet LV-742, en planet som i mange år har vært åstedet for en blodig kamp mellom en nådeløs "predator"-klan og en koloni med "aliens". Nå blander menneskene seg inn, og resultatet er en omfattende krig. Menneskene vil ha tak i planetens ressurser, "predatorene" er med i leken for jaktens skyld, og de fryktinngytende "aliens" søker bare én ting: Å spre sin rase på bekostning av alt annet.

Dermed ligger alt an til et heftig strategispill i beste StarCraft-stil, men dessverre klarer ikke AvP:E å leve opp til forventningene. Det gjør som mange andre nye sanntidsstrategispill (på PC), og dropper like godt alt som har med basebygging å gjøre. Andre spill som gjør det samme bruker å ilegge det taktiske elementet ekstra dybde, men dybde er det dessverre ikke nok av i dette spillet. Det vi har med å gjøre her er rett og slett et helt standard sanntidsstrategispill, minus basebygging. Dermed tilbyr det ikke så mye for seriøse strategientusiaster som allerede har erfaring med kvalitetsspill i sjangeren.

Uansett hvilket scenario eller hvilken rase du spiller, er det en ganske lav begrensning på antall enheter du kan ha på kartet samtidig. Menneskene kan ha 25 enheter samtidig, men de mer avanserte enhetene tar mer enn ett av disse 25 "plassene, slik at det reelle tallet blir lavere (avhengig av hvor avansert hæren din er). Dette fører til et gameplay der du samler alle de slagkraftige enhetene dine i en gruppe og konsentrerer deg om den. Avanserte angrepstrategier og liknende er det stort sett vanskelig å sette i verk.

Tre ulike spillesett
De største forskjellene mellom de ulike rasene går på hvordan nye enheter skaffes. Menneskene tjener penger ved at en "comm-tech"-enhet reparerer små atmosfæregeneratorer rundt på kartet. Disse vil da fungere i en viss periode før de brukes opp. For å få nye enheter må du sette "comm-tech"-enheten i kontakt med kommandosentralen. Da kommer det frem en meny hvor du kan velge hva slags enheter du vil kjøpe (maksimum seks om gangen), og disse vil da bli sendt med et landingsfartøy til nærmeste landingsmerke. "Comm-tech"-enheten blir den viktigste enheten på slagmarken, for uten en slik kan du ikke få forsterkninger.

"Predatorene" gjør det samme ved hjelp av et mobilt alter, men deres enheter kommer mye raskere, og direkte til alteret. Forskjellen her ligger i at disse ikke bruker penger, men ærepoeng for å skaffe forsterkninger og kjøpe oppgraderinger. Ærepoeng skaffes rett og slett ved å ta livet av andre levende vesener, og deretter ta hodeskallen deres som trofé. Desto farligere kropp hodeskallen satt på, desto flere ærepoeng er den verd.

"Aliens" har et helt annet system igjen. Hver koloni må ha en dronning som legger egg. Når et egg klekkes vil det kravle ut en "facehugger", og denne lille krabaten er utrolig sårbar. Den må raskest mulig finne en kropp som han kan bruke som vert, men den kan ikke overleve lenge ute i den store verden, og må holde seg på et spesielt slimete underlag som spres ut fra dronningen eller noder rundt på kartet. Etter å ha levd en stund inne i verten bryter den (i form av en "chestburster") ut av kroppen igjen, lager en kokong og utvikles til et voksent individ. Hva slags "alien" den utvikler seg til avhenger av hva slags vertskropp den tok bolig i.