Anarchy Online: Alien Invasion

Etter å ha vendt blikket innover - både i seg selv og i fantasiens verden - med Shadowlands, er det science-fiction som igjen er hovedtema. Invasjon fra romvesener, byer kontrollert av spillerne, butikker styrt av spillerne og en stor mengde med nye våpen og klær er hovedingrediensene.

Tynet til det ytterste?
Grafikken i Alien Invasion bygger videre på den gode gamle Anarchy Online-motoren. Da Anarchy Online ble lansert i 2001 var det nesten ingen som klarte utnytte grafikkmotoren, den krevde altfor mye maskinkraft. De nye modellene og klesplaggene i Alien Invasion er særdeles godt modellert og det merkes at de begynner å tyne siste bit ut av grafikkmotoren. Byene ruver godt og høyt i terrenget, og man kan skimte bygningene langveis fra. Brukergrensesnittet er nå ferdig oppdatert (det ble påbegynt ved lansering av Shadowlands), og det er ikke lenger mulig å benytte seg av det gamle. Funcom har gjort det mulig å tilpasse det nye grensesnittet slik hver enkelt spiller vil ha det. Derfor er det mulig for de som fortsatt foretrekker det gamle brukergrensesnittet å tilpasse det slik at det nesten er identisk.

De nye oppgraderingene er ikke helt feilfri. Jeg har opplevd flere krasjer som burde vært luket ut, blant annet burde ikke spillet krasje til skrivebordet om du kikker i en sekk. Som om ikke dette var nok, sliter Funcom fortsatt med minnelekkasjer av en eller annen sort. Spillet oppleves kraftig mye tregere over tid. For eksempel kan antall bilder per sekund på samme plass i spillet faktisk falle fra 50 til under 10 over tid.

Stillhet og mangler
Det mangler en god del lyder i Alien Invasion. Noen våpen har ingen lydeffekter, og romvesenene har stort sett bare smålige grynt og små skrik på lager. Musikken som kommer før et angrep på byen setter en god stemning på hva som kommer ta sted, men der tar det slutt. Forhåpentligvis blir dette fikset ved en senere oppdatering. Funcom har store mengder med nesten ubrukte lyder og musikkspor, og det er synd at det ikke kommer tydeligere fram i Anarchy Online.

Funcom hadde problemer med butikker eid av spillerne før lansering. Denne funksjonen står fortsatt ikke implementert. Det er heller ei gitt noen dato på når dette vil komme. Skuffende at det som står på boksen til spillet ikke er med, men det er noe som går igjen på titler i MMORPG-sjangeren. En av de største irritasjonsmomentene blant spillerne er når muligheter som er lovet, ikke blir implementert innen tidsfristen.

Likevel er det håp
Anarchy Online, med utvidelsespakkene er et enormt og nært komplett MMORPG. Det er dusinvis av områder på Rubi-Ka man kan utforske og seks gigantiske områder i Shadowlands, i tillegg til hundrevis av huler, grotter, tempel og hager. Shadowlands har og et mindre syvende område, kalt Pandemonium, som er tilgjengelig for de som har spilt veldig lenge og nådd høyt nivå. Man er gjerne nivå 200 og over før man tar turen dit. Anarchy Online har og fortsatt ett av markedets beste systemer for hvordan man vil utvikle karakteren sin. Det er full frihet og det er ingenting som tilsier at du må lage karakteren din lik naboen. Ett yrke har uante muligheter med tanke på rustninger, våpen og våpentyper.

For nye spillere har Anarchy Online en rekke med interessante oppdrag og områder som kan utforskes. En ny spiller vil gjerne bruke et par måneder før han når et nivå hvor det å utvikle seg videre vil si å stå på samme plass og slå samme monster i ukesvis. Blant annet kan det nevnes at Anarchy Online har tilpassede områder for spillere fra nivåene 5 og opp til rundt 150. I tillegg har funcom et system som de kaller AGC – Auto Generated Content. Dette er en motor som lager tilfeldige områder for spillere, brukt for å generere innsiden i oppdrag og romskipene i Alien Invasion.

Etter å ha spilt Anarchy Online i over to år, var Alien Invasion en forfriskende utvidelsespakke. Angrep fra romvesener var ett kraftig friskt pust, og intensiteten på angrepene gjorde at de rett og slett var helt super. Belønningene du fikk for å være med på mange slike angrep var såpass bra at man fortsatte med det. Helt fram til nevnte oppdatering. Dagen etter oppdateringen kunne jeg telle på en hånd hvor mange som ville drepe romvesener, mens vi var over femti dagen før.

"Typisk Funcom" vil sikkert mange gamle spillere si, men det er godt å se at utviklerne hører på spillerne og gjør endringer basert tilbakemeldinger. Alien Invasion er en utvidelsespakke som gjør Anarchy Online til en enda mer komplett opplevelse på internett. Sterkt avhengighetsskapende, og utrolig tidkrevende. Prøv det hvis du tør!