Anarchy Online

Det er nå over et halvt år siden Anarchy Online ble lansert her til lands, og mange lurer nok på hvorfor i all verden vi skriver om det først nå. Saken er den at Anarchy Online først de siste 3-4 månedene virkelig har kommet til sin rett.

Når du er klar til å starte
Når du første gang starter spillet vil du bli bedt om å opprette en spillkarakter, en som skal være ditt alter ego i Rubi-Ka. I løpet av denne prosessen får du en del valg. Både hvilken rase du vil være, hvilken profesjon du vil ha, kjønn og ikke minst hvilken side du vil være. Velger du den frihetselskende klanen, eller velger du å hige etter profitt som en lakei under Omni-Tek? Kanskje velger du å holde deg utenfor hele konflikten ved å velge å spille som nøytral. Jeg valgte for min del å gjør det enkelt, og startet mitt liv i Rubi-Ka som menneske og soldat, på Omni siden. Min erfaring er at det ofte er enklest å starte som soldat i de fleste rollespill. Jeg stilte på de forskjellige ferdighetene mine og satte i gang min reise inn i en helt ny verden.

Når du først har gått gjennom prosessen med å sette opp en karakter (du kan ha opptil 8 på en konto) så sendes du til et treningsområde. Her tilbringes den første tiden med å drepe monstre og kose seg. Hele spillet er som alle andre spill basert på å sanke experience points (erfaringspoeng/ XP) som igjen gjør at du øker i grad i spillet. Ved å drepe monstre og gjøre enkle oppdrag tjener du XP som igjen gjør at du øker i level. Noe som igjen gir deg poeng du kan fordele for å øke ferdighetene dine. Det hele er ganske mye enklere lagt opp enn det kanskje kan virke. For de av dere som har spilt rollespill enten på PC eller på gamle måten med terninger før så er dette kjent kost. Det som derimot er litt vanskelig er å fordele poengene dine riktig. Hvilke ferdigheter trenger du å trene og hvilke kan du droppe? Dette er en ting som tar litt tid å lære seg, og kjenner du noen som spiller en del AO kan det nok være lurt å spørre dem om råd.

Spillet spiller du med mus og tastatur, som de fleste andre spill med førstepersons synsvinkel. Storparten av funksjonene styrer du via tastaturet, sånn som angrep ol. Du kan også styre de tingene ved hjelp av musa, men hurtigtastene er mye mer effektive å bruke. Jeg har valgt å spille spillet fra førsteperson det meste av tiden, men innimellom er det en fordel å skifte til tredjeperson. Dette er helt klart en smakssak. Jeg kjenner folk som bytter litt på, som meg. Det finnes folk som bare spiller første og andre igjen som bare spiller med tredje.

Hvordan fungerer det hele
Vel, så står vi der da, inne i spillet uten noe å ta oss til. Til å begynne med i spillet kan det være greit å bruke litt tid på å øke nivået ditt (level) noen ganger. Når du har kommet deg litt opp har du flere valg. Du kan gå rundt og se på ting, reise på Rubi-Ka eller du kan velge å gjøre oppdrag for å tjene penger og XP. Jeg for min del gikk for å øke raskt i nivå de første par dagene. Spillet blir nemlig litt mer givende når man kommer seg opp fra de laveste ferdighetsnivåene. Når du har økt ferdighetene såpass at du er oppe på level 5-6 kan du gjøre som meg, dra rundt å se deg om. Utviklerne har nemlig lagt mye jobb i landskapet og byene i spillet. Du kan dra ut i skogen og se planter og fantastiske fossefall, dra til kysten og svømme deg en tur, eller du svinge innom en bar midt i byen. Mulighetene er som du kanskje skjønner nærmest uendelige i dette spillet. Du kan feste med andre på en av de mange barene i en by, eller du kan dra på en stille tur i skogen. Er du heldig får du kanskje drept noen monstre når du først er der ute.

Anarchy Online drives sakte men sikkert fram av en overordnet historie, og alle spillerne i Rubi-Ka er med på å dra denne fremover. Her har også Funcom gjort noe banebrytende, for mens ande MMORPG spill for det meste ikke har noen spesiell historie som driver det framover så er dette hele grunnsteinen i AO. Du merker kanskje ikke så mye til historien til enhver tid, men den ligger der i bakgrunnen og drar det hele fremover. Noe av det spennende er at Funcom ikke har bestemt hvordan det skal gå. De har en viss linje de vil følge, men utviklingen bestemmes mye av spillerne selv og det hele er veldig interaktivt. Det blir spennende å se hvordan de løser dette i årene som kommer. Den historien vi er inne i nå skal jo vare i ca. 4 år og mye kan skje på 4 år! Jeg for min del gleder meg til å sen hvordan det hele ender, og hvor det bærer etter denne historien er over.