Amped 2

Vinteren er her og det er snart på tide å hente ned ski og brett fra loftet. I tide til snowboardsesongen har Microsoft gitt oss snowboardere den perfekte gaven: Amped 2. Spillet gir snøbrettkjørere akkurat det de lengter etter. Med mindre du står på fjellet og fryser kommer du ikke nærmere bakkene enn i dette spillet.

Velkjente lyder
Når man setter på et spill i denne sjangeren pleier man å ha en ganske god idé om hva for lyd man har i vente. Skrikinga fra stålkanter som skjærer mot ymse rails, klonket av snøbrettet som slår mot en trestokk eller brettet som farer gjennom løssnø og over preparerte løyper. Lydene er som de skal, verken mer eller mindre. Det høres ut som det gjør når man kjører brett ned virkelige fjell, helt ned til stønnet når man faller og slår seg gul og blå. Det er velkjent og det er bra. Lydene fra omgivelsene begrenser seg for det meste til fotografer eller andre snowboardere som roper ymse kommentarer til deg. Hva de roper kommer an på hva du har gjort. Har du gått hardt på snørra kan du regne med å få en spydig kommentar om at du er en taper slengt etter deg.

Drar du et strøkent knep ut en stor hoppkant kan du forvente deg skryt fra alle som måtte befinne seg i nærheten. Kommentarene er helt greie, selv om de kan bli vel masete etter noen timer "i bakken". Manglende nyvinninger på lydfronten til side, det er på tide å fokusere på det viktigste elementet i lydbildet. Etthvert actionsportspill med respekt for seg selv har et lite knippe sanger, Amped 2 er intet unntak. Der andre spill kan skilte med svake 10-20 sanger kan Amped 2 vise til over 300 sanger. Disse er spredd over en rekke sjangere, fra punk til rock til techno/elektronika. Det som skiller Amped 2 fra en del andre spill i sjangeren er at de virker som et springbrett for en rekke mindre kjente band. Framfor å velge ut kjente sanger fra store artister har man valgt å kjøre en stor mengde mindre kjente band. Mindre kjente, men lang fra mindre gode. Det er kort mellom perlene på dette lydsporet.

Amped kunne ikke akkurat skilte med særlig spennende flerspiller. Det nærmeste spillet kom en flerspilleropplevelse var at spillerne kunne spille hver sin omgang. I det hele tatt ganske labert. Det er derfor godt å se at man har snudd tvert om denne gangen. Nå kan det virke som om flerspiller er vel så viktig som enspiller. Være seg det er mot en kompis på delt skjerm, over LAN mot opp til syv andre spillere eller over Xbox Live. Det er helt klart her den virkelige styrken til spillet ligger i det lange løp. Xbox Live er som kjent Microsofts online-tjeneste for Xbox. Her kan du spille mot venner og ukjente. Amped 2 har glimrende støtte for internettspill med flere forskjellige spillmodi. Det kuleste er nok kanskje muligheten til å frikjøre nedover svære fjellsider sammen med venner. Enda kulere blir det nok om du i motsetning til meg har muligheten til å snakke med medspillerne via den geniale voice chat-muligheten Xbox Live gir. Det at du kan spille online kommer til å gi Amped 2 et langt liv hos de fleste gamere.

Amped 2 burde være førstevalget når man skal ha seg et snøbrettspill til Xbox-en. Spesielt gjelder dette for de av dere som eventuelt står snøbrett i det virkelige liv. I motsetning til andre spill på markedet fokuserer Amped 2 på å få en så realistisk kjørefølelse som mulig, samtidig som det ikke skal bli så realistisk at det blir kjedelig. Fjellene er rett og slett helt fantastiske, de er store, varierte og realistiske. Karakterene du raser nedover fjellsidene med ser deilig realistiske ut også. Det er kjekt å slippe teite afrohår, spandexklær og helt latterlig usannsynlige triks. Til tross for god grafikk er det rom for forbedring, ikke minst på elementer i landskapet. Lyden er det egentlig ikke noe å utsette på, den skiller seg ikke ut fra andre spill verken i positiv eller negativ retning. Det kunne kanskje vært fint med litt mer lyd fra omgivelsene i det du shredder nedover fjellet. Musikken derimot er flott, med et bredt og ikke minst; gigantisk utvalg! Dette er snowboarspillet for de som ikke liker syre, techno og neon. Dette er snowboardspillet for de som liker Tony Hawk's-spillene, og det er spillet for alle som faktisk er snowboardere. Xbox Live støtte på toppen av et flott spill gjør det bare enda mer verdt pengene.