4X4 Hummer

Racing i krabbegir

Hei, jeg heter Joachim. Jeg liker å kjøre bil i skogen.

For litt over et år siden tok jeg en overraskende underholdende titt på offroadspillet UAZ Racing 4X4, hvor vi fikk kjøre terrengbiler i villmarksområder over hele Russland. I stedet for å bare gi oss racing i skogen, forsøkte spillet å simulere terrengkjøring. Det var ikke alltid like vellykket, men det klarte i alle fall å gi meg mange timers moro.

E18 er det ikke.

Med bil i villmarken

Nå er etterfølgeren her, og egentlig er det ikke så veldig mye som har endret seg. Den russiske bilfabrikanten UAZ er byttet ut med det amerikanske konsernet General Motors, som står bak merker som Hummer, Saab, Chevrolet og (selvfølgelig) GMC, men landskapene i Russland er her fortsatt. Løypetraseene er riktignok nye, men om du har spilt UAZ Racing fra før, har du allerede kjørt bil i mange av disse omgivelsene. Heldigvis har vi også fått noen nye miljøer å leke oss i, som områder i Michigan, Island, Egypt og Novaya Zemlya (en gang kjent som Gåselandet her til lands – så lærte du noe i dag også).

Det som gjør at 4X4 Hummer skiller seg fra de fleste andre bilspill er hvordan spillet fokuserer på andre ting enn fart. Joda, det er viktig å komme i mål så raskt som mulig, enten du kjører mot klokken eller andre biler, men hastighetene er aldri særlig høye. For å komme kjappest mulig gjennom banene er det løypevalg og hvordan du håndterer underlaget og hindringer som betyr noe, ikke hvor høy hastighet du klarer å oppnå på slettene og hvordan du bremser ned foran svinger.

Enspillerkampanjen i 4X4 Hummer er veldig fri. Du starter ved å kjøpe en bil, og så presenteres du for et verdenskart hvor du har en håndfull mulige løp foran deg. For hvert løp du vinner får du penger, som du kan bruke til å reparere og oppgradere bilen din. Det er store mengder muligheter her – alt fra luftfilter til veltebøyler kan skiftes ut, og bare noe så enkelt som å rive ut bilens originalseter får stor påvirkning på hvordan den oppfører seg. I tillegg til penger, får du også en slags berømmelsespoeng, som hjelper deg å låse opp nye oppgraderingsmuligheter og nye løp, og det blir etter hvert svært mange løp tilgjengelig samtidig.

Trial-modus.

4X4 Hummer går som sagt ut på å kjøre rundt utenfor allfarvei, og vi får boltre oss i en håndfull ulike disipliner. Spillet har selvsagt relativt standard billøp (på eller av skogsveiene), men det er ikke disse som er mest interessante. Da er disipliner som orientering langt mer spennende. Her står du totalt fritt til å finne din egen vei gjennom skog og mark, og du må selv bestemme om du vil forsøke å følge veiene (og håpe at de tar deg dit du vil) eller om du vi sjanse på at du finner en fremkommelig rute utenfor veiene.

Trialkjøring på fire hjul

En annen spennende disiplin er trial. Her har man satt opp ekstremt vanskelige løyper hvor hver meter du kommer fremover er en triumf, og du ofte må bruke både krabbegir og vinsj for å komme deg i mål. Du straffes også hardt for å kjøre ut av løypen, og det trekkes til og med for noe så enkelt som å rygge. Det er i disse løpene at 4X4 Hummer virkelig distanserer seg fra vanlige bilspill – det å klatre oppover et fossestryk eller navigere seg gjennom ei stor ur er omtrent så langt fra «racing» som det er mulig å komme i en bil.

Ironisk nok er det også trial-modusen som har mest problemer. For det første er rett og slett ikke fysikkmotoren fryktelig realistisk, noe som selvsagt ikke er særlig heldig i et spill som forsøker å være en simulator. Kjørefølelsen og gameplayet føles jevnt over rimelig autentisk, men i trial-modus merker du ofte hvordan realismen ofte svikter. Det kjennes noen ganger som om landskapene du kjører på er dekket med et tynt lag med plastikk.

På skråplanet.

Dette kombineres med et annet problem, nemlig at trial-modusen er veldig raskt til å straffe deg når du gjør noe feil. Også når det egentlig er fysikkmotorens feil. Flere av løypene har svært smale traseer, og de avgrenses ved hjelp av plastikkbånd festet til små stolper. Bryter du plastikkbåndet vanker det minuspoeng, og velter du en stolpe venter enda flere minuspoeng. Uheldigvis virker det som stolpene velter bare du ser litt surt på dem, og de liker også å ta med seg flere andre i fallet. Slike kjedereaksjoner gir i utgangspunktet ikke flere minuspoeng, men det hender titt og ofte at stolpene velter over «veien» du skal kjøre på, og dermed blir umulige å unngå selv når du kjører korrekt.

Fortsatt artig

På tross av disse irritasjonsmomentene er det fortsatt ikke vanskelig å ha det moro med 4X4 Hummer. Omgivelsene og løypene er varierte, og mange nok til at du til en hver tid har mye å ta deg til, samtidig som de forskjellige typene utfordringer sikrer at spillet fortsatt føles rimelig unikt sammenlignet med andre bilspill. Og selv om fysikken føles billig og enkel, er det fortsatt en følelse av autentisitet i kjøremodellen, som gir spillet et slags realistisk preg.

Samtidig er det ikke til å komme unna at 4X4 Hummer har sine problemer, og det har heller ikke tatt noen særlig nevneverdige skritt fremover siden UAZ Racing kom i fjor. Vi har riktignok fått vinsj denne gangen, og krabbegiret er litt lettere å aktivere, men forgjengerens problemer preger spillet fortsatt. Et av disse er kameraet, som enten er såpass lavt at bilen hindrer synsfeltet ditt eller såpass høyt at ikke får se særlig langt fremover, samtidig som du blir kjørende i blinde i skogen da trærne hindrer deg i å se hva som skjer. Du kan heldigvis se handlingen innenfra også, men da er det mange ganger ekstra vanskelig å se hvor du faktisk kjører. Det er kanskje realistisk nok, men i virkeligheten har man større frihet til å bevege hodet og kroppen bak rattet.

Du er ikke alltid alene på banen.

Forgjengeren benyttet seg av en mildt sagt avdanket grafikkmotor, nemlig Chrome-motoren fra 2005. Etterfølgeren bruker faktisk samme motor, og selv om vi har fått noen nye effekter og mange av de nye miljøene ser langt bedre ut enn de gamle, er det ikke til å komme unna at spillet ser rimelig arkaisk ut. Utviklerne har heldigvis lisensiert Unreal 3-motoren for seriens neste spill, men det hjelper naturligvis ikke her. Nå skal det likevel sies at grafikken gjør jobben den skal, og det er ikke noe genuint problem at spillet ser ut som det er et par generasjoner gammelt.

På samme måte som UAZ Racing har 4X4 Hummer et rimelig eklektisk lydspor, med mye artig musikk fra artister du neppe har hørt om tidligere. Artister som Red Elvises («the unstoppable 15-piece fruitcake orchestra»), Black Obelisk, Offroad og Hula Hoop er alle band som er godt representert i spillet). Denne gangen er det blandet inn en del engelskspråklige låter, men det er fortsatt mye rart her. Fokuset er på rock, både av sinnatypen og den litt mer siviliserte typen. Jeg liker definitivt mye av musikken, men det er også noen låter jeg egentlig bare opplevde som irriterende.

4X4 Hummer har fortsatt mye av lavbudsjetts-sjarmen fra UAZ Racing, og leverer et relativt unikt gameplay der fokuset er på å studere omgivelsene og sette hjulene på riktig plass, samt klatring og forsering av hindringer fremfor høy fart og forbikjøringer. Det har også visse forbedringer, som mer varierte miljøer, flere typer løp og mulighet til å installere vinsj på bilen. Samtidig er fysikkmotoren fortsatt rimelig tvilsom, noe som skaper til dels alvorlige problemer i det som egentlig burde ha vært spillets mest interessante modus, nemlig «trial». Jeg vil fortsatt anbefale deg å ta en titt på 4X4 Hummer om du er interessert i et bilspill som ikke minner for mye om andre spill på markedet, men anbefalingen er noe mer varsom enn den var forrige gang.

4X4 Hummer selges ikke i butikkene (for øyeblikket), men er blant annet tilgjengelig hos GamersGate.

Diskutér artikkelen i forumet