Amnesia-skaperne hinter om science fiction-spill

Har de hentet inspirasjon fra System Shock denne gangen?

De svenske skaperne av grøsserspillet Amnesia: The Dark Descent, Frictional Games, har i de siste årene jobbet jevnt og trutt med et helt nytt spill, mens de overlot arbeidet med Amnesia-oppfølgeren A Machine for Pigs til en annen utvikler. Nå som grisemaskinen er ferdig har Frictional begynt å gi oss små hint om sitt neste prosjekt.

Etter at Frictionals kreative sjef Thomas Grip twitret at de hadde lagt ut «den første brødsmulen» tok det ikke lang tid før spillerne fant nettstedet Next Frictional Game. Her kan vi se det som ser ut til å være en slags lasteskjerm, som har hoppet fra 95% til 96% mens denne artikkelen ble skrevet. Det er neppe lenge til telleren når 100% og vi får mer informasjon.

Kalde grøss i verdensrommet?

Nettstedets visuelle stil tyder på at det nye prosjektet er en futuristisk affære, og dermed ikke noen direkte oppfølger til Amnesia. Det samme gjør et bilde Frictional la ut tidligere i år, sammen med en stillingsannonse.

Uhyggelig konseptkunst.

I tillegg har en bruker funnet frasen «Cogito Ergo Sum» i bakgrunnsbildet. Dette er et kjent sitat fra den franske filosofen René Descartes, som oversatt til norsk betyr «jeg tenker, derfor er jeg». Med tanke på at dette sitatet dukker opp på det som skal se ut som en dataskjerm er det lett å få assosiasjoner til grøsserne i System Shock-serien og den uhyggelige kunstige intelligensen SHODAN.

Selv om detaljene om selve spillet har vært en hemmelighet, har Frictional gitt ut mye informasjon om utviklingen i ulike poster på bloggen sin. Tekniske poster fra så langt tilbake som i 2011 indikerte for eksempel at studioet jobbet med et spill som blant annet ville inneholde store utendørsmiljøer, men hvordan prosjektet har utviklet seg siden den tid vet vi ikke.

Frictional har tidligere sagt at spillet skal være et resultat av alt de har lært fra sine tidligere utgivelser, og at det vil være et grøsserspill. Det virker med andre ord sannsynlig at vi får et historiedrevet førstepersonsspill uten direkte kamp, men med elementer av hjernetrim.

Du kan forresten også ta en titt på anmeldelsene av svenskenes to første grøssere, Penumbra: Overture og Penumbra: Black Plague.

Siste fra forsiden