Aliens versus Predator: Extinction

Aliens versus Predator-franchisen har vært kilde til en rekke gode skytespill i førsteperson, og nå har eierne valgt å ta den i en ny og noe overraskende retning.

Ulike raser, ulike evner
Å spille som "aliens" er definitivt det mest interessante, siden spillesettet her er det som minner minst om det vi har sett i strategispill hundre ganger før. Som i filmene, tegneseriene, bøkene og de andre dataspillene basert på Aliens-filmen (inkl. AvP-serien), er disse groteske vesenene eksperter på nærkamp, og kan rive et menneske i stykker på svært kort tid. Deres andre styrke ligger i hurtigheten, da ofrene deres stort sett ikke får sjansen til å skrike om hjelp engang, før monstrene er over dem. Dessuten inneholder blodet deres en sterkt etsende syre, og blir de skutt på vil det sprute syreblod på alle som skulle være så uheldige å stå i nærheten.

"Predatorene" er den sterkeste og mest hardføre rasen. De har også overlegen teknologi, og alle enhetene deres har evnen til å bli usynlige, samt et "innebygd" førstehjelpsskrin (som vi så i filmene). Disse evnene krever imidlertid energi, og når en "predators" energi er brukt opp må han tilbake til alteret for å lade batteriene igjen. De har også overlegne våpen, men til gjengjeld kan du kun ha halvparten så mange "predator"-enheter som menneskeenheter. I forhold til enheter er det selvfølgelig "aliens" som kan ha flest, men på grunn av det kompliserte formeringssystemet deres tar det lang tid å bygge opp en slagkraftig flokk.

Menneskene ligger et sted mellom de to andre rasene. De er ganske sårbare og beveger seg tregt, men har til gjengjeld gode våpen og overtall i forhold til "predatorene". Både menneskene og "aliens" har enkelte enheter som kan se "usynlige" "predatorer". Alle rasene kan oppgradere troppene sine og gi noen av dem spesielle evner. Dette koster flesk, men uten å oppgradere enhetene dine kan du stort sett bare glemme seier. Når du kjøper en oppgradering til en enhet, vil alle enheter av den typen automatisk oppgraderes.

Et greit kontrollsystem
De fleste lesere venter nok på akkurat denne setningen: Grunnen til at det er så få sanntidsstrategispill på konsoll er at standard konsollkontrollere ikke egner seg like godt til denne typen spill som mus og tastatur gjør. Zono har naturligvis gjort sitt beste i forhold til å skape et velfungerende kontrollsystem, og det må sies at de har lykkes til en viss grad. AvP:E bruker absolutt hele kontrolleren, men til tross for at det virker komplisert, er ikke systemet noe særlig vanskelig å sette seg inn i.

Pekeren holder seg hele tiden i sentrum av bildet, og du flytter både pekeren og kameraet ved hjelp av venstre joystick. X-knappen brukes til å velge enheter, og holder du den inne vil du skape en sirkel rundt pekeren som øker i størrelse så lenge du holder inne knappen. Når du slipper knappen vil alle enheter innenfor sirkelen bli valgt. Det er ikke like enkelt å velge enheter med dette systemet som med det standard "klikk-og-dra"- systemet PC-baserte spill bruker, men det fungerer.

For at du skal slippe å stresse med å velge enhetene dine hele tiden, kan du bruke de fire piltastene til å hurtigvelge en gruppe bestemte enheter (slik som ofte gjøres med nummertastene i PC-baserte spill). Videre kan du velge alle enheter av en type ved å dobbeltklikke på en av dem. Høyre stikke brukes på minikartet, slik at du hurtig kan flytte kameraet fra en posisjon til en annen. Kontrollsystemet fungerer ganske godt, vel og merke så lenge ting forholder seg rimelig rolige. For når fienden angriper blir det fort kaos. Du kan stort sett glemme å velge enkeltenheter i kampens hete, og det å påvirke en kamps utfall blir derfor vanskelig. Når kulene flyr kan du egentlig ikke gjøre annet enn å krysse fingrene og håpe at folkene dine klarer brasene uten innblanding fra deg.