Anarchy Online

Det er nå over et halvt år siden Anarchy Online ble lansert her til lands, og mange lurer nok på hvorfor i all verden vi skriver om det først nå. Saken er den at Anarchy Online først de siste 3-4 månedene virkelig har kommet til sin rett.

Grafikk og lyd
Grafisk sett er AO en perle. Det er lagt mye jobb i utvikle byer og landskap i spillet. Det er utrolig hvor mange forskjellig karakterer en kan møte på i løpet av noen timer på Rubi-Ka. Og som om ikke det var nok så har man også muligheten til å kjøpe klær og utstyr for å virkelig kunne lage spilleren akkurat som man vil. Jeg for min del løper for det meste rundt i sort trenchcoat med tilhørende hette og svarte støvler, så fremt jeg ikke sitter ved poolen med en øl da, ikledd mine designer badebukser. Og alt ser så bra ut, veldig bra! Jeg anbefaler alle som vil begynne med AO, og alle som allerede spiller for den saks skyld å dra rundt i byene og i ødemarka, bare for å se på hva utviklerne har klart å lage. Det er virkelig fantastisk!

Lyden har man også lagt mye jobb i. Musikken er veldig bra og passer spillet som hånd i hanske. Bakgrunnslydene og alle de andre lydeffektene har det helt klart og være jobbet mye med. Alt passer så bra sammen, og det hele blir totalt sett en kjempe opplevelse. Det beste er at Funcom fortsatt har en mann ansatt på heltid som bare jobber med lyder til spillet. Han gjør en virkelig god jobb med å utvikle lydopplevelsen til noe enda bedre.

Konstant utvikling
I og med at Funcom driver med et spill som er i konstant forandring så er spillet også i konstant forbedring, de har ca. 90 personer som jobber fast bare i Norge med å holde spillet gående. Spillet utvikles videre, med nye steder å besøke, nye karakterer, nye historier og forbedringer i grafikkmotor osv. Dette er et spill som ikke blir gammelt med det første, og det er jo bra, med tanke på at spillet har en historie som skal vare i minst 4 år! Og for de av dere som har fryktet at det etter de 4 årene er kroken på døra for AO kan det jo være greit å vite at Funcom lover at spillet fortsetter også etter den første historien er ferdig. Helt hvordan er ikke avklart, men det vil vi komme tilbake til i et intervju snart.

Som sagt har utviklerne lagt mye jobb i spillet, og etter de fikk ordnet opp i en del av de problemene de hadde den første tida så har spillet virkelig blitt bra. Jeg merket lite til oppkoblingsproblemene spillere tidligere klaget på, og mange av de andre problemene spillere klaget på den første tiden er også borte. Vi sitter igjen med en spillopplevelse av de store. Ett spill som vil ta opp mye av fritida di hvis du ikke er forsiktig. En del reagerer kanskje på at man først må kjøpe et spill for nærmere 400 kroner, for så å betale rundt 100 kroner måneden for i det hele tatt å få brukt det. Med tanke på hva du får i Anarchy Online så er ikke de 100 kronene så mye, og spillet kan du laste ned fra Funcom sine servere, så da er de 400 kronene spart. Det er allikevel en fordel å ta seg råd til å kjøpe spillet, da du får en veldig god brukermanual med, og ikke minst et veldig nyttig kart. Min konklusjon etter ca. 2 måneder med testing er at dette virkelig er noe folk burde prøve ut. Det er en sjelden perle av et spill. Skulle du fortsatt være skeptisk kan jeg jo nevne at Funcom kjører med tilbud om å teste spillet gratis nå, så da kan du jo sjekke ut om det er noe for deg, uten å betale for det.