Anarchy Online

Jeg startet min reise til Rubi-Ka på Anarchy Online (AO) sine hjemmesider for ca. to måneder siden, ved å laste ned hele spillet som en stor fil. Etter å ha brent det ut, noe som forøvrig var som en drøm etter jeg fikk kasta ut den slitne 4x-brennern til fordel for en koselig 24x, installerte jeg spillet. Etter installasjon av de ca. 600MB kom turen til patchene, og de er det endel av. Patchene tar deg fra grunnversjonen 11.0 opp til dagens versjon 13.91. Turen dit går via ca. 20 patcher om du gjør det på den tungvinte måten, eller 1 patch inneholdende alle de 20 patchene om du velger den enkle metoden. Det er en fordel å ha en rask linje om du skal laste ned patchene. Pr i dag er det ca. 62 MB som må lastes ned, og det kan med ISDN ta sin tid.

Hva er egentlig Anarchy Online?
Vi kan jo starte med å fortelle litt om hva Anarchy Online egentlig er. AO er et norsk spill, utviklet av Funcom. Det er et spill i sjangeren med den litt knotete betegnelsen MMORPG, noe som kort og godt står for online rollespill med masse spillere. Det er kommet en del spill i denne sjangeren den siste tida. Styrken til Anarchy Online er at spillet er alene om å utspille seg i en Science Fiction-setting. De andre spillene i sjangeren er mer klassiske rollespill med monstre, demoner og sverdkamp. I AO er monstrene fortsatt til stede men sverdet er byttet ut med laservåpen. Nettopp dette er en av de tingene som tiltrakk meg ved AO, at det var laget med en Science Fiction-vinkling. Ikke no sverd og orker her nei. Nå går det i rifler, laservåpen og kybernetikk.

Hele historien i AO utspiller seg på planeten Rubi-Ka, en planet fjernt fra vårt eget solsystem. Rubi-Ka blir sett på som en øde og ufruktbar planet i det selskapet Omni-Tek begynner undersøkelser i år 28702, tilsynelatende finnes ikke noe av verdi der. Allikevel velger Omni-Tek (OT) å terraforme planeten (gjøre den fruktbar og beboelig) for så å kolonisere den. De sikrer seg også en 1000 års leiekontrakt på planeten. Etter flere år og mange undersøkelser finner Omni-Tek gjør Omni-Tek en banebrytende oppdagelse: De finner mineralet Notum. Bruken av dette mineralet revolusjonerer nanoteknologien, og Omni-Tek begynner å tjene store, store penger fra sin drift på Rubi-Ka.

I sin higen etter profitt driver OT mye med genforskning. Blant annet utvikler de flere forskjellige avarter av mennesker for å bruke som arbeidere i gruvene sine på Rubi-Ka. Denne måten å drive forretninger på, med utbytting av mennesker, og til og med konstruksjon av rene slaver får det til å renne over for mange på planeten. En stor gruppe mennesker starter en motpol til Omni-Tek under banneret "we are born free"- vi er født frie. Disse blir bare kalt "Klan". Klan er den totale motpol til Omni-Tek, og det hele utvikler seg til å bli en kamp mellom godt og ondt, mellom kapitalen og folket. Omtrent sånn står historien pr i dag, med de to sidene i kamp mot hverandre.

Når du er klar til å starte
Når du første gang starter spillet vil du bli bedt om å opprette en spillkarakter, en som skal være ditt alter ego i Rubi-Ka. I løpet av denne prosessen får du en del valg. Både hvilken rase du vil være, hvilken profesjon du vil ha, kjønn og ikke minst hvilken side du vil være. Velger du den frihetselskende klanen, eller velger du å hige etter profitt som en lakei under Omni-Tek? Kanskje velger du å holde deg utenfor hele konflikten ved å velge å spille som nøytral. Jeg valgte for min del å gjør det enkelt, og startet mitt liv i Rubi-Ka som menneske og soldat, på Omni siden. Min erfaring er at det ofte er enklest å starte som soldat i de fleste rollespill. Jeg stilte på de forskjellige ferdighetene mine og satte i gang min reise inn i en helt ny verden.

Når du først har gått gjennom prosessen med å sette opp en karakter (du kan ha opptil 8 på en konto) så sendes du til et treningsområde. Her tilbringes den første tiden med å drepe monstre og kose seg. Hele spillet er som alle andre spill basert på å sanke experience points (erfaringspoeng/ XP) som igjen gjør at du øker i grad i spillet. Ved å drepe monstre og gjøre enkle oppdrag tjener du XP som igjen gjør at du øker i level. Noe som igjen gir deg poeng du kan fordele for å øke ferdighetene dine. Det hele er ganske mye enklere lagt opp enn det kanskje kan virke. For de av dere som har spilt rollespill enten på PC eller på gamle måten med terninger før så er dette kjent kost. Det som derimot er litt vanskelig er å fordele poengene dine riktig. Hvilke ferdigheter trenger du å trene og hvilke kan du droppe? Dette er en ting som tar litt tid å lære seg, og kjenner du noen som spiller en del AO kan det nok være lurt å spørre dem om råd.

Spillet spiller du med mus og tastatur, som de fleste andre spill med førstepersons synsvinkel. Storparten av funksjonene styrer du via tastaturet, sånn som angrep ol. Du kan også styre de tingene ved hjelp av musa, men hurtigtastene er mye mer effektive å bruke. Jeg har valgt å spille spillet fra førsteperson det meste av tiden, men innimellom er det en fordel å skifte til tredjeperson. Dette er helt klart en smakssak. Jeg kjenner folk som bytter litt på, som meg. Det finnes folk som bare spiller første og andre igjen som bare spiller med tredje.

Hvordan fungerer det hele
Vel, så står vi der da, inne i spillet uten noe å ta oss til. Til å begynne med i spillet kan det være greit å bruke litt tid på å øke nivået ditt (level) noen ganger. Når du har kommet deg litt opp har du flere valg. Du kan gå rundt og se på ting, reise på Rubi-Ka eller du kan velge å gjøre oppdrag for å tjene penger og XP. Jeg for min del gikk for å øke raskt i nivå de første par dagene. Spillet blir nemlig litt mer givende når man kommer seg opp fra de laveste ferdighetsnivåene. Når du har økt ferdighetene såpass at du er oppe på level 5-6 kan du gjøre som meg, dra rundt å se deg om. Utviklerne har nemlig lagt mye jobb i landskapet og byene i spillet. Du kan dra ut i skogen og se planter og fantastiske fossefall, dra til kysten og svømme deg en tur, eller du svinge innom en bar midt i byen. Mulighetene er som du kanskje skjønner nærmest uendelige i dette spillet. Du kan feste med andre på en av de mange barene i en by, eller du kan dra på en stille tur i skogen. Er du heldig får du kanskje drept noen monstre når du først er der ute.

Anarchy Online drives sakte men sikkert fram av en overordnet historie, og alle spillerne i Rubi-Ka er med på å dra denne fremover. Her har også Funcom gjort noe banebrytende, for mens ande MMORPG spill for det meste ikke har noen spesiell historie som driver det framover så er dette hele grunnsteinen i AO. Du merker kanskje ikke så mye til historien til enhver tid, men den ligger der i bakgrunnen og drar det hele fremover. Noe av det spennende er at Funcom ikke har bestemt hvordan det skal gå. De har en viss linje de vil følge, men utviklingen bestemmes mye av spillerne selv og det hele er veldig interaktivt. Det blir spennende å se hvordan de løser dette i årene som kommer. Den historien vi er inne i nå skal jo vare i ca. 4 år og mye kan skje på 4 år! Jeg for min del gleder meg til å sen hvordan det hele ender, og hvor det bærer etter denne historien er over.

Grafikk og lyd
Grafisk sett er AO en perle. Det er lagt mye jobb i utvikle byer og landskap i spillet. Det er utrolig hvor mange forskjellig karakterer en kan møte på i løpet av noen timer på Rubi-Ka. Og som om ikke det var nok så har man også muligheten til å kjøpe klær og utstyr for å virkelig kunne lage spilleren akkurat som man vil. Jeg for min del løper for det meste rundt i sort trenchcoat med tilhørende hette og svarte støvler, så fremt jeg ikke sitter ved poolen med en øl da, ikledd mine designer badebukser. Og alt ser så bra ut, veldig bra! Jeg anbefaler alle som vil begynne med AO, og alle som allerede spiller for den saks skyld å dra rundt i byene og i ødemarka, bare for å se på hva utviklerne har klart å lage. Det er virkelig fantastisk!

Lyden har man også lagt mye jobb i. Musikken er veldig bra og passer spillet som hånd i hanske. Bakgrunnslydene og alle de andre lydeffektene har det helt klart og være jobbet mye med. Alt passer så bra sammen, og det hele blir totalt sett en kjempe opplevelse. Det beste er at Funcom fortsatt har en mann ansatt på heltid som bare jobber med lyder til spillet. Han gjør en virkelig god jobb med å utvikle lydopplevelsen til noe enda bedre.

Konstant utvikling
I og med at Funcom driver med et spill som er i konstant forandring så er spillet også i konstant forbedring, de har ca. 90 personer som jobber fast bare i Norge med å holde spillet gående. Spillet utvikles videre, med nye steder å besøke, nye karakterer, nye historier og forbedringer i grafikkmotor osv. Dette er et spill som ikke blir gammelt med det første, og det er jo bra, med tanke på at spillet har en historie som skal vare i minst 4 år! Og for de av dere som har fryktet at det etter de 4 årene er kroken på døra for AO kan det jo være greit å vite at Funcom lover at spillet fortsetter også etter den første historien er ferdig. Helt hvordan er ikke avklart, men det vil vi komme tilbake til i et intervju snart.

Konklusjon
Som sagt har utviklerne lagt mye jobb i spillet, og etter de fikk ordnet opp i en del av de problemene de hadde den første tida så har spillet virkelig blitt bra. Jeg merket lite til oppkoblingsproblemene spillere tidligere klaget på, og mange av de andre problemene spillere klaget på den første tiden er også borte. Vi sitter igjen med en spillopplevelse av de store. Ett spill som vil ta opp mye av fritida di hvis du ikke er forsiktig. En del reagerer kanskje på at man først må kjøpe et spill for nærmere 400 kroner, for så å betale rundt 100 kroner måneden for i det hele tatt å få brukt det. Med tanke på hva du får i Anarchy Online så er ikke de 100 kronene så mye, og spillet kan du laste ned fra Funcom sine servere, så da er de 400 kronene spart. Det er allikevel en fordel å ta seg råd til å kjøpe spillet, da du får en veldig god brukermanual med, og ikke minst et veldig nyttig kart. Min konklusjon etter ca. 2 måneder med testing er at dette virkelig er noe folk burde prøve ut. Det er en sjelden perle av et spill. Skulle du fortsatt være skeptisk kan jeg jo nevne at Funcom kjører med tilbud om å teste spillet gratis nå, så da kan du jo sjekke ut om det er noe for deg, uten å betale for det.

Forsiden akkurat nå

Til toppen